Factum

1.5
Průměr: 1.5 (2 hodnocení)
Univerzální systém českého původu zdarma s mnoha klasickými mechanikami
René Nekuda
2009

Hra Factum je univerzální systém čistě českého původu (v současnosti v beta verzi), určený pro příběhy plné soubojů v libovolném žánru. Inovativní tvorba postav založená na dotazníku a bodovém nákupu schopností doplňuje klasické mechaniky založené na míře úspěchu a poolovém hodu kostkami. Samozřejme, hra podporuje tažení, a zlepšování postav.

Další klasická hra

1

Podle mě je to hra s nulovým přínosem pro RPG jako takové. Pravidla pro tvorbu postavy, řešení různých situací a zvlášť boj, občas zbytečně detailní (vzhledem k celkové koncepci) a přitom málo propracovaná, což vede k podivnostem.
Pravomoce jsou klasické (a niak blíže popsané), takže předpokládám, že i rozdělení kdpovědnosti se neliší od dalších stovek RPGček - Vypravěč vymyslí příběh a zápletku a hráče jimi provede. Nic extra.
Vzhledem k absenci vysvětlení pro začátečníky, settingu i nějaké originální myšlenky vlastně nevím, pro koho je tahle hra určena.

Potomok FATEu s naklonovanou mysľou Dračího doupěte

2

(čítal som, nehral som)
Factum bol presne ten projekt, ktorý chcel hrdinsky rozvrátiť scénu, lenže priveľké ambície ho temer poslali do zabudnutia. Preto ma príjemne potešilo, keď sa zobudil a vyprodukoval aspoň niečo hmatateľné.

Príjemná decentná obálka, za ktorou sa skrýva oči kolúca sadzba vo Worde. Avizovaná minimalistická a príbehová hra, ktorá začína sľubne, ale .. no veď k tomu dospejeme.

Úvod sa začína netradične, napr. postavu tvoríte pomocou dotazníka, kde odpovedaním na detaily o postave získavate body do nákupu. Vyhodnocovacia mechanika je stará-známa klasická, založená na poole kociek, počte úspechov a z nej odvodenej miere úspechu.

Lenže následne sa hra pomaly preklápa do klasickej mentality, a čím viac sa blíži záver, tým viac uniká do klasického dizajnu tabuľka-bonus-násobok so všetkými neprehľadnosťami, ktoré s ním išli ruka v ruke.

V pravidlách je často vidieť snahu o filozofiu, kde si začiatočníci vystačia s redukovanými pravidlami a pokročilí hráči toho zvládnu viac. Lenže je čarom nechceného, že na základnej úrovni je systém ešte rozumne abstraktný, kým pokročilé pravidlá sa snažia len prehĺbiť realistickosť v tradičnom duchu prikladania dodatočných vzorcov, pravidiel a mechaník, čím sa stáva komplexnejším než statné D&D.

To je príklad súboja (na základnej úrovni jednoduchý hod, na pokročilej listovanie v pravidlách), či systému mágie, ktorý chce elegantne simulovať vytváranie kúziel za jazdy (aby neupadol do zoznamu predefinovaných kúziel), ale záplava aspektov vo mne budí dojem, že vytvoriť kúzlo vyžaduje niekoľkominútovú diskusiu, a úvahu o jeho sile.

Považovať hru za minimalistickú je teda neprimerané, tých rozličných mechaník je tam jednoducho priveľa. (Neminimalistická hra však nemusí byť automaticky menej kvalitná!)

Horšie je, že po proklamovanej orientácii na príbeh niet ani stopy. Neexistuje žiadna mechanika, ktorá by nútila postavy do tvorby príbehu. (Ak by sa aspoň schopnosti postáv transformovali do FATEovských aspektov, ktoré môže hráč vyvolávať... Keby aspoň bola poznámka, že súboje nemusia byť len fyzické...) Neexistuje žiadne prerozdeľovanie rozprávačských právomocí (je plánované do budúcej verzie). Rady pre rozprávača sú všeobecné, či dokonca hraničia s otrepanými frázami (hlavne sa bavte! pravidlá ignorujte, ak treba!). Jednoducho v tomto ohľade nie je systém nie je viac príbehovo orientovaný než DrD, GURPS, čo WoD.

Samozrejme, chápem, že ide o beta verziu, lenže veci, ktoré ma najviac iritovali, nie sú drobnosti, ktoré sa doťahujú vo finále.

Možno je najlepšie prehodnotiť prívlastky, ktoré sa hre dávajú. Takto je to totiž len zjednodušený klon klasických hier na hrdinov s jemne odlišnými mechanikami.