World of Darkness, the

Vložil(a) rpgforum dne
5
Průměr: 4.4 (10 hlasů)
2004
První edice hororové hry za smrtelníky v žánru urban fantasy

The World of Darkness (neplést se stejnojmenným světem) je hororová hra zasazená do temné varianty našeho světa. Je součástí rodiny her Chronicles of Darkness, a zatímco v jiných hrách z této rodiny se hráči vžívají do rolí nadpřirozených tvorů, ve hře World of Darkness představují smrtelníky snažící se obstát ve světě, v němž potají působí různé nadpřirozené bytosti jako upíři, vlkodlaci a další.

Hra navazuje na původní řadu World of Darkness a kvůli lepšímu odlišení od ní bývá přezdívána „nový“ World of Darkness. Není jejím vylepšením, ale úplným přepracováním. Zatímco původní řada byla laděná do goth-punku, hrála na apokalyptické motivy a pracovala s ústřední, postupně odhalovanou dějovou linií, „nový“ World of Darkness je otevřenější a buduje záhadnou atmosféru, aniž by byl tolik nihilistický. Zároveň se herní prostředí přesunulo z devadesátých let do začátku 21. století.

Hru později získal nový vydavatel Onyx Path, který začal pracovat na její revizi. Nová pravidla představil nejprve v doplňku God-Machine Chronicle (2013) a později vydal druhou edici hry. Při té příležitosti ji přejmenoval, takže druhá edice nese nový název: Chronicles of Darkness (2015).

Poznámka: Tohle je anotace „smrtelnické“ hry. Některé hry z rodiny Chronicles of Darkness vyžadují použití základní příručky z této hry. Přestože tedy technicky vzato nejsou samostatné, obvykle se berou jako samostatné tituly a pro každou z nich vychází samostatná řada rozšíření. Proto je i v databázi klasifikujeme jako samostatné hry.

Rodina RPG her
Systém
Vydavatel

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
God-Machine Chronicle, The 2013 Alternativní základní pravidla Aktualizace pravidel nového Světa temnoty na druhou edici
0
Bez hodnocení
Glimpses of the Unknown 2011 Dobrodružství Sbírka příběhových problémů a zápletek pro Svět Temnoty
5
Průměr: 5 (2 hlasů)
Hodnota
100.00
Armory Reloaded 2009 Rozšiřující příručka Rozšíření Armory - bojové styly, legendární zbraně, zbraně z budoucnosti
0
Bez hodnocení
Book of the Dead 2009 Rozšiřující příručka Podrobné informace o Podsvětí.
4
Průměr: 4 (1 hlas)
Hodnota
80.00
Dogs of War 2008 Rozšiřující příručka Příručka o armádě a ozbrojených složkách
0
Bez hodnocení
Storytelling Adventure System 2008 Četba Sjednocený styl oficiálně publikovaných dobrodružství pro Chronicles of Darkness
5
Průměr: 5 (1 hlas)
Hodnota
100.00
Book of Spirits 2007 Rozšiřující příručka Příručka o Spiritech a jejich světě

5

Po únavě z VtM jsem tento systém uvítal. Hry ze světa temnoty byly konečně kompatibilní. A tato příručka přinesla něco nového, co do té doby ve WoD nebylo. Hru za lidi. Lidi mezi monstry. Pro nás to měla být záležitost na pár sezení, než se skupina stane upíry, ale hraní za smrtelníky nás tak okouzlilo, že naprosto všichni hráči skrz své postavy Přijetí odmítli a hráli jsme dál lidskou kroniku mnoho měsíců. Super příručka.

5

Kdysi šlo o významný posun vpřed - minimálně systémově. Pravda ale je, že i když došlo ke zpřehlednění a velkému zabroušení, systém si stále ponechal své těžké gamistické jádro, které bylo vždycky v kontrastu vůči deklarovanému zaměření na roleplaying a atmosféru (což později napravila 5. edice Vampire - teda, možná, pokud se nestane obětí doby a okolností a nezanikne jako falešný příslib věcí, které mohly být). Samozřejmě, mnoha lidem co se touží hrabat v tabulkách s výběrem zbraní a kombit hromady featů aby dostali co nejvíc kostiček to vyhovuje - a rozhodně nic proti tomu, může to být zábava a ten systém to fakt umí hodně dobře. Jen mě to prostě vždycky tak nějak skřípalo.

Z hlediska "nového" settingu musím říct, že jsem nikdy nebyl úplně fanoušek. Chápu, kam tím autoři mířili - jen mě tím prostě nikdy neoslovili Dobře, to není úplně pravda - u Vampire ano, tam mi Requiem přišel mnohem lepší než (původní) Maškaráda, stejně jako u Hunter (kteří se zcela polidštili) a u zcela nových věcí jako byli Prometheani - nicméně Vlkodlaci byli takoví... "meh?" a Mágové byli doslova utrpením.

Jakože nWoD zajisté je důležitý milník "budoucího" game designu a je to velmi solidní hra i systém, který bez problémů funguje a nabízí hromady možností a rozsáhlý lore a příběhový potenciál. Ale 5* si to prostě úplně nezaslouží.

Fuck it, zaslouží.

Kdekdo si tu kliká hvězdičky naprosto neobjektivně, tak si to občas můžu dovolit i já. A co kecám - nejde jen o systém. Rozšiřující příručky jako Book of Spirits nebo Armory nebo Dogs of War a mnohé další jsou dodneska naprostý gold standard toho, jak tyhle věci mají vypadat, aby patřily ke špičce - game designově, produkčně, atmosfericky, businessově, jako supplement podpora - prostě dokonalost ve všech směrech.

4

New World of Darkness je velice dobře udělaný systém s nepříliš svázanými pravidly, které však přesto tvoří dobrou kostru, na které se dá dobře stavět (a staví na ní mnoho dalších rozšíření). Pravidla tím, že mnoho věcí objasňují, ale detaily často nechávají na úvaze gamemastera, mají potenciál uspokojit jak pravidlové puristy, tak více příběhově zaměřené hráče. Za hlavní výhodu bych označil především jednotný systém na který navazuje mnoho dalších sad pravidel a sourcebooků (Mage: The Awakening, Vampire: The Requiem, Werewolf: The Forsaken a další). Jednu věc bych speciálně Rulebooku vytknul. Docela mne zamrzelo, že v rámci zjednodušování pravidel a sjednocování mechanik zavedli autoři střelbu takovým způsobem, že zranění a šance na zásah jsou spojené (velké zranění automaticky znamená velkou šanci na zásah). Když člověk vezme pár modelových situací, vedou pak k absurditám (gangster střílící dávkou člověka nezabije (nebo zabije, ale pak se vždy taky trefí), přestřelka pistolníků na divokém západě skončí tak, že zasažený hráč klidně vrátí úder, apod.) Více příběhově zaměřeným hráčům to asi tolik nevadí, ale ty, kteří jdou po systému více, to může být podstatný rys. V jiných aspektech se mi ale pravidla velmi líbí a aktuálně patří k mým top.

5

Svět temnoty mě uchvátil prakticky hned jak jsem zaslechl o co jde. Líbí se mi možnost hrát zde opravdu silné příběhy kde pravidla slouží pouze jako bezlička i možnost hrát pevně podle pravidel velice akční hry.

4

Skvělá volba pro vyznavače volnějšího přístupu, silné a tmosféry a hráčského zaměření na postavu. Hry od White Wolf (WW) nikdy nebyly mezi svými hráči moc o důrazu na pravidla, ale když už nějaká potřebujete, s čím co tu najdete si většinou dobře vystačíte. A smrtelnící jsou rozhodně dobrá volba jak pro začátečníky se světem temnoty, tak i pro vyznavače skutečného "nonmacho" horroru. Osobně mám s touto hrou dobré zkušenosti buď jako s prequelem pro upíry a nebo jako s jednorázovými hororvými povídkami. Pokud bych měl jmenovat nějaké výtky, tak to budou dvě (a týkají se většiny her od WW). Jednak má rezervy v tom, jak hráčům pomoci, aby hra vyzněla opravdu hororově (mnoho her tak končí dost často na hranici okultně investigativní příběhu a tajemné akce) a druhak skutečný potenciál systému většina hráču nepozná, protože je k tomu hra nijak nevede.

Hranost 23
3