Rollenspiele: rolové hry v Německu

O hrách z anglofonního světa máme v tuzemsku docela dobré povědomí. Ale napadlo Vás někdy, jaké hry jsou oblíbené třeba v Polsku? Kdy byla vydána první německá hra? A jak je na tom herní scéna v Japonsku? Nedají se za jazykovou bariérou objevit herní klenoty? Připravili jsme si seriál, ve kterém spolu prozkoumáme německou, polskou, maďarskou ale možná i japonskou herní scénu. Řekneme si něco málo k historii, představíme si nejzajímavější tituly a zkusíme pro jednotlivé hry najít společné rysy charakterizující národní hráčský vkus. Začneme s Německem.

 

Rollenspiele


Němci jsou pověstní svou pečlivostí, pracovitostí a pilností. Po tvrdé a poctivé dřině si musí člověk řádně odpočinout a relaxovat - nejlépe aktivně. 


I v tom jsou Němci důslední a svůj volný čas využívají stejně efektivně jako pracovní dobu. Není tedy náhodou, že Německo je světovou velmocí deskových her. Spolu s nejvýkonnější evropskou ekonomikou a potenciálním trhem osmdesát miliónů obyvatel by Německo mohlo být zemí zaslíbenou pro zajímavé herní tituly. Na následujících řádcích se o tom zkusíme společně přesvědčit. 


 

Midgard


První původní německá hra na hrdiny (první hrou v německém jazyce se stal překlad Trolls and Tunnels) byla vydána roku 1981 a nese jméno Midgard a nepříliš překvapivě spadá do žánru tolkienovké fantasy. Vzešla z podomácku vytvořené hry Empires of Magira sepsané a zveřejněné Jürgenenm E. Frankem v roce 1977. 


Původně byl Midgard zasazen do knižního fantasy světa Magira, ale kvůli problémům s licencí museli autoři tento svět opustit a vytvořili velmi podobný pojmenovaný stejně jako hra – Midgard.


I když je hra označována jako class & level a postava si volí typ dobrodruha (Abenteurertyp) a postupuje ve stupních (Stufe), v jádru se jedná o dovednostní systém. Tvorba postavy začíná volbou typu dobrodruha a rasy, kde si hráč vybírá z klasické sestavy: člověk, elf, hobit, gnóm, trpaslík. Ne všechny typy dobrodruha jsou dostupné pro každou rasu. V základní příručce nalezneme asi pětadvacet typů dobrodruhů. Celkově je tvorba postavy komplexní, obsahuje desítky charakteristik a hojně se využívá náhody. Pro postavu se určuje její profese, výška, hmotnost, zda je pravák nebo levák, pohlaví, hmotnost, zda strávila život v divočině nebo ve městě, vzdělání, různé druhy odolností, ale i původ, majetek nebo víra.


Úloha Abenteurertyp spočívá především v tom, že určuje, jak snadno se postavě budou učit dovednosti s tím, že každá postava může umět libovolnou dovednosti. Stupeň postavy hraje spíše symbolickou roli a představuje její celkovou životní zkušenosti. Pokud postava utratí dostatek bodů zkušenosti (lehrpunkte) například za dovednosti, zvedne se její stupeň, hodnota některé základní vlastnosti a počet bodů zdraví a únavy.


Ve hře se užívá k100 na atributové hody, které se podhazují, k20 na dovedností hody, kde se k hodu přičítá hodnota dovednosti a přehazuje se většinou číslo dvacet, a k6 určuje zranění. 


Hra je stále živá a v roce 2004 se dočkala zatím posledního čtvrtého vydání pod Pegasus Spiele. V současnosti se o ní starají především fanoušci skrze vydavatelství Midgard Press. 


Zajímavostí je, že herní podoba i u nás populárního sci-fi rodokapsu Perryho Rhodan využívá rovněž systému Midgard. 


 

Engel


Pokud bychom měli vyjmenovat herní témata, která jsou pro německé hráče srdeční záležitostí, budou to jistě andělé a apokalypsa. Okřídlené bytosti nebo kataklyzma planetárních rozměrů jsou ústředním motivem hned několika her na hrdiny. Ve hře Engel (Anděl) se dokonce setkáme s oběma.


Hra je zasazena do prostředí postapokalyptické Evropy roku 2654, vzpamatovávající se ze dvou pohrom biblických rozměrů. První katastrofou byla morová rána, která vyhladila většinu dospělé populace. Nedlouho po té se na zemských pólech objevili dva žhnoucí pilíře. Polární ledovce roztály, hladina světových oceánů se zvedla a Zemi postihla druhá potopa světa. Zdecimovaná evropská civilizace ztratila kontakt s okolním světem a navrátila se do středověkého zřízení. 


V čele feudální společnosti stojí andělská církev se sídlem Roma Æterna v Itálii. Novým symbolem víry se stal anděl, ochránce civilizace, posel boží. Některé osady nesouhlasí s nadvládou církve, odtrhávají se a zakládají samostatné státy a používají předpotopní technologie, což je považováno za herezi. Heretici však nejsou jediným nepřítelem církve.


Hlavní záporák Herrn der Fliegen (Pán Much) má jinou představu o podobě světa, a to bez lidské civilizace. Jeho hlavní zbraní jsou Traumsaat (Snová semena) a hmyzí démoni, kteří vypadají jakoby vylezli z nejhorších nočních můr.


Poslední, kdo stojí mezi Traumsaat a zbytkem civilizace, jsou andělé - hráčské postavy. Boj není jediným posláním andělů. Mezi jejich úkoly také patří řízení politické situace, jednání s odtrženými státy a upevňovaní víry. 


Každý hráč si vybere řád, ze kterého jeho anděl pochází. Řády jsou pojmenovány po archandělech z židovské mytologie: řád Michaela, Rafaela, Uriela, Garbiela a dalších. Pro každý řád je určeno jeho domovské město, speciální schopnosti, řádová barva, role ve společenství, podstata (povaha) ale i vzdušně manévry. Například Michaelité pocházejí z Říma, jejich řádovou barvou je bíla, podstatou stoický klid a milosrdenství a dovedou se telepaticky spojit s ostatními anděli.


Původní německá verze hry je postavena na systému Arkana, který využívá k vyhodnocování činností tarotových karet. Postavy v tomto systému jsou popsány seznamem předností a slabin. Volitelně je možné hrát i v systému d20. V anglickém překladu byl systém Arkana vypuštěn a výchozím a jediným systémem se stal d20.


Po fyzické a grafické stránce byla na knize odvedena kvalitní německá práce. Kniha je krásně vysázená, obsahuje tématicky vydařené ilustrace a dohromady perfektně podtrhují celkovou náladu hry.


Hra se dočkala mnoha rozšíření, jmenovitě příruček pro jednotlivé řády, ale i pro další strany nebo bestiáře Traumsaat.


Nakladatelství Feder & Schwert se věnuje především fantastické literatuře, ale v minulosti vydávalo i překlady her od firmy White Wolf. Engel byla tady jejich prvotina na poli her na hrdiny a není náhodou, že se nese v duchu her od WW. Vydavatelství WW se rozhodlo v rámci přátelské spolupráce hru Engel přeložit a vydat i ve státech. Hra se v Americe nesetkala s očekávaným přijetím a její vydávaní bylo ukončeno. 


V současnosti vydává Feder & Schwert překlady Warhammer 40k a Warhammer Fantasy. Původně měli ve svém edičním plánu zařazenu i D&D 4e, ale nakonec byla dohoda s Wizards of the Coast zrušena. 


 

Degenesis


Další hrou, se kterou se v krátkosti seznámíme, je Degenesis, další variace na postapokalyptické téma označované jejími autory jako primal punk.


Píše se rok 2073 a masivní selhání počítačů způsobuje výpadek obranného systému Země. Na povrch dopadá roj meteoritů, ničí svět a zůstávají po něm hluboké krátery. Po nějaké době se okolo kráterů objevují houbovité struktury, nové druhy hmyzu, virů a bakterií. Ale i nový druh člověka, homo degenesis, psychonaut, vybaven nadlidskými schopnostmi. Psychonauti slouží síle Prime, která stojí i za biologickými procesy v okolí kráterů.


Vlastní hra se odehrává v roce 2585. Svět je nazýván Eshaton a rozkládá se na části Evropy pokryté ledem a severu rozkvetlé Afriky. Civilizaci tvoří třináct organizací – kultů. Každý z kultů zastupuje nějakou doménu lidské činnosti. Spitalier zajišťují zdravotní péči, Chronisten mají na starost sběr dat, starověkých artefaktů a udržovaní komunikace. Schrotter prohledávají trosky a nalezené poklady prodávají Chronisten. Z Afriky přicházejí obchodní expedice vedené Neolybier, ale i útočné výpady kmene Geissler.


Svět je rozdělen do sedmi kultur, jejichž charaktery jsou silně inspirovány současnými evropskými státy. Kultury, ze kterých můžou postavy pocházet, jsou: Borca (Nemecko), Franka (Francie), Pollen (Polsko), Balkhan (Balkán), Hybrispania (Španělsko), Purgare (Itálie) nebo Africa (sever Afriky). 


Základ postavy je dán výběrem kultury, kultu a konceptu – ty určují, co bude postava umět a jaké bude její vybavení. Koncept přestavuje prostředí, v jakém postava vyrostla, a jak byl ovlivněn její život. V knize nalezneme například koncepty: bolest, závist, víra nebo úpadek. 


Degenesis je poháněn systémem z vlastní dílny KatharSys. Abychom v tomto systému zjistili, zda postava uspěla v činnosti, vezmeme hodnotu příslušného atributu a určíme obtížnost vykonávané činnosti. Hodnota atributu bude sloužit jako horní hranice hodu a obtížnost započítáme jako dolní hranici. Následně hodíme dvěma desetistěnnými kostkami a jejich součtem se budeme snažit trefit mezi mezi tato dvě čísla. Pokud má postava sílu 10 a obtížnost byla stanovena na 5, postava uspěje, pokud jí na kostkách padne součet 5-10. Systém bývá často kritizován za přílišné zjednodušování, množství chyb a znevýhodňování začínajících postav. Pravidla jsou asi největší slabinou celé hry. 


První představení hry příliš velký rozruch nevyvolalo. Degenesis byla zastíněna tituly jako Engel nebo Endlands. Autor hry Christian Günther se však nenechal nezájmem odradit. Do projektu přizval vynikajícího ilustrátora srbského původu Marko Djurdjeviće, hru kompletně přepracoval a nové vydaní způsobilo roku 2004 zasloužený poprask.


Zájemce o anglickou verzi musíme vyzvat k trpělivosti. Překlad první edice začal v době, kdy autorské vydavatelství Sighpress spadal pod FanPro. Během přesunu ke Catalyst Labs byl překlad pozastaven a jediné co z něj vzešlo byl osekaný quickstart. Než se překlad znovu rozjel, začali práce na druhé německé edici. Ta by se po svém dokončení měla dočkat i anglické mutace.


Jestliže se chcete o hře dozvědět více, přečtěte si výbornou Bifiho recenzi v desátém čísle Drakkaru.


 

Elyrion


Elyrion nás zavede do fantastického světa protkaného magií – Athirû. Do pestrého světa hrdinské fantasy okořeněné střelným prachem, párou a jinými technologicky pokročilými výdobytky, se kterými se v běžném fantasy nesetkáme. Svůj počin autoři označují jako steamfantasy. Vlastní hra se odehrává na rozlehlém kontinentě Audakia pokrytém džunglemi, vyprahlými pouštěmi, ledovými pustinami, ale i sopečnými pláněmi. 


Už od svého vzniku se zmítá Athirû ve sváru dvou sil Elyrion a Anhjôrai. Elyrion představuje harmonii a život, Anhjôrai chaos a destrukci. Podle toho, jaká ze sil má právě navrch, nastávají časy rozkvětu a prosperity nebo zkázy a války. Téměř veškerý technologický vývoj, který vznikne v čase rozvoje, je následně zničen. Obyvatelstvo tak zůstalo uvězněno někde mezi středověkem a viktoriánským obdobím obohaceným o magii. Děj hry se odehrává krátce po období zkázy nazývaném Čas odplaty.


Postava může pocházet z jedné ze sedmi ras rozdělených do třinácti národů obývajících kontinent. Na výběr jsou andělům podobní prastaří Alben, několik národů lidí, děti hor trpaslíci, nomádští okrové, magicky stvoření lidé, ochránci přírody koboldi, ale také moudří a silní dvounohým vlkům podobní Carnide.


Základ postavy je popsán sedmi atributy (Attribute) a dovednostmi (Fertigkeiten). Hodnota atributu se použije jako základ pro výpočet dovednosti. Postavy nemají povolání, pouze úroveň.


Dále se pro postavu určí její dar a slabina. Dar přestavuje speciální, často pasivní schopnosti, která ve určitých situacích zajistí postavě bonus. Obvykle začíná postava hru se dvěma dary. Pokud by chtěla dary tři, musí je vykompenzovat tím, že si vezme jednu slabinu.


Další kategorií vlastností jsou talenty umožňující postavě používat dovednosti speciálním způsobem – stopovat pod vodou, střílet poslepu.


Hra obsahuje i systém hrdinských bodů (Heldentumspunkte). Používáním bodů může postava zvýšit svoje šance v hodu, snížit zranění nebo následky kritických neúspěchů. Na tomto systému je zajímavé, že body jsou rozděleny do dvou zdrojů: odvaha (Mut) a obětování (Opferbereitschaft). Body z odvahy může postava používat pro svoji potřebu, ale i na podporu spřátelených postav nebo proti nepřátelům. Body oběti nesmějí být použity pro vlastní užitek postavy. 


Ve hře se používá dvacetistěnná kostka, kterou se podhazují předpoklady postavy, většinou dané dovedností. Rozdíl mezi hodem a předpokladem se nazývá úspěch a používá se třeba k určení zranění nebo délce trvání kouzla. 


Součástí hry je i propracovaný systém magie, zahrnující čtyři magické školy: sesílaní kouzel, spontánní magie, vyvolávací magie a rituální magie.


 

Co nás čeká příště?


V dalším díle seriálu dokončíme povídání a Elyrionu, představíme si autory a vydavatelství, které za ním stojí. Z her se můžete těšit na Opus Anima, Das Schwarze Auge nebo Arcane Codex. Na závěr zhodnotíme celkovou německou situaci.