Guildmasters' Guide to Ravnica

Vložil(a) mekhar dne 08.02.2021, 18:50
3
Průměr: 3 (1 hlas)
2018
Fúze MtG a DnD v největším městě v multivesmíru

Prozkoumej město nacpané dobrodružstvím a intrikami pokrývající celou planetu. Nad ravnickýmy věžemi se vznáší opar bezútěšnosti. Jeho obyvatelé se každý den vydávají na trhy, do ulic i temných uliček, aby si vydělali na další den života v tomto barvitém a kosmopolitním městě. Navzdory vší rozmanitosti městem zmítá boj cechů o moc, bohatství a vliv – zločinecké organizace, vědecké instituce, církevní obce, vojenské síly, fanatičtí soudci, zběsilé masy i neurvalé gangy. Ti všichni jsou základem moci v Ravnice. Existují celá tisíciletí, mají svou identitu, morálku, kodex, přitahují rozličné rasy a tvory a vytváří vlastní kulturu. Jejich historie je historií válek, intrik a machinací. Historie boje o moc nad touto sférou.

Guildmasters' Guide to Ravnica je rozšiřující příručka pro Dungeons & Dragons 5. edice, která hráčům a dungeon masterům představuje úplně nový svět, jejž dosud znali pouze hráči Magic the Gathering. Ravnica, bující město pokrývající planetu od horizontu po horizont, je Římem sféry: bohaté, a přesto plné zločinu, hrdé, a přesto prolezlé korupcí, vyspělé, a přesto týrané nájezdy barbarů. Příručka přináší nové rasy, zázemí a hlavně popis deseti tak zvaných cechů, bez nichž se v Ravnice nic nepohne. Ani životy dobrodruhů. Součástí jsou i nová monstra a ukázkové dobrodružství pro postavy na počátečních úrovních.

Určeno po hru
Kategorie produktu

3

Ravnica je vůbec můj nejoblíbenější svět MtG, spolu se Zendikarem a Innistradem, proto jsem byl velmi rád, když WotC tuhle settingovou příručku vydali. Nutno ale říct, že je skutečně spíš pro kartičkáře. Hráči DnD, kteří MtG nehrajou a o Ravnice nemají ponětí, se samozřejmě můžou inspirovat, ale obecně nemám zkušenost, že by Ravnica někoho z mých známých, kteří takovému profilu odpovídají, zaujala.

Jak už to u rozšířujících příruček bývá, jde hlavně o nové možnosti pro hráčské postavy. První kapitola představuje novinky pro tvorbu postavy. Povolání tu mají jen dvě novinky: doménu Řád (Order) pro klerika a kruh výtrusů (Spores) pro druida. Rasy jsou už bohatší: nově zde jsou loxodon, minotaurus, kentaur, mutant (simic hybrid), vedalken a také hratelný goblin. Všechno se ale točí kolem cechů, což vám je v průběhu čtení neustále připomínáno, ta tak je nutností, aby si vaše postava nějaký cech vybrala. Tím se zabývá druhá kapitola, nejrozsáhlejší, v níž jsou představeny všechny cechy, jejich hierarchie, ideály, způsob fungování apod. Pro fanouška Ravnicy supr čtení. Totéž platí pro třetí kapitolu, kde je popsán Desátý okres (Tenth District), který je srdcem města. V kapitole jsou popsány jeho okrsky a nějaké tabulky náhodných setkáník, drbů a nevím čeho všeho. Kapitola 4 by měla DMovi poradit, jak vytvořit v Ravnice dobrodružství. Dokonce tu i jedno krátké ukázkové dobrodružství je. Pak ještě nějaké poklady, bestiář, statistiky hlavních osobností města a hlavních hajzlů (charakterů, nikoliv latrín).

Z četby téhle knihy mám enormní dojem, že ji skutečně ocení jen kartičkáři nebo fanoušci různých encyklopedií, ale není to zrovna kniha, kterou člověk vezme a postaví na ní kampaň. V takovém případě je až moc velké riziko, že se dostane do bodu, kdy nebude vědět, co dál, protože i když základní chování cechů a města zná, do hloubky se moc nedostane. Už jen fakt, že nejdůležitější osoba, planeswalker Jace Beleren, někde asi v Zendikaru zrovna týrá Kozileka, by měl být hlavní hnací silou pro vznik dobrodružných situací, ale kdo neví, co je Jace zač, tomu to nedojde. Loxodona do své ne-ravnické kampaně nikdo neveme, už tak mají problémy tabaxi. To není špatně, je to prostě moc... lokální a divný i na FR.

Za zmínku stojí určitě to, že Ravnica, už jak napovídá název, má poměrně široce slovanskou etymologii. Pilíře senátu se jmenují (v originále): Sova, Yelenn, Lyev. Hřbitov je Irbitov, jezerní okres je Jezeru, goblin Zhur Taa dělá všecko Zhurta, jména obyvatel nesou jasné slovanské kořeny, některá ani nejsou pozměněná.

Určitě se v tomhle světě dají hrát supr kampaně, ale vyžaduje to fakt naladěnou skupinu hráčů, podobně jako třeba hraní v Planescape. Kartičkáři mezi hráči DnD by to ocenit mohli, obávám se ale, že pro ostatní české hráče to bude tak nastejno jako Wildemount – neštěkne po tom pes, možná po pár nápadech...