GURPS (4e)

Vložil(a) Markus dne 18.06.2020, 00:19
4
Průměr: 3.3 (3 hlasy)
2004
Realistický a komplexní univerzální systém stavěný tak, aby v něm bylo možné hrát každý žánr

Poslední edice známé univerzální hry GURPS, jejíž ideou je nabídnout komplexní realistický systém, ve kterém bude možné hrát veškeré žánry a prostředí od lovců mamutů přes středověké rytíře až po mezihvězdné války a cestování v čase. Postavy se tvoří bodovým nákupem, kdy hráči investují body do pořízení výhod a dovedností, a naopak můžou dostávat další body za to, že si dobrovolně vezmou různé nevýhody a postihy. Modulární jádro hry pak obsahuje další pravidla „na všechno“, všechně všech možných forem boje chladnými i moderními zbraněmi, technologie všech úrovní civilizace, ale i magii nebo psioniku.

Čtvrtá edice je celková revize dřívější třetí edice. Mění řadu dílčích pravidel, ale především přehodnocuje výběr výhod, nevýhod, dovedností a různých nepovinných modulárních pravidel, které nově tvoří jádro hry. Oproti třetí edici se základní sada rozrostla na dvojnásobný rozsah a začleňuje výběr různých doplňků a rozšíření, které vyšly za 16 let existence třetí edice. Je rozdělena do dvou základních knih: GURPS Characters, obsahující vše pro tvorbu postav (výhody, nevýhody, dovednosti...), a GURPS Campaigns popisující samotná pravidla hry (boje, zranění...), rady pro vedení hry, a ukázkový sci-fi svět.

Rodina RPG her

Související produkty

Průměrné hodnocení Název Vydáno Seřadit vzestupně Kategorie Jazyk
0
GURPS Lite (4e)
GURPS Lite (čtvrtá edice)
2004 Alternativní základní pravidla Zjednodušená úvodní pravidla čtvrté edice univerzální hry GURPS Čeština

5

Hraji již dle GURPSu přes 12 let a považuji jej za velmi zdařilý, již proto že věci které mi nevyhovují se dají poměrně lehce upravovat a měnit k obrazu který mi více vyhovuje. Pravidla jsou jednoduchá a 3e i 4e se vcelku povedli. Docela mě trápil delší dobu systém vyvažování unbalanced zbraní ale i to se nějak dalo zkousnout - má to svoji reálnou logiku. Variabilita světů je úžasná - hrál jsem od pravěku, starověk, středověk (jak fantasy tak i reálný bez aktivní magie), 16/17.století, napoleonské období, 1. i 2. světovou válkou, vietnam war, sci-fi, několik fiktivních syntéz starověkého a středověkého světa (syntéza asijských a evropských reálií), cyberpunk, postkatastrofický svět a epizodně i nějaké další kampaně (např. Horor-thriller) Další komentář není asi potřeba. Hraní čest a zdar

3

Hrali jsme 4. edici LITE verzi (cetl jsem cz i ang verzi). Zkoumal jsem plnou verzi 4. edice. Cetl jsem cz preklad 3. edice a kus prekladu 4. edice (asi 100 stranek). Zadnou rozsirujici prirucku jsem necetl, takze ty hodnotit nebudu. System je velmi pekne udelany. Na zacatku tvorim postavu: dostanu body a beznou postavu a nakupuju vyhody, dovednosti. Kdyz chci body navic, tak koupim i nejakou nevyhodu nebo snizim nektery z atributu a body dostanu zpet. Zkusenosti pak dostavam ve forme bodu, takze zlepsovani postavy je dost podobne tvorbe na zacatku. Jednoducha a prehledne 3 kostky pro vsechno - boj, testovani dovednosti, testovani mezi hraci. Pro zraneni se obcas pouziva i min kostek, pripande se pricitaji/odecitaji konstanty. Je to univerzalni - dobre na hrani svetu, kde potrebujete mece, pistole i mezihvezdne cestovani. A ano, dosli jsem ke svetum.... Z pohledu hrace moc pekny system. Na vyber spousta moznosti, krasne a prehledne bodove ohodnoceno. Ale jak to vypada pro GM? Asi nejvetsi zklamani. Pro GM tam neni nic. Ze v Lite verzi neni nic poradneho, co by mohl GM vyuzit - to jsem jeste chapal. Sahnul jsem proto po plne verzi, listoval tim tam a zpet, abych se neco dozvedel, jak treba udelat todle nebo jak delat todle - jake jsou treba typicke pasti proti kterym se ma hazet, jaky tak udelat setting, nejaky bestiar, jak udelat svet, jak kampan..... No, neco jsem tam nasel, ale bylo toho zalostne malo. Ano, oproti LITE verzi jsem se dozvedel, jak funguje magie a jak je delana psionika. Nasel jsem i hromadu dalsich vyhod, nevyhod a dovednosti - asi tak 1/3 prirucky, mozna vic. Muzete si treba spocitat, jak si udelat robota, ktery bude mit krom klasickych 2 nohou a 2 ruk jeste 3. noho/ruku, ktere je vzdy bud ruka nebo noha - vezmu body za 3. roku a 3. nohu sectu, pak odectu body za to, ze to nemuze byt oboji soucasne a mam to. Jak jednoduche.:-) Jestli jsem si kdysi myslel, ze me todle laka a libi se mi na systemu, tak GURPS me z toho vylecil. Pak jsem objevil par pripravenych potvor nebo jinych postav. A to je jako vsechno? Fakt? Takze stejne ten zbytek, ktery mi chybi je proste dle odhadu GM, tak jako jsem to delal doposud... No, dobra, ale k cemu pak takovy system? Jo, soubojovy system ten nam zustal i do dalsiho hrani, ikdyz hra spis vypadala jako GURPS bez GURPSu.... Souboj funguje zvlastne, pokud maji obe postavy dostatecne dobrou obranu, v podstate se nemuzou zabit, pokud jedna neutoci plnou silou a kazda z postav ma v kole utok a obranu. Pak je jedina moznost hodit kriticky uspech na utok - pak se nehazi na obranu a nebo proste hodit na 3k nejake vysoke cislo (17, 18), coz je vzdycky kriticky neuspech. Jinak je to kazdo kolova otukavana: utok, kryt, utok, kryt.... Ano, mozna jsou nektere bojove systemy moc prekombinovane, ale todle je zase ukazka prilis plocheho systemu, ktery ma ale porad 3 hody (na utok, na obranu a na zraneni). Celkove je to jasny, pruhledny system se spoustou moznosti, ale neco mi tam proste chybelo. Nedokazu rict, zda je to dan za univerzalnost systemu nebo zda jsem jen ocekaval neco jineho nebo zda jsou doplnujici prirucky skutecne tak nutne vybaveni.

2

GURPS není hra, GURPS je kalkulačka přepsaná na papír. Od základních pravidel nečekejte nic jiného než výpočty... stovky a stovky stran slouží k tomu, abyste dokázali vypočítat všechno, co vás kdy v jakékoliv hře napadne vypočítat. Postavu tvoříte několik hodin tak detailní, že víte, jak dobře vidí ve tmě, kolik má bradavic, co si o ní myslejí v sousedním království a jak dobře se vypořádá se změnami gravitace (GURPS byl jediná hra, kde jsem na tvorbu postavy musel použít počítač). Systém vám pak umožní v neuvěřitelných detailech vypočítat, kterou kost si postava zlomí při srážce autem, jak dobře by pilotovala vesmírnou loď, kolik vteřin by vydržela na zádech zuřícího býka a co si o ní myslí náhodný sedlák ve městě Ubu. Ale o samotném hraní se toho moc nedozvíte. Pokud nehrajete kampaň, při které cestujete v čase, prostoru, a napříč herními žánry, tak nemáte jediný důvod používat zrovna GURPS. To je tak na dvě hvězdičky...