White Plume Mountain (AD&D 1e)

Vložil(a) Bajo dne 14. 05. 2020, 12:50
4
Průměr: 3.7 (3 hlasů)
1979
Dobrodružství odehrávající se v nitru sopky, kde dobrodruzi pátrají po třech artefaktech

Před třinácti stoletími hledal kouzelník Keraptis vhodné místo, kde by se mohl oddávat svým excentrickým zálibám beze strachu z vměšování. Navštívil horu Bílého chocholu, odvážil se blíže než mnozí jiní a objevil systém starých lávových tunelů procházejících kuželem a jeho okolím. Myslel si, že s trochou úprav půjde o dokonalé místo pro jeho účely...

S2: White Plume Mountain je 16stránkové dobrodružství  pro postavy na 5.–10. úrovni. Postavy jsou najaty, aby z věhlasné sopky přinesly tři „notoricky známé“ magické zbraně, z nichž každá má svou vlastní inteligenci. Jedná se o tzv. „funhouse dungeon“, který nedrží žádnou naturalistickou logiku a obsahuje roztodivné nástrahy rozmístěné bez ohledu na vzájemné vazby. Ve skutečnosti totiž dobrodružství vzniklo jako portfolio – autor vedle sebe umístit nejzajímavější místnosti, jaké kdy vymyslel... a tak to taky zůstalo. Důraz je kladen na nevšední problémy a nutnost přicházet s kreativními řešeními.

V průběhu let vyšlo dobrodružství v různých reedicích a konverzích. Ve sborníku Tales from the Yawning Portal (2017) vyšel jeho remake pro D&D 5e.

Později vyšlo společně s ostatními dobrodružstvími ze „speciální“ série S v antologii Realms of Horror (1987), která provádí drobné úpravy, aby na sebe dobrodružství navazovala jako kampaň.

Kategorie produktu
Svět
Série
Autoři
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Dinosaurium obskurních světů Vandalicus a Markus Podcast: White Plume Mountain

3

Zábavné dobrodružství, které stojí minimálně za přečtení, abyste viděli, jak nevážně se dají RPG hrát... a jak můžou vypadat překážky, které je prostě zábava překonávat hlavou a nápady, nikoli házením na skilly (protože to nejde). Dobrodružství je vlastně jenom kolem 30 náhodných překážek, některé z těch překážek jsou geniální a legendární, jiné slabší, ale neurazí. Celkově to působí jako náramná bžunda.

Co to v mých očích trochu shazuje a brání tomu, aby dobrodružství bylo fakt výborné, je právě ta linearita, kdy překážky jsou seřazené do tří úplně rovných linií bez jakýchkoli odboček a prostě se přes ně musíte dostat, jinak v dané linii dál nepokročíte. Tím odpadá celý rozměr práce s prostorem, obcházení situací nebo vybírání si toho, které budete řešit a které ne. A druhý problém je, že všechny ty překážky jsou izolované, nijak nekomunikují s okolím, nemají přesahy za dveře místnosti, takže to ve výsledku působí jako sled náhodných událostí, nikoli jako celek.

Menší potíž (ale stojící za zmínku) je, že to fakt hodně hodně předpokládá zrovna žánr D&D, a navíc skupiny na vyšších úrovních, protože mimo D&D a vysoké úrovně to nedává moc smysl a přenosnost do jiných her je dost špatná.

Ale jinak solidní počin, který i po čtyřiceti letech má co nabídnout.

Víc v našem podcastu.

4

Kultovni dungeon, ktery si urcite stoji za to zahrat.

Jeden z tech opravdovych fun-house dungeonu, ktere si nehraji na naturalismus, ekologii a kladeni otazek "proc to vzniklo, jaktoze se nestvury nepozabiji a kam chodi skreti na zachod" a misto toho je naslapany zajimavymi mistnostmi.

Diky tomu narozdil od mnoha jinych modulu z teto doby vyrazne nezestarl a da se v pohode hrat i dnes, kdyz hraci prijmou premisu, ze se nachazi v umelem vytvoru sileneho kouzelnika. 

Oficialni konverze vysly skoro do vsech edic DnD, vcetne 5e (ve sborniku Tales from the Undermountain), navic dungeon je relativne kratky, takze stoji za zkousku byt jako one-shot. 

Plne hodnoceni nedavam kvuli linearite dungeonu, ktery neumoznuje prilis alternativnich reseni.

4

Tady se z mého pohledu dostáváme k těm vrcholným modulů, klasické éry DnD, které si svou kvalitu zachovali do dnešní doby. Je to určitě interaktivní puzzle dungeon, který se množstvím a barvitostí nápadů (zejména vzhledem k malému rozsahu) vyrovnává vrchoným modulům aktuální OSR scény. Je někde na prahu funhouse dungeonu, ale pro mnoho hráčů bude stát ještě v té rozumné podobě.

Malý rozsah je vlastně možná jediná nevýhoda, protože nedovoluje rozvést větší míru nelinearity (i když modul vyloženě lineární není, stojí tak někde mezi). Pro mě je to vlatsně takový o trochu lepší Ghost Tower of Invertness. Spolu s The Lost CityDwellers of the Forbidden City patří mezi těch pár klasických TSR modulů, který jsem hrál vícekrát (jako DM) a opětovně mě to bavilo. Je tu spousta pamětihodných setkání, puzzlů a interakcí. Zápletka je jednoduchá, ale ve své jednoduchosti dokáže přinést určitá překvapení. Explorace dungenu, vzhledem k množství interaktivních nápadů je podle mě pro hráče velmi zábavné a jsou tu i vyloženě náročné výzvy.

Pět hvězdiček nedám jen proto, že to si musím šetřit na absolutní perly, kterých je zákonitě omezené množství. Ale určitě to za mě po právu patří mezi nejlepší DnD moduly všech dob a z klasických TSR modulů patří mezi těch pár, které opravdu vřele doporučuji.