Dračí doupě – Pravidla pro začátečníky 1.6

Vložil(a) Markus dne 11.06.2020, 09:42
3
Průměr: 2.7 (11 hlasů)
2001
Pátá a poslední přepracovaná verze pravidel Dračího doupěte pro začátečníky

Příručka základních pravidel pro hru Dračí doupě. Je koncipovaná jako naprostý úvod do hraní her na hrdiny, včetně toho, že začíná stručným gamebookem, který má představit základní herní principy. Popisuje tvorbu postav a uvádí možnosti a schopnosti hráčských povolání na prvních pěti úrovních, se zaměřením na prolézání jeskyní.

Jako jiné základní příručky pro DrD, i pravidla pro začátečníky se dělí na Průvodce hrou, který popisuje tvorbu a schopnosti postav a základní pravidla, a Příručku Pána jeskyně, která radí PJ s vedením hry a popisuje další pravidla, která by hráčům měla zůstat „tajná“. 

Verze 1.6 z roku 2001 je verzí poslední. Jedná se o završení vývoje a celkové zahlazení všech iterativních změn, které hra za více než deset let vývoje prodělala. K hlavním odlišnostem patří:

  • Především přidání velkého množství upřesnění, vysvětlivek a jasných pokynů, aby pravidla byla mnohem méně jednoznačná a jasně rozhodovala většinu situací.
  • Přidána spousta doplňujících textů a přepsány ty staré s důrazem na to, aby pravidla víc učila hraní rolí, ztvárňování příběhu postavy a důraz na příběh.
  • Výměna legendárního ukázkového Dobrodružství v Bílém hradě za Posvátný dub.

Tato verze Pravidel pro začátečníky je určená k používání s Pravidly pro pokročilé 1.6 a Pravidly pro experty 1.6.

Určeno po hru
Kategorie produktu
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Obsahuje tyto produkty

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Posvátný dub 2001 Dobrodružství Ukázkové vesnické dobrodružství z Dračího doupěte 1.6 Čeština

3

Za mě mohu říct, že dříve to pro mě byla nejlepší hra na světě a sám jsem ji hrál víc jak 10 let velice intenzivně v několika skupinách ale to už je fakt dávno. Tím, že angličtina nebyla mojí silnou doménou a hlavně jsem se na 1.6 podílel jako tvůrce, tak jsem s tím před lety byl spokojený.

Když jsme ji upravovali z 1.5 tak jsem se snažili z verze 1.6 spojit a sjednotit nejasné či protichůdné věci, doplnit vysvětlení co co znamená, oslabit a balancovat postavy a udělat systém celý více hratelný vůči 1.5.

Pokud bych mohl říci tak stále považuji hru za hratelnou ač jsou určitě zajímavější, modernější tituly. Všechno je vždy o tom jak to uchopíš.

Já sám ji již nehraji, ale před rokem jsme zavzpomínali asi v 6-8 víkendových dobrodružstvích.

Tato první verze je poměrně rychlá k pochopení a hraní a hlavně malé děti mohou hru díky jednoduchému soubojovému systému rychle pochopit a použít.

Tím že je povolání předepsáno je tedy dáno, až na kouzelníka, tak je to pro děti 9-11 asi mnohem jednodušší a nemusí si nic vybírat. Zde bych to považoval za použitelné a sám sem s dětma použil, na rozdíl od jiných titulů, kde to bylo pro děti dost komplikované.

za nevýhody považuji:

  • mechanismus k6+ který je dost nestabilní (smrt muže projít jen náhodou).
  • nevyváženost postav v rámci použitelnosti ve skupině, některé povolání jako zloděj
  • alchymista si v souboji moc nezahrají, nemají mnoho schopností pro boj.
  • Některé věci a schopnosti jsou nepoužitelné v průběhu celého hraní (předměty alchymisty, telepatie… schopnosti zloděje).
  • Nemožnost měnit vlastnosti a systém tvorby postavy ač je jednoduchý tak je moc statický.

 

za pozitiva považuji:

  • Poměrně jednoduchý systém pro boj, ač s určitými nedostaly.
  • Není nutnost číst moc pravidel v pro úrovně 1-5.
  • Jednoduché schopnosti pro použití.

 

Toto nepovažuji za ni + či – ale stojí za to to sem napsat:

Rozšířený bojový sytém jsme dříve také bral jako super věc a defacto takové šachy, ač dnes v uspěchané době nikdo moc nechce většinou hrát dlouhé souboje a je to šup šup a jedeme dál…

Můžete si podle něj zahrát a někomu to může připadat jako super zábava, ale myslím si že takových lidí asi dnes moc není. Velké souboje armád a nebo lodní boje mohou pak zabrat i 4-6 hodin na vysokých úrovních. Ale nemohu zase říct, že by to nebylo zábavné.

 

3

...s tím, že DrD za nijak dobré nepovažuju...

...tohle byla svého času fakt dobrá příručka. Přímočará, jednoduchá, snadná na uchopení. Nevedla nutně k dobrým hrám, nevedla vůbec k dobrým příběhům, popravdě, kdyby vyšla dneska (nebo kdyby někdo vydal podobnou příručku dneska), tak to bude spíš shit. Jenže tahle příručka není z dnešní doby - je z historie scény a za svou historickou roli a za svou... primitivní funkčnost, byť nezamýšlenou, si své 3* zaslouží.

4

Je to taková moje srdcovka, začínal jsem na těchto pravidlech a kdyby mi někdo řekl, vracíme se k 1.6, zahraješ si s náma? tak rozhodně nebudu váhat, ačkoliv mně v poslední době více oslovila Dračí Hlídka, nemohu na tato pravidla se svou recenzí zapomenout. 

2

Jakkoli je Dračí doupě dávno překonaná hra, tak pravidla pro začátečníky jsou z něj to nejlepší. Při celkovém zpětném zhodnocení je považuju za jediný skutečně hratelný díl série. Jsou sice omezená, dělají toho málo, ale dělají to ještě jakžtakž dobře a jednoduše. Pravidla pro pokročilé a experty tu hru už „obohatily“ jenom milionem dalších výpočtů, subsystémů a jiných nehratelností. Dokážu si představit, že začátečníky někdo hraje a baví se u toho. Že někdo hraje pokročilé, to naprosto nechápu.

Své dojmy jsem shrnul v recenzi po 20 letech.