Call of Cthulhu je jedna z nejstarších herních rodin, která hráče přenese do alternativní verze 20. a 30. let dvacátého století, světa založeného na díle H. P. Lovecrafta. V roli novinářek, profesorů a stovky dalších běžných povolání, ze kterých okolnosti udělají vyšetřovatele paranormálních jevů, zkoumají mimozemské entity, temné kulty a monstra, ze kterých smrtelník šílí.
Tato sedmá edice je výrazným přepracováním původní hry, která dlouhou dobu existovala ve víceméně nezměněné podobě. 1. až 6. edice Call of Cthulhu vycházely už od roku 1981 a přinášely vždy jen drobné úpravy. Nová, sedmá edice navazuje na jejich tradici, taky používá systém Basic Role-Playing, ale po dlouhé době přináší výraznější úpravy pravidel (např. mění škálu základních vlastností, přehodnocuje dovednosti…). Přesto zůstává víceméně kompatibilní a umožňuje snadnou konverzi doplňků a scénářů z předchozích edic.
Se svými předchůdci sdílí hlavní motivy a zaměření pravidel. Postavy, vyjádřené především procentuálními dovednostmi, jsou křehké a snadno umírají. Systém příčetnosti – která postavám ubývá, jak čelí mimozemským hrozbám nebo se střetávají s okultními silami – vede k duševnímu úpadku a šílenství. Nově se ale snaží „šílenství“ vykreslovat citlivěji. Už postavám nepřisuzuje stereotypní duševní poruchy, ale pojímá šílenství spíš jako ztrátu kontroly nad postavou a propadání zvráceným ideologiím. V podobném duchu nakládá s jinými kontroverzními tématy počátku 20. století, jako je rasismus, šovinismus, jiné formy diskriminace nebo kulturní apropriace. Přestože jednotlivé produkty svět nijak nepřikrášlují a s problematickými tématy otevřeně pracují, zároveň se snaží vyhýbat stereotypům a dbají na citlivé, inkluzivní znázornění různých kultur nebo diskriminovaných skupin.
Pravidla vyšla ve dvou základních příručkách. Keeper Rulebook popisuje samotná pravidla, herní svět, kouzla a nestvůry. Investigator Handbook je příručka pro hráče, obsahující především možnosti pro tvorbu postavy a popisy povolání a dovedností.
Hra rozeznává dva základní „herní režimy“. Jednak je to „klasický režim“ představený v základních příručkách – obtížnější, drsnější a často vedoucí k šílenství postav. Vedle něj byl v rozšíření Pulp Cthulhu (2016) představen odlehčenější „pulpový režim“, který umožňuje hrát dobrodružství v odlehčenějším, filmovém a především shovívavějším duchu.
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Arkham | 2024 | Příručka světa | Popis legendárního města Arkham jako prostředí pro vyšetřovací kampaně | |||
The Order of the Stone | 2024 | Dobrodružství | Vyšetřovací kampaň ve stopách vyznavačů prastaré hrůzy | |||
Alone Against the Static | 2023 | Sólo dobrodružství | Sólo dobrodružství o rozpadajícím se manželství... v hlubokých lesích | |||
Regency Cthulhu | 2022 | Příručka světa, Dobrodružství | Adaptace Call of Cthulhu do austenovské Anglie na počátku 19. století | |||
A Time to Harvest | 2021 | Dobrodružství | Vyšetřování hororových záhad v divočině Vermontu | |||
Cults of Cthulhu | 2021 | Rozšiřující příručka, Dobrodružství | Sborník kultů pro Call of Cthulhu z různých historických období + tři scénáře | |||
Keeper Tips | 2021 | Četba | Sborník rad a tipů pro vypravěče v Call of Cthulhu |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Solidní konzervativní systém
CoC není žádný revoluční systém, jádro je jednoduchém k 100 podhazování hodnot, k tomu využívá oblíbenou mechaniku výhod a nevýhod a krom pár maličkostí je to vlastně všechno. Pravidla
Na jednu stranu tomu chybí hloubka mechanik, na straně druhé je to přesně, to co v hororu oceňuji. Méně mechanik, více atmosféry. Pravidla, žánr a očekávaný styl hry tady jdou hezky v ruku v ruce. Pro hororové jednohubky sice lepší systémy, ale CoC je v kramflecích silné i u delších her, kde postavy postupně šílí.
Dalším plusem je nepřeberné množství modulů, které pro CoC vyšly, systém se ke své 7. edici nezměnil a s minimem práce do něj jdou zrecyklovat veškeré moduly, které za cca 40+ let jeho existence vyšly.
+ Jednoduchost
+ Solidní funkční systém
+ Množství herního materiálu
- Nic co bychom jinde neměli
System 1/5 (opravdu slabe…
System 1/5 (opravdu slabe bez vyvoje postav)
Pribehy 4/5 (halda skvelych pribehu ke koupi).
Celkove 3/5
Mysteriózní kvalita
Není divu, že je CoC největším konkurentem D&D - z pohledu srozumitelnosti pravidel i pro prvohráče nemá příliš konkurenci a nabízí plejádu příběhů, které jsou díky zpětné kompatibilitě (víceméně) k dispozici nezávisle na edici (s takovým katalogem prověřených a otestovaných herních scenářů z různých období, ve kterých lze hrát, nemusí mít žádný Keeper obavu, že by mu došly nápady).
A když má člověk chuť na trochu dobrodružnější a hrdinštější hru, zapojí pravidla Pulp Cthulhu a rázem může jako Indiana Jones boxovat s nácky a neohroženě bojovat s prastarým zlem v duchu šestákových románů.