The Vast in the Dark

Vložil(a) Iwar The Homeless dne 26. 06. 2022, 14:37
5
Průměr: 5 (1 hlas)
2021
Sprievodca tmavým nekonečným svetom plným obrých, mimozemských stavieb

The Vast in the Dark je systémovo univerzálny zín, v ktorom nám autor predstavuje Priestor, tmavú, pieskovú pustinu plnú obrovských, brutalistických až mimozemských stavieb. Hráči sú nešťastní cestovatelia, ktorí sa ktovieprečo ocitli na tomto prekliatom mieste. Ich cieľom je prežiť a neprísť pri tom o svoje spomienky a myseľ ako väčšina tých, ktorí tu prežívajú. V lepšom prípade sa im podarí odtiaľ uniknúť.

The Vast in the Dark funguje ako náhodne generovaný hexcrawl, vyplnený pieskovou pustatinou, ozrutánskymi, kilometri širokými a vysokými ruinami a rozpadajúcimi sa piliermi z magnetitu. K pustatine je priložená tabuľka s náhodnými stretnutiami. Magnetitové piliere zase môžu byť zdroj konfliktov a zápletiek, pretože práve tento minerál sa v Priestore používa ako platidlo. Priestorom putujú rôzne karavány, bandity, iné frakcie, a tí nešťastnejší narazia na niektorú z naozaj hororových príšer.

Obrie ruiny sú jednou z dvoch hlavných mechaník tohto zínu. Delia sa na obývané a neobývané. Kým obývanie ruiny sú lokáciami, kde si môže družina oddýchnuť, nabrať sily a doplniť zásoby, tie neobývané sú hlavnými dobrodružnými miestami. Všetko je náhodne generované, od mapy ruín, cez poklady, po to aké čudesné a ťažko pochopiteľné objekty a priestory sa v nej nachádzajú. Plán ozrutných ruín sa generuje pomocou 4k6 a papiera rozdeleného na 6x6 štvorcov.

Druhou hlavnou mechanikou je tzv. trýznenie. Priestor, so svojím večným prítmím, (takmer) nekonečnou rozlohou a kolosálnymi brutalistickými stavbami, je koncipovaný ako ťažko pochopiteľný pre myseľ smrteľníkov. Každá postava si preto pri začiatku hry pripraví päť spomienok na svoj predošlý život. Vždy keď postava príde do krízovej situácie spôsobenej napríklad únavou, stratou životov, efektom konkrétneho miesta alebo udalosti, prichádza o jednu spomienku. Pokiaľ príde o všetkých päť, prichádza o svoju mysel, život ľudskosť a buď zomiera, alebo neprítomne odchádza do temnej pustatiny.

The Vast in the Dark je systémovo neutrálny, autor však odporúča použiť ho s hrami ako Dungeon Crawl Classics, Old School Essentials, Pathfinder, Knave, White Hack, Black Hack, no je ľahko prispôsobiteľný do každého systému a kampane. 

Celá brožúra má 28 strán.

Kategorie produktu
Vydavatel

5

Veľká časť mojej recenzie je vlastne súčasťou anotácie. Táto príručka si však zasluhuje vlastné hodnotenie, pretože je to skrytý drahokam.

Na Vast in the Dark, ma zaujal prísľub čudného, mimozemského (alien) sveta, plného obrovských brutalistických stavieb a existencionálne hororu. Nesklamal. Z prostredia srší atmosféra, beznádeje a temna. Celý svet je ponorený do šera až tmy, piesku a pochodne dokážu sotva osvetliť obvodové múry gargantuálnych stavieb a k oblohe, ak tu vôbec nejaká je, vôbec nedosiahne. Pôvod či stavitelia týchto stavieb nie sú známi a túto pláň beznádeje obývajú iné stratené duše, ktoré tu len tak prežívajú. Niektorí sú kupci, iní členmi bojovného rádu, ďalší ťažia zo skál magnetit, ktorý slúži ako platidlo. Okrem nich sú tu aj banditi či oveľa horší nepriatelia, príšery a hororové obludy, ktoré sa schovávajú v temne a zákutí brutalistických budov. Existencionálny nádych dáva svetu aj mechanika trýznenia, v ktorej postavy postupne, v krízových situáciách, postavy prichádzajú o svoje spomienky až, kým sa nestanú prázdne, bezduché schránky.

Okrem atmosféry veľmi oceňujem mechaniku generovania sveta a budov, ktoré sú postavené na hodoch k6 a papiera rozdeleného na 6x6 štvorcov. Podobným systémom sa generuje aj celý svet. Znamená to, že, aj keď nie je nič dopredu pripravené, tak PJovi stačí 10-15 minút pripraviť si celý svet.

Druhá vec, ktorá sa mi veľmi páči je systém inventára, v ktorom si hráči kupujú balíčky vybavenia. Postavy si nekupujú individuálne predmety – lano, meč alebo helmu, ale kúpia si tematický balík vybavenia, ktorý zaberie príslušné množstvo miesta v inventári a z neho môžu čerpať konkrétne predmety. Pre predmety ako základné, vybavenie je to skvelý systém pre trochu lenivejšie hry.

Príručka je veľmi univerzálna a svet aj mechaniky je možné použiť v hociktorom fantasy RPG alebo fantasy svete. Dokonca je ju možné bez väčších problémov vhodiť do rozbehnutej kampane.