Příběhy Impéria

Vložil(a) Ecthelion dne 28. 11. 2009, 13:04
5
Průměr: 4.4 (19 hlasů)
2009
Přepracování systému Fate pro viktoriánský svět plný kouzel a tajemna

Příběhy Impéria jsou původní česká RPG hra, která používá značně upravený systém Fate 2.0 a obsahuje kompletní popis prostředí viktoriánského 19. století plného kouzel a tajemna. Gentlemani a dámy zde prožívají své osudy v době britského Impéria, jaké nikdy předtím nebylo a již nikdy nebude. Od tajemných britských ostrovů, které se utápí v magických mlhách, přes džungle Indie a pouště Afriky, až po podivnou a nedostupnou Zemi kouzel zde mohou zažít napětí a dobrodružství.

Základní příručka (2009) obsahuje ve formě jedné knihy vše, co budou hráči ke hře potřebovat (včetně mnoha zápletek, které mohou při hraní využít), a systém sám dává důraz na vyprávění a splétání příběhů. Alternativně jsou dostupné:

  • Zjednodušená verze (2009): Zdarma dostupná, krácená verze plné příručky.
  • Rozšířená krabicová verze (2016): Obsahuje základní příručku, a navíc ještě sešit s dodatečným představením herního světa, ukázkové dobrodružství, připravené postavy, mapu Londýna a další doplňky
Systém
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Bez hodnocení
Fuller Street 2016 Příručka světa Malý kousek světa Příběhů Impéria Čeština
0
Bez hodnocení
Příběhy Impéria (krabice) 2016 Základní pravidla Krabicové vydání Příběhů impéria s několika rozšiřujícími sešity, kostkami a dalšími doplňky Čeština
0
Bez hodnocení
První dobrodružství 2016 Dobrodružství Vzorové dobrodružství pro Příběhy Impéria s názorným vysvětlením pravidel Čeština
4
Průměr: 4 (1 hlas)
Hodnota
80.00
Kniha dobrodružství 2012 Rozšiřující příručka Rozšíření Příběhů Impéria o vojenství, dobrodružné výpravy, vynálezy, Férii... Čeština
5
Průměr: 4.7 (3 hlasů)
Hodnota
93.33
Rukověť mága 2010 Rozšiřující příručka Rozšiřující příručka Příběhů Impéria věnovaná magii a rituálům Čeština
5
Průměr: 4.2 (5 hlasů)
Hodnota
84.00
Příběhy Impéria (základní příručka) 2009 Základní pravidla Základní příručka viktoriánské fantasy hry Příběhy Impéria Čeština
0
Bez hodnocení
Příběhy Impéria (zjednodušená verze) 2009 Alternativní základní pravidla Zjednodušené Příběhy Impéria obsahující jak hratelné mechaniky, tak prostředí Čeština

4

I když fantasy steampunková viktoriánská Anglie není úplně můj šálek čaje, je velmi hezky zpracovaná a rozvedená do přiměřených detailů. Je to fantasy postavená na reálných základech, což je pro mě vždy výhoda, byť jsem se sni v jedné hře k těm skutečným fantasy prvkům nedostal, abych je mohl posoudit.

Systém je osekaný Fate, který by mi měl vyhovovat, ale mám s ním dva problémy. První jsou aspekty, u kterých jsem v žádné hře s různými Vypravěči neviděl negativní vyvolání, a začínám mít dojem, že jejich fungování zamýšleným způsobem vyžaduje nějaký způsob, který se u jednorázových her nebo krátkých kampaní nemůže projevit. Druhý problém se týká domlouvání a určování možných výsledků akce před hodem, což vlastně každé postavě dává schopnost nahlédnout do blízké budoucnosti a případně odmítnout podstoupit akci, která se ukáže jako potenciálně příliš nebezpečná - nebo ji naopak stupňovat. Při hraní mě tenhle přístup až příliš vytrhuje z ponoření do postavy, i když někteří Vypravěči tento efekt dokázali potlačit.

Z těchto důvodů dávám jen čtyři hvězdičky.

4

Obsáhle viz má anotace.

Příběhy Impéria jsou především o onom světě - o steampunkově-magické verzi Viktoriánské Anglie v době jejího největšího rozmachu. Najdete tam všechno cool - kouzla, irské sidhe a skřítky, Faerii, steampunk (páru), clockworkpunk (hodinové strojky, golemy-automatony...), vzducholodě a mnoho dalšího. A... funguje to. Autoři našli perfektní rovnováhu mezi "dostat tam co nejvíc" a "nedat tam příliš mnoho", takže věci do sebe zapadají a ladí, aniž by se to mezi sebou tlouklo. Na pohled to nevypadá až tak úžasně, ale ve skutečnosti to je hodně těžké udělat správně a tady se to skutečně povedlo.

Příběhy Impéria používají (i z důvodů doby vzniku) 2. edici Fate ořezanou na kost - a bohužel až příliš mnoho. Chápu zamýšlený minimalismus s důrazem na příběhovost a chápu i zájem udělat hru co nejpřístupnější nováčkům, ale právě kvůli té příběhovosti by neuškodilo přidat některé mechaniky ze 4. edice, klidně jako rozšiřující materiál - i když ne, že byste si to snadno nemohli doplnit sami. Tento minimalismus je silou, ale i slabinou Příběhů impéria - činí je jednoduchými, ale vlastně se vzdává toho využít sílu, která se ve Fate skrývá, a to i co do možností mechanik podporujících příběhy a vyprávění a pomáhajících vypravěči i hráčům se strukturováním příběhu.

4

Tato pravidla pro mně byla příjemnou změnou, jak z pohledu mechanik tak prostředím. dlouhodobě bych u nich sice nezůstal ale na odreágování od epických příběhů Drd 1.6 nebo dračí hlídky rozhodně doporučuji

3

Sympatické minimalistické RPGčko. Na dlouhou kampaň to není, má tendenci se brzy ohrát. Na druhou stranu prostředí a ilustrace jsou naprosto boží :). 

4

Příběhy impéria přináší nádherný setting s obrovským potenciálem v kombinaci s minimalistickou verzí Fate. Settingové části příručky není co vytknout, jazykem, uspořádáním i logikou herního světa předčí nejeden profesionální produkt od velkých vydavatelů. 

Se hrou samotnou je to o trošku složitější.

Autoři vzali Fate 2. edice a vyřezali z něj veškeré zbytečnosti a komplikované věci. Hráčům tak předkládají jednoduchý systém s volnými dovednostmi a příběhovými sázkami, okořeněný mechanikami aspektů a bodů osudu, které dodávají hře příběhový nádech. Při rozhodování, co vyhodit a co ponechat si počínali velmi dobře a představili tak jednoduchý a přitom velmi silný generický systém - zároveň v něm ale neprovedli žádné mechanické vazby na zvolený setting.

A to je velká síla, ale zároveň i trochu slabina této hry.

Jednoduchost systému umožňuje novým hráčům kdykoliv naskočit a zároveň dává zkušenějším hráčům i vypravéčům možnost, vyždímat ze hry opravdu hodně - a je to skvělá volba, pokud si chcete někde zahrát rychlou jednorázovku nebo si dát víkendovou minikampaň. Jeho neprovázanost ze settingem navíc umožnuje ho v podstatě s minimálním úsilím portovat na jakýkoliv jiný setting, takže pokud si chcete dát rychlovku čehokoliv, nebo ukázat přátelům, co je vlastně to hraní RPG a přitom si zahrát jejich oblíbené téma, sáhněte po mechanice Příběhů.

Zároveň ale neočekávejte o moc víc. Jednoduchá mechanika bez vazby na setting vám moc nepomůže s vymýšlením obsahu či řešení, je trochu plochá a časem vede k trochu repetitivní hře. V delší kampani se pak zlepšování postav nevyhnutelně utrhne a Vypravěč buďto musí kontrovat efektem červené královny, nebo najednou hrdinové začnou hravě zvládat všechny problémy a hra ztrácí napětí.

Pokud ale zůstanete u kratších jednorázovek nebo hledáte generický systém, abyste ukázali RPG přátelům nebo si dali oddechovou minikampaň, případně hledáte inspiraci pro steampunkový setting, pak jsou Příběhy impéria skvělá volba.

 

5

Využití zajímavého a fungujícího systému a k němu přidán zajímavý a netradiční svět, ale na zase tak moc vzdálený naší realitě. Což z této hry dělá ideální českou hru pro nováčky. A celkově i velice kvalitní knižní zpracování jak by mělo být. Rozhodně stojí za to si tuhle hru pořídit a zahrát si ji.

Aktualizace 2020: pořád super svět ale už radši volím na hraní novější verzi pravidel Fate 4e