Dungeons and Dragons, 4th Edition

3.454545
Průměr: 3.5 (11 hodnocení)
Pokračovatel jedné z nejznámějších fantasy her na hrdiny.
Wizards of the Coast
2008

Hrdinové rozličných fantastických ras a povolání se v této hře vydávají vstříci dobrodružství. Čekají je epické bitvy a zapeklité úkoly. Jak hrdinové vítězí a přežívají různé nástrahy, zlepšují se: postupují po úrovních, získávají rozličné síly a magické předměty. Mohou se tak postavit ještě nebezpečnějším nestvůrám a nástrahám. DnD 4E je hrou, kterou ocení především příznivci taktických bojů na čtvercové mapě, vyváženého systému a postupného zlepšování schopností postav.

Deskovka...

1

No, dnd4e, hodnotím až po půl roce hraní. Dříve jsem si netroufl. Ale teď už vím, že více ne.
Boj, boj, figurky a podložku, boj. Sociální schopnosti nic.... jen bokovky... To raději DrD+ nebo DrD2 a když deskovku tak Dorn.
Hra je tak prošpikovaná bojem a komercí až to bolí...
Jedna hvězdička za jednoduchý a jednotný systém, ale ani ten to nezachrání.

Záleží na herním stylu

2

Přemýšlel jsem, zda hru hodnotit, protože pravidla jsem příliš podrobně nenačetl a odehráli jsem pod DnD jenom jednu sérii dobrodružství. Vzhledem k tomu, že se k němu ale asi už nebudu vracet, je to možná nejlepší čas.

DnD 4e je dobře zoptimalizovaná hra. Autoři skutečně hodně dobře zvládli vyvážit jednotlivá povolání a hluboce se zamyslet nad jejich taktickou rolí. Nedochází zde k takovým bugům, jako že čaroděj jenom šetří manu na finálního bosse a nemá co říci k souboji nebo že zloděj je dobrý jenom na hledání mechanismů. Každé povolání má svoje místo a je v jeskyni využitelné. Příručka GM obsahuje velice zajímavou analýzu typologie hráčů, což jiné systémy zpravidla neanalyzují a což může hodně pomoci v dohodě o čem se má vlastně hrát. Prostředí DnD 4e je epická high-fantasy, kde jsou schopnosti postavené skutečně až po nejvyšší úrovně na úrovni polobohů.

Proč tedy dávám hře jenom dvě hvězdy? Protože jsem získal dojem, že se jedná spíš o propracovanou deskovku než o RPG. Místo toho, aby se člověk vžil do herní reality a představil si, co prožívá jeho postava, hraje se jenom dlouhá série volně myšlenkově pospojovaných bitev a dungeonů. (A je to spíš, jak se mi zdá, vlastnost systému, než GM, se kterým jsem hrál.) Systém je sice velmi kvalitně udělán, ale tento styl není něco, co chci hrát. Pokud vám ale jde především o taktiku a dungeoneering, který nemusí mít hlubší smysl, pak hru doporučuji, jinak ale spíš ne. (A nebo, soudím, budete muset dost přemýšlet, jak to udělat jinak.)

High fantasy!

5

Když se snažím čtvrtou edici hrát svým obvyklým simulačně-improvizačním stylem, tak je to fuška a dal bych jí tak ***, páč je strašně nemotorná; ostatovat npc ručně trvá 5-10 minut, špatně postavenej combat může zabít dvě hodiny času, skill challenge jsou často o ničem. Když ji ale hraju jako railroad, tak je awesome. Je to trošku jako počítačová hra - cutscene - combat - cutscene - combat - lvl up :)

Asi bych ji nedoporučil někomu, kdo se chce dozvědět něco o hraní rpg, sám se k ní ale pořád vracim.

Takové divné DND

3

Když přišlo DnD 3E říkal jsem že je to PC hra Diablo přenesená na stůl. Postupně jsem jí přicházel na chuť a v současné době na její subverze Pathfinder a True 20 nedám dopustit.

Když přišla 4E velmi brzy jsem zjistit, že to není hra pro mě. Příliš hrdinské nastavení, omezení mimobojových statistik a mechanik, obrovský power level. Přesto pro to své je designovaná dobře. S postupem času jsem si k ní vypracoval mírnou averzi. A to kvůli totálnímu vypnutí logiky. Na to jsme zvyklí u amerických filmů, ale u hry ve které se mám pohybovat v uvěřitelném světě, kde 120cm vysoký šotek udeří draka baseballovou pálkou a odsune ho o několik metrů mi něco říká že tohle už je na mě moc. A plovoucí DC mě také nenadchlo.

Pro mě tedy ne. Pro ostatní - ano. Ta hra je skoro doslovnou kopíí nejoblíbenější současné zábavy Masivních Multiplayových PC RPG her. Kdo hraje WOW bude ve 4e jako doma. A to je taky dobře.

Vynikající RPG, u které se všichni bavíme

5

Na DnD 4E jsme přešli z DrD+. A hned první den hraní jsme byli nadšení. Největší klad této hry je, že usnadňuje práci DM každým coulem. Vést tuto hru byla procházka růžovou zahradou. Typy hráčů v Dungeon Master's Guide je povinností pro každého GM nezávisle na tom, jaké hraje RPG.

Pro hráče postav tato hra nabízí velké množství volitelných pravidel, hlavně velké množství povolání. Je pravda, že tato hra si zakládá na mechanické stránce a role playing nechává více méně na hráčích. Také je pravda, že abyste měli tuto hru rádi, musíte mít rádi souboje a heroické fantasy. Pokud jste aspoň trochu ten typ hráče, pak budete nadšeni.

D&D už tradičně vyniká množstvím doplňků. A 4. edice není výjimkou. Mimo mnoha doplňujících příruček a settingů existuje počítačová aplikace na tvorbu postav a aplikace pro tvorbu a úpravu nestvůr. Existuje také webové kompendium, kderé obsahuje veškerá dosud vydaná pravidla. Časopisy Dungeon a Dragon (obdoba původního Dechu draka) vychází také jen elektronicky v PDF každý měsíc. Těch doplňků je tolik, že pokud rádi zkoušíte nové věci, nikdy se nebudete nudit. Oficiální nové doplňky vznikají každý den.

Tato hra má mnoho retro prvků předchozích edic. Například v Monster Manuálech najdete velké množství známých nestvůr nebo vyšly reedice starých settingů Forgotten Realms, Eberron nebo Dark Sun. Ale vyšla například i reedice legendárního dobrodružství Tomb of Horrors.

Pravidla DnD 4E nejsou konstatní. Neustále se vyvíjí s každou novou doplňkovou knihou. A musím říct, že se mi zdá, že téměř každá nová kniha je lepší než ty starší. Např. nejstarší setting Forgotten Realms je jasně nejslabší a nový Dark Sun jasně nejlepší. MM3 je rozhodně lepší než MM1. Největší změny pravidel nás čekají teď s příchodem řady příruček Essentials. Ale myslím, že to budou opět změny k lepšímu.

Vývojáři se snaží odchytávat chyby a opravovat je. A s tím se pojí i nepříjemná věc, že vždy jednou za několik měsíců vychází vždy nová errata starších příruček. A bohužel v PHB1 už teď je změněno 3% pravidel a po vydání Essentials jich bude ještě víc. Přestože se autoři snaží, aby všechna nové pravidla byla plně kompatibilní se staršími, časté nahlížení do errat kvalitu systému trochu snižuje. U starších příruček máte ale vždy možnost ignorovat errata a jet podle původních pravidel, která jsou vždy hratelná. Na aplikace vychází každý měsíc updaty, takže ty jsou vždy aktuální podle posledních errat a i webové kompendium vždy zahrnuje všechny opravy. Takže je možnost držet se i (jen) jich.

DnD 4E perfektně podporuje spolupráci postav díky systému rolí a hráči se tak střídají ve svých "okamžicích slávy", nikdo se nenudí, dokonce ani DM a syndrom vyhoření za ty dva roky zatím nikdy neměl (narozdíl od DrD a hlavně DrD+). Od léta 2008 naše nejoblíbenější RPG. A komunita na D20.cz překládá pravidla do češtiny a pomáhá všem nováčkům. :-)

Heroická orgie

5

DnD 4e je heroická orgie, jinak to říct nejde. Skoro všechny mechaniky k tomu spějí a zvládají to na výtečnou. I GM manuál je kupodivu udělán velmi dobře a pomůže začínajícím GMům (co na tom, že ty řeči na netu už byly, když nebyly podány tak, aby je začátečník přijal)... Opět ve své kategorii špička.

Štvrtá edícia už podľa mňa

3

Štvrtá edícia už podľa mňa (takmer) nie je RPG. Súčasťou definície RPG je pre mňa práca s fiktívnou hernou realitou, ktorú herný systém iba nejako aproximuje. V D&D je od edície k edícii stále dominantnejší systém, ktorý viac a viac z hernej reality presúva do reči mechaník. Extrémom je tretia edícia, ktorá je z istého hľadiska simulačnými orgiami, avšak stále je jasná duálna štruktúra herná realita - systém. V štvrtej edícii systém hernú realitu však takmer úplne nahradil. Boj je čistá stolová hra, v ktorej takticky volíte zo zoznamu manévrov (powers), a ktorá bežnému hráčovi utlmuje akúkoľvek kreatívnu prácu s hernou realitou. Extrémny WTF príklad je to, že nemôžete lesťou polovicu stráží odlákať a zvyšok rýchlo v boji poraziť, lebo boj s polovicou stráží nie je ekvivalentná a zaujímavá výzva. Ako dosková taktická hra je to zaujímavé, má spústu mechanicky zaujímavých powers a dobre riešené ich efekty.

Jediné, čo hru ako-tak zachraňuje na poli RPG, je skill challenge, ktorá je však veľmi slabo podaná.

Ďalšie highlighty:
- Keď vám postava postúpi o úroveň, takisto "postupujú" aj príšery a stále vlastne musíte hádzať tie isté čísla na kockách.
- Príšerne dlhé boje, v ktorých dobojovávate ešte dlhé minúty po tom, ako je jasný výsledok.
- Nezaujímavá plochá mangoidná über-fantasy, kde už prvolevelové postavy v štýle Final Fantasy majú flashy FX na úrovni epických postáv z triezvejších hier.
- Ťažká adaptovateľnosť: systém je veľmi stabilný a robustný, a vytvára úzke prepojenie medzi herným svetom, spôsobom hrania, a pravidlami. Ak chcete niečo z toho meniť, musíte sa pripraviť na veľa roboty.

Takticke orgie

3

DnD 4e som len cital. Pride mi to ako keby sa autoru konecne prestali hanbit a zastierat o com DnD vlastne v korenoch je: takticka teamova bojova hra. V tejto edicii to dotiahli do dokonalosti.
Jedine co tam je navyse je skill challenge, ale tato mechanika na riesenie nebojovych konfliktov mi nepride uplne vychytana.
Ale zo srandy by som si to mozno zahral.

To nejlepší ze všech světů...

5

Čtvrtá edice je na první pohled taková zvláštní směsice. Do sebe se míchají prvky klasického RPG (dědictví dřívějších verzí DnD, třeba povolání a úrovně), prvky netradičních RPG designů (třeba parafráze na řešení celé scény u skill challenge), něco málo ze sběratelských karetních her (třeba klíčová slova a powers), a možná i něco z toho příslovečného a dokola omílaného WoWka (typologie povolání podle působení na bojišti).

4e nabízí kombinaci scénických nebojových scén a takticky robustních bitek vše dobře namíchané v pestrém a dramatickém koktejlu, který by těžko hledal konkurenci. Stručně řečeno, je to velká švanda a to se počítá...

takové lepší kartičky a WoWko

3

Takové lepší DnD 3e. Je stejně zaměřené, ale dělá to lépe. Dokonce tak dobře, že ač mě tyhle věci v RPG obvykle moc dlouho nebaví (buildování postav, taktika, souboje,...), tak při hraní DnD 4e mě bavit začínají. Jo a je to opravdu místy takový World of Warcraft na stole, akorát že tohle mě i celkem baví a WoW ne ;-)

To co mi na tom vadilo nejvice, že souboje se neúmerně protahují a zaberou hodně času 50-75% hrací doby, což vyžaduje určitý design dobrodužstvím. Moc si nedokážu představit třeba komplexnější dungeon crawl. Ale může to být třeba jen nedostatečnýma zkušenostma se systémem.
Druhé vyložene subjektivní mínus je čistě estetické. Hodně se to stylově vzdaluje o tradičního Sword and Sorcery / Tolkien západního stylu fantasy. Je to spíše moderně cool se spoustou efektů než mýtické či opředené tajemnem. Počínaje ilustracema přes výběr ras, povolání až po nové příšery konče (asi jako když si srovnáte třeba staré a nové hvězné války). Pro někoho to může být posun dobrým směrem, ale můj vkus to míjí. V tomto směru je zase DnD 3e atmosféricky stále blíže tomu co chci hrát jako fantasy.