2009
Přepracování systému Fate pro viktoriánský svět plný kouzel a tajemna
Příběhy Impéria jsou původní česká RPG hra, která používá značně upravený systém Fate 2.0 a obsahuje kompletní popis prostředí viktoriánského 19. století plného kouzel a tajemna. Gentlemani a dámy zde prožívají své osudy v době britského Impéria, jaké nikdy předtím nebylo a již nikdy nebude. Od tajemných britských ostrovů, které se utápí v magických mlhách, přes džungle Indie a pouště Afriky, až po podivnou a nedostupnou Zemi kouzel zde mohou zažít napětí a dobrodružství.
Základní příručka (2009) obsahuje ve formě jedné knihy vše, co budou hráči ke hře potřebovat (včetně mnoha zápletek, které mohou při hraní využít), a systém sám dává důraz na vyprávění a splétání příběhů. Alternativně jsou dostupné:
- Zjednodušená verze (2009): Zdarma dostupná, krácená verze plné příručky.
- Rozšířená krabicová verze (2016): Obsahuje základní příručku, a navíc ještě sešit s dodatečným představením herního světa, ukázkové dobrodružství, připravené postavy, mapu Londýna a další doplňky
Systém
Autoři
Vydavatel
Externí recenze a shrnutí
Dice Jail | Videorecenze: Příběhy Impéria | |
PJ Craft | Gergon | Videorecenze: Příběhy Impéria |
d20.cz | sirien | [Recenze] Příběhy Impéria |
Produkty pro tuto hru
Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
Fuller Street | 2016 | Příručka světa | Malý kousek světa Příběhů Impéria | ![]() |
|
![]() |
Příběhy Impéria (krabice) | 2016 | Základní pravidla | Krabicové vydání Příběhů impéria s několika rozšiřujícími sešity, kostkami a dalšími doplňky | ![]() |
|
![]() |
První dobrodružství | 2016 | Dobrodružství | Vzorové dobrodružství pro Příběhy Impéria s názorným vysvětlením pravidel | ![]() |
|
![]() |
Hodnota
80.00
|
Kniha dobrodružství | 2012 | Rozšiřující příručka | Rozšíření Příběhů Impéria o vojenství, dobrodružné výpravy, vynálezy, Férii... | ![]() |
![]() |
Hodnota
93.33
|
Rukověť mága | 2010 | Rozšiřující příručka | Rozšiřující příručka Příběhů Impéria věnovaná magii a rituálům | ![]() |
![]() |
Hodnota
84.00
|
Příběhy Impéria (základní příručka) | 2009 | Základní pravidla | Základní příručka viktoriánské fantasy hry Příběhy Impéria | ![]() |
![]() |
Příběhy Impéria (zjednodušená verze) | 2009 | Alternativní základní pravidla | Zjednodušené Příběhy Impéria obsahující jak hratelné mechaniky, tak prostředí | ![]() |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Viktoriánská anglie
Ten kdo má rád tohle období a vyprávěcí hry, tak si systém užije. Kniha mimo pravidel obsahuje i spoustu textů ohledně doby a uvede vás do světa.
Hezká Viktoriánská Anglie s mírně drhnoucími pravidly
I když fantasy steampunková viktoriánská Anglie není úplně můj šálek čaje, je velmi hezky zpracovaná a rozvedená do přiměřených detailů. Je to fantasy postavená na reálných základech, což je pro mě vždy výhoda, byť jsem se sni v jedné hře k těm skutečným fantasy prvkům nedostal, abych je mohl posoudit.
Systém je osekaný Fate, který by mi měl vyhovovat, ale mám s ním dva problémy. První jsou aspekty, u kterých jsem v žádné hře s různými Vypravěči neviděl negativní vyvolání, a začínám mít dojem, že jejich fungování zamýšleným způsobem vyžaduje nějaký způsob, který se u jednorázových her nebo krátkých kampaní nemůže projevit. Druhý problém se týká domlouvání a určování možných výsledků akce před hodem, což vlastně každé postavě dává schopnost nahlédnout do blízké budoucnosti a případně odmítnout podstoupit akci, která se ukáže jako potenciálně příliš nebezpečná - nebo ji naopak stupňovat. Při hraní mě tenhle přístup až příliš vytrhuje z ponoření do postavy, i když někteří Vypravěči tento efekt dokázali potlačit.
Z těchto důvodů dávám jen čtyři hvězdičky.
Hezký setting v až příliš ořezaném Fate
Obsáhle viz má anotace.
Příběhy Impéria jsou především o onom světě - o steampunkově-magické verzi Viktoriánské Anglie v době jejího největšího rozmachu. Najdete tam všechno cool - kouzla, irské sidhe a skřítky, Faerii, steampunk (páru), clockworkpunk (hodinové strojky, golemy-automatony...), vzducholodě a mnoho dalšího. A... funguje to. Autoři našli perfektní rovnováhu mezi "dostat tam co nejvíc" a "nedat tam příliš mnoho", takže věci do sebe zapadají a ladí, aniž by se to mezi sebou tlouklo. Na pohled to nevypadá až tak úžasně, ale ve skutečnosti to je hodně těžké udělat správně a tady se to skutečně povedlo.
Příběhy Impéria používají (i z důvodů doby vzniku) 2. edici Fate ořezanou na kost - a bohužel až příliš mnoho. Chápu zamýšlený minimalismus s důrazem na příběhovost a chápu i zájem udělat hru co nejpřístupnější nováčkům, ale právě kvůli té příběhovosti by neuškodilo přidat některé mechaniky ze 4. edice, klidně jako rozšiřující materiál - i když ne, že byste si to snadno nemohli doplnit sami. Tento minimalismus je silou, ale i slabinou Příběhů impéria - činí je jednoduchými, ale vlastně se vzdává toho využít sílu, která se ve Fate skrývá, a to i co do možností mechanik podporujících příběhy a vyprávění a pomáhajících vypravěči i hráčům se strukturováním příběhu.
Je to něco jiného
Tato pravidla pro mně byla příjemnou změnou, jak z pohledu mechanik tak prostředím. dlouhodobě bych u nich sice nezůstal ale na odreágování od epických příběhů Drd 1.6 nebo dračí hlídky rozhodně doporučuji
Solidní
Sympatické minimalistické RPGčko. Na dlouhou kampaň to není, má tendenci se brzy ohrát. Na druhou stranu prostředí a ilustrace jsou naprosto boží :).
V jednoduchosti je síla .... i slabina
Příběhy impéria přináší nádherný setting s obrovským potenciálem v kombinaci s minimalistickou verzí Fate. Settingové části příručky není co vytknout, jazykem, uspořádáním i logikou herního světa předčí nejeden profesionální produkt od velkých vydavatelů.
Se hrou samotnou je to o trošku složitější.
Autoři vzali Fate 2. edice a vyřezali z něj veškeré zbytečnosti a komplikované věci. Hráčům tak předkládají jednoduchý systém s volnými dovednostmi a příběhovými sázkami, okořeněný mechanikami aspektů a bodů osudu, které dodávají hře příběhový nádech. Při rozhodování, co vyhodit a co ponechat si počínali velmi dobře a představili tak jednoduchý a přitom velmi silný generický systém - zároveň v něm ale neprovedli žádné mechanické vazby na zvolený setting.
A to je velká síla, ale zároveň i trochu slabina této hry.
Jednoduchost systému umožňuje novým hráčům kdykoliv naskočit a zároveň dává zkušenějším hráčům i vypravéčům možnost, vyždímat ze hry opravdu hodně - a je to skvělá volba, pokud si chcete někde zahrát rychlou jednorázovku nebo si dát víkendovou minikampaň. Jeho neprovázanost ze settingem navíc umožnuje ho v podstatě s minimálním úsilím portovat na jakýkoliv jiný setting, takže pokud si chcete dát rychlovku čehokoliv, nebo ukázat přátelům, co je vlastně to hraní RPG a přitom si zahrát jejich oblíbené téma, sáhněte po mechanice Příběhů.
Zároveň ale neočekávejte o moc víc. Jednoduchá mechanika bez vazby na setting vám moc nepomůže s vymýšlením obsahu či řešení, je trochu plochá a časem vede k trochu repetitivní hře. V delší kampani se pak zlepšování postav nevyhnutelně utrhne a Vypravěč buďto musí kontrovat efektem červené královny, nebo najednou hrdinové začnou hravě zvládat všechny problémy a hra ztrácí napětí.
Pokud ale zůstanete u kratších jednorázovek nebo hledáte generický systém, abyste ukázali RPG přátelům nebo si dali oddechovou minikampaň, případně hledáte inspiraci pro steampunkový setting, pak jsou Příběhy impéria skvělá volba.
Bezva svět pro FATE
Využití zajímavého a fungujícího systému a k němu přidán zajímavý a netradiční svět, ale na zase tak moc vzdálený naší realitě. Což z této hry dělá ideální českou hru pro nováčky. A celkově i velice kvalitní knižní zpracování jak by mělo být. Rozhodně stojí za to si tuhle hru pořídit a zahrát si ji.
Aktualizace 2020: pořád super svět ale už radši volím na hraní novější verzi pravidel Fate 4e
Méně může znamenat více
V jednoduchosti je síla. Čím jsme hrali déle rpg hry,tím jsme si vymýšleli další pravidla a tabulky. A pak přišelo tohle upravené FATE..Jak prosté.jak dokonalé.