Sailors on the Starless Sea

Vložil(a) Markus dne 20.07.2020, 21:23
3
Průměr: 3 (2 hlasy)
2012
Úvodní „trychtýř“ pro DCC, ve kterém postavy prozkoumávají tvrz plnou zvěrolidí

Spolu s dalšími vesničany se od nepaměti plahočíte ve stínu kolosálních rozvalin opředených mnoha záhadami, figurujících v mnoha pověrách. Teď se pod drolícími se kameny cosi probouzí. Nocí se nese vití zvěrolidí, vesničané se ztrácejí z postelí. Kdo se postaví tísnivé temnotě, když není hrdinů, kteří by vás ochránili? Jedině vy můžete odhalit tajemství Chaosu, ale jaké škody to napáchá na vaší příčetnosti?

První a zřejmě nejznámější dobrodružství pro DCC, koncipované jako úvodní „trychtýř“ pro postavy na 0. úrovni, z nichž většina nemá přežít. Horda vesničanů se střetává s přisluhovači chaosu. V úvodní části prozkoumává zříceninu tvrzi a potom se noří do nepříliš rozsáhlého (zato kolosálního) podzemí.

Dobrodružství je k dostání ve dvou podobách. Původní verze měla 17 stran. Verze v pozdějším dotisku má 22 a přidává k dobrodružství ještě jednu menší, vedlejší jeskyni.

Kategorie produktu
Designér
Vydavatel

2

Takhle, tohle je, jestli to dobře chápu, první představení konceptu funnelu, a z tohoto pohledu je to rozhodně zajímavý kousek RPG historie. Také je to atmosférický, divoký modul, který rozhodně zapůsobí, a příručka je i rozumně praktická, takže se dá odehrát relativně snadno - byť je u map škoda, že nejsou použitelné přímo ve hře, protože by za to stály.

Jenže pak je tady samotné dobrodružství, a tam nemůžu jít s hodnocením výše - zvláště druhá část, kde postavy jdou do dungeonu, je v podstatě spíš ukázka toho, jak to nedělat. Hra je naprosto lineární railroad, "puzzle" jsou vyloženě moon-logic - postrádají smysl a nevedou k nim ani žádné nápovědy, pasti jsou podlé tím opravdu hnusným způsobem a finální bossfight je zkrátka nudný. Ani omylem nedoporučuju pro nováčky, a zkušené hráče varuju, aby nečekali žádný dungeon crawl, protože dostanou pouťovou jízdu strašidelným zámkem. Já bych i od funhousu chtěl víc.

Podrobněji jsem se rozepisal na fóru: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?f=90&t=15540&p=573072#p573072

4

Sailors jsou už legendární dobrodružství, protože jakožto první dobrodružství vydané pro DCC to pro mnohé hráče bylo první seznámení s touhle hrou. I pro mě. Hrál jsem ho dvakrát a pořád tak trochu váhám, co si o něm myslet. Myslím ale, že je nutné brát a hrát ho tak, jak je zamýšlené:

Sailors jsou demonstrativní produkt, který má ukázat, že DCC není DnD a že tady musíte odhodit všechny zvyklosti, které znáte z jiných her. Konkrétně:

  • Jste zvyklí hýčkat si postavy? Tak tady budou umírat jako na běžícím páse. Na začátku dostanete tři až čtyři a budete rádi, když vám přežije aspoň jedna (nebojte, v dobrodružství jsou příležitosti k doplnění postav).
  • Jste zvyklí, že hry na prvních úrovních bývají usedlejší, skromnější, že začínající dobrodruzi řeší maximálně pár obřích krys nebo ztracené kovářovo dítě? Tohle jde záměrně proti tomu, dobrodružství je epická jízda, ve které na 0. úrovni bojujete s gigantickými monstry a hatíte intriky mocným démonům.
  • Jste zvyklí, že věci jsou realistické? Tak tohle fakt ne. Tohle je silně přepálené, nadsazené, všude samí mutanti a kultisti a magické kdesi cosi a řach a prásk a uíííí!

Když se to bere jako vyvražďovačka, zábavná jízda a odlehčený úvod do hry, která není „fantasy RPG tvojí mámy“, tak je to ohromná prča. Je tu spousta pestrých setkání, zajímavých překážek, jedinečných monster a magických předmětů a ten pocit, že v roli pěstitele ředkviček pácháte ohromné skutky a zároveň jste neustále jednou nohou v hrobě, je jedinečný. Když se Sailors začnou brát příliš vážně, tak se spíš sypou. Rychle narazíte na to, že věci jsou hodně efektní, ale ne nutně „realistické“ (hlavně nad nimi moc nepřemýšlejte). A hlavně je to dost lineární jízda (zato fakt JÍZDA!). Pozdější dobrodružství pro DCC jsou otevřenější a rafinovanější (a většinou ne tak ujetá), tohle je takový první výstřel.

Čtyři hvězdičky, pokud to budete hrát vážně jako zběsilou vyvražďovačku. Tři, pokud se z toho pokusíte udělat běžné dobrodružství - jde to, bude zábavné a má spoustu zajímavého obsahu, který za to stojí. Jen některé věci asi budete muset trochu poštelovat, aby dávaly víc smysl, a s tou linearitou něco uděláte těžko.

Zápisy z obou mých hraní Sailors najdete na mém blogu.