Raven's Purge / Krkavcova čistka

Vložil(a) Markus dne 21. 08. 2020, 19:51
5
Průměr: 4.4 (8 hlasů)
2018
Epická kampaň, ve které postavy hledají mocný artefakt, který rozhodne o osudu Zapovězených zemí

Říká se, že prvních šest elfů ze Zapovězených zemí nechalo svá srdce v podobě rubínů upevnit do královské koruny Stanengist, což znamená „Zavěšené kameny“. V koruně pak zaslouženě odpočívali a zároveň dohlíželi na své dílo a radili svým potomkům. Dlouhá léta nosili korunu králové a díky její moci se jim dařilo držet království pohromadě, avšak krátce před příchodem lidí ukradla tři rubíny zlodějka Merigall a od té doby je země znesvářená. Komu se podaří znovu zasadit rubíny do koruny a nasadit si ji na hlavu, ten podle legendy získá schopnost sešikovat celé své pokolení a vládnout Zapovězeným zemím.

Raven's Purge (v českém překladu Krkavcova čistka) je epická kampaň pro Zapovězené země, napsaná švédským fantasy spisovatelem Erikem Granströmem. Nejde o lineární příběh a dobrodruzi v ní nemají konkrétní cíl, který musí splnit. Místo toho jde o bohatou tapiserii legend, lokací, postav a událostí, se kterými můžou hráči různými způsoby interagovat. Kniha má 224 stran a obsahuje:

  • Podrobnou historii a popis koruny Stanengist a jednotlivých elfských rubínů.
  • Popis devíti klíčových nehráčských postav, které Stanengist hledají.
  • Osm kompletních dobrodružných mít, hratelných v libovolném pořadí.
  • Epický závěr kampaně, ve kterém dobrodruzi dostanou příležitost rozhodnout o osudu Zapovězených zemí.
Kategorie produktu
Autoři

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Krkavcova čistka 2021 Jiří „Markus“ Petrů Mytago Čeština Odkaz

Externí recenze a shrnutí

3

ZZ mě nadchlo. Toto je skvělé rozšíření a funguje jako materiál pro kampaň nebo jednorázovky. A v tom tkví můj problém. 

Je to materiál který si musí každý sám přežvýkat, napsat kde co a kdo bude. Vrací se někdy do některých lokací ze základní příručky což pokud jej už dobrodruzi prošli tak co? Mají jít znovu nebo to vynechat? Proč to tam je? V základní příručce se o tom zmiňují ale tak proč to nedali rovnou do té čistky?

Jsem (bohužel) zvyklý na moduly typu DnD a DrD takže mi zpracování tolik nesedlo, jinak je to pecka.

5

Je to tím, co od toho lze očekávat.
Rozsáhlé, přehledné (na vkus ZZ možná i více než jinde) dílo.
Má sice pár much, ale to k tomuhle výtvoru nějak i patří (aspoň já to tam i hledám).
Kdo má rád ZZ, ten by si na tomhle mohl olíznout pár prstů.

5

Pokud se vám Zapovězené země líbí, je tato kniha po dvou základních příručkách třetí must-have příručkou, něco jako podrobnější průvodce světem a kampaň zároveň. Vlastně určitě doporučuji ke koupi (a dávám 4 hvězdy ) ze dvou důvodů i pokud Zapovězené země neznáte:

1) velmi volná kampaň je hratelná i v jakémkoliv dalším trošku přízemnějším drsnějším fantasy světě/systému. Minimálně vám kniha přinese spoustu inspirace do vaší vlastní tvorby

2) styl, jakým je kampaň napsána a plánována, je (pro mě) velmi osvěžující. Volnost, jednotlivé odlišné scény a celkové vyznění kampaně a variabilní míra zapojení herních postav je něco, co mi tady v ČR v modulové scéně chybělo. (Kéž by se zde autoři např. Asterionu inspirovali, jak moderněji koncipovat dlouhodobější kampaň.)

4

Na rovinu poviem, že s Krkavcovou čistkou mám jeden problém, ktorý je natoľko vážny, že musím strhnúť jednu hviezdičku. Tvári sa ako kampaň aj ako zbierka samostatne hrateľných dobrodružných miest. Jedno i druhé je pravda, a práve to so sebou prináša nevýhodu. Ak to totiž chcete hrať ako kampaň, je dobré si to prejsť celé a zvyknúť si na pomerne zvláštne a neintuitívne rozhodnutie rozhádzať informácie o jednej veci či NPC na niekoľko miest po celej knihe. Ak to chcete hrať jednotlivo, ani tak sa práve kvôli rozhádzaným info listovaniu po celej knihe nevyhnete.

Pre niekoho plusom, pre niekoho mínusom, môže byť temnota, ktorá z niektorých miest vyžaruje, pričom zase inde v ostrom kontraste vyčnieva povedzme nejaký uletený nápad. Možno to súvisí so škandinávskym humorom, alebo čím, alebo mojím vkuskom, každopádne, občas som začudovane, inokedy zase pobavene dvihol obrvy.

Inak je to pre fanúšikov Zapovězených zemí nutnosť, pretože de facto dopĺňa a rozširuje "lore" načrtnutý v príručkách. Pre tých, čo hrajú v systémoch iných, môže poslúžiť ako žriedlo naozaj zaujímavých inšpirácií, ktoré si jednoduch môžu "vykradnúť" do vlastného sveta/hry. Po grafickej stránke je to možno nie vyslovene nádherná kniha, ale určite je v nej radosť listovať, čiernobiele ilustrácie sú evokatívne, mapy priam nútia doplniť si do nich obsah aj bez toho, aby ste Krkavcovu čistku čítali.

Skrátka, nebyť až do očí bijúcej roztrieštenosti informácií, je to na 5 z 5.

5

Takto si představuji ideální modul, který chce hráčům představit historii a geografii herního světa spolu s mocnými nehráčskými postavami (spojenci i záporáky). Žádné zdlouhavé, nudné výčty. Jen propracovaná dobrodružná místa, která společně nakonec hráčům objasní jak základní konflikt Krkavčích zemí, tak je zasvětí i do jejich dějin a představí důležité nehráčské postavy. Samotná dobrodružná místa mi trochu připomínají Quentinův Tross, ale mnohem rozsáhlejší.

Líbí se mi celková forma. Většinu dobrodružných míst jde zapojit do děje pomocí tabulky náhodných setkání a umístit je v podstatě kamkoli. Nebo je jde umístit na dopředu určená místa a zavést tam družinu pomocí legend. Každé dobrodružné místo je dobrodružstvím samo o sobě a jednotlivá místa nemají žádné pevné pořadí, v jakém by měla být projita. Celkově tedy jde o jeden velký nezávislý sandbox, který dříve nebo později zavede postavy do závěrečné lokality, ve které dojde k finále celé kampaně. Ale ani samotné finále není jasně dané. Je rozkresleno několik možných konců s konkrétními důsledky na budoucnost Zapovězených zemí, ale žádný z konců není tesaný do kamene a družina může zvolit i zcela jiný, svůj vlastní. Důsledky pak musí Vypravěč zimprovizovat nebo se inspiruje těmi popsanými.

Kampaň mě nadchla a patří k tomu nejlepšímu, co jsem kdy četl. Není sice nutností, ale pokud chcete hrát v Zapovězených zemích s využitím jejich historie, vřele Krkavcovu čistku doporučuji. Doporučuji ji ale i těm, kteří se chtějí jen inspirovat pro svůj vlastní svět, nebo všem tvůrcům herních světů a dobrodružství, jak má vypadat správně udělaný herní modul.

Nakonec bych ale rád upozornil, že některé lokality a dějové pasáže jsou velmi temné, surové, jak známe například ze severských detektivek. Žádná pohádka. Tuto kampaň bych doporučil dospělým nebo starším adolescentům, ale rozhodně ne mladším dětem.