RuneQuest: Starter Set

Vložil(a) Markus dne 29. 12. 2021, 18:31
5
Průměr: 5 (1 hlas)
2021
Krabice pro snazší seznámení se hrou RuneQuest a světem Glorantha

RuneQuest Starter je krabicová sada zjednodušených pravidel a herních materiálů pro snazší seznámení se hrou RuneQuest (RQG) a světem Glorantha. Má 180 stran rozdělených do 4 samostatných sešitů a k tomu doplňkové materiály:

  • Book 1: Rules: Zjednodušená pravidla RuneQuestu s menším výběrem kouzel a bez tvorby postay.
  • Book 2: The World of Glorantha: Sešit v první polovině obsahuje stručné seznámení se světem Glorantha, vhodné na předání hráčům, ve druhé polovině popisuje město Jonstown a zdejší budovy a nehráčské postavy. Město je pojaté jako materiál k využití ve hře, například při hraní dobrodružství z této krabice.
  • Book 3: SoloQuest: Četba ve stylu gamebooku, který seznamuje hráče se základy herního prostředí i pravidel. Hráč v něm zažije bitvu u Dangerfordu.
  • Book 4: Adventures: Trojice dobrodružství odehrávajících se v okolí města Jonstown.
  • Další materiály: 14 připravených hráčských postav ve formě samostatných, skládacích deníků; 4 deníky; mapa širší oblasti (Sartaru) i města; pomůcky a referenční materiály k usnadnění hry; sada kostek.

Dobrodružství obsažená ve čtvrté knize jsou:

  • A Rough Landing: Nečekaná šarvátka na trhu způsobí, že postavy jsou zrekvírovány k obhlídce nedaleké usedlosti, odkud přestaly chodit zprávy. Krátké lineární dobrodružství s akčním závěrem.
  • A Fire in the Darkness: Městské pátrání po původci záhadných požárů.
  • The Rainbow Mounds: Jeskyně s necelými 30 popsanými lokacemi, představuje netradiční pojetí „dungeon“ v RuneQuestu, s důrazem na kulturu a mýtus. Jedná se o revizi a aktualizaci stejnojmenného dobrodružství ze sborníku Apple Lane (1976).
    Svět
    Vydavatel

    5

    Krabice okamžitě zaujme opulentností: čtyři sešity a k tomu hromada doplňkových materiálů, to všechno v nádherné grafice a parádními ilustracemi, ze kterých dýchá atmosféra „starověkého“ světa.

    1. sešit zjednodušených pravidel představuje, co můžu soudit, ve skutečnosti skoro „plná“ pravidla hry (však má 60 stran). Vyhozena je především tvorba postav a jejich obsáhlé minulosti, veškeré možnosti přizpůsobení (např. vybavení, spousta kouzel) a speciální pravidla (jízdní boj, život mezi dobrodružstvími). A všechno je popsáno stručněji (např. míň vysvětlení u popisů dovedností). Celkově vynikající zeštíhlení obsáhlého RuneQuest, ideální na naučení se hry – a přitom se nenaučíte žádnou šizenou verzi, takže přechod na plnou bude bezbolestný. Tohle rozhodně využiju jako svá první pravidla a taky bych to posílal novým hráčům, co jeví o hru zájem. Existence stručnějších pravidel je výborná.

    Rozhodnutí nahradit tvorbu postavy 14 připravenými postavami (včetně deníků s ilustracemi) mi přijde prozíravé. Připravené postavy mají i stručnou historii, kterou bych jako neznalý světa Gloranthy těžko vymyslel – takhle se dozvídám i něco málo o světě a místě mé postavy v ní. Do toho tipy, jak postavu hrát nebo které její dovednosti stojí nejvíc za pozornost. Velmi chytře provedený materiál pro naučení hry.

    2. sešit ve své první polovině popisuje svět Gloranthy, respektive slouží jako stručný úvod a ochutnávka nesmírně komplexního světa vyvíjeného přes 40 let. Opět mu v zásadě nemám co vytknout, autoři velmi chytře navnadí hráče a čtenáře na svůj nezvyklý setting a popíšou aspoň základní zákonitosti. I když to má desítky stran, nedá se podle toho hrát – je to vážně jen silně odzoomovaný souhrn. Ale přesně to Glorantha potřebuje.

    Hratelné materiály přicházejí v druhé polovině sešitu, věnované popisu města Jonstown. Krásná mapa! Úvodní popis je suchá faktografie – jak město funguje ve vztahu k okolním klanům a kmenům, jak vypadají budovy, kde jsou trhy, jak a odkud se do něj dostává jídlo, co obnáší stát se občanem (vlastnit pozemek, platit daně, ale máte jídlo zdarma...). A je to super! Chápu to jako ukázání principů toho, jak funguje „starověký“ svět na konkrétním případě. I kdybych nehrál v Jonstownu, pomáhá mi to pochopit společnost ve světě, který není generické fantasy.

    Z obecného popisu města se pak přechází v popisy jednotlivých budov, které jsou ale nuda nuda šeď („Tady je masný trh, prodává se na něm maso.“), s výjimkou zdejší obrovské knihovny Jonstown Compendium – úžasné nepřehledné místo plné obskurních svazků a řídící se neprostupnými pravidly (mimochodem, po knihovně se jmenuje i obchod s fanouškovskými produkty pro RuneQuest, takže knihovna je metafora na něj). Dále popis několika důležitých NPC, ale opět: nuda nuda šeď. V jejich popisech není žádný potenciál pro konflikt nebo zápletku. Trochu se tu bojím, jestli RuneQuest nespadne do pasti psaní o „vznešených divoších“ – všichni jsou čestní, inteligentní a krásní... což je ale pro hru dost nuda. Celkově je ale navzdory mým výhradám k lokacím a postavám Jonstown velmi dobrý herní materiál.

    3. sešit, SoloQuest, je stručný gamebook, ve kterém se naučíte používat základy vyhodnocování. Zajímavé je jeho situování do významné historické události (bitvy) těsně před začátkem hry, ve kterém obyvatelé Sartaru (kde se země odehrává) zaženou okupantskou armádu Lunarů a tím se země osvobodí... načež začne hra. Kromě mechanik si tak vlastně osvojujeme i nějaké základní informace o okolí a kontext pro kampaň. Velmi dobrá volba. U gamebooku jsem se bavil, několikrát jsem umřel a vážně mi to pomohlo pochopit pravidla i zákonitosti světa (runy, kulty atd...).

    4. sešit s dobrodružstvími ale mojí dosavadní radost pokazil. Jsou všechna slabá až průměrná.

    A Rough Landing je lineární cesta na farmu, kde se děje něco divného a je to potřeba vyřešit. Dobrodružství stráví půlku rozsahu expozicí, kdy postavy jen poslouchají zadávání questu od důležitých NPC, které si je posílají tam a zpátky po městě. Závěr sice obsahuje zajímavé nepřátele, ale podané stylem „zde si to musí GM vhodně nadávkovat a vymyslet, jak to udělat, aby závěr byl dramatický“. Ne moc užitečné! Závěrečné střetnutí na farmě se z toho ve skutečnosti dá pěkně vykrást, ale tím se neospravedlňuje množství balastu kolem.

    A Fire in the Darkness je městská vyšetřovačka. Po otřesně railroadovém začátku (hasíte požár domu, je tu minihra na počítání průběhu hašení... zcela irelevantní, protože nic nezměníte; v hořícím domě je uvězněné dítě – když neuspějete v hodu na záchranu, uspějete automaticky tak jako tak) se hra překvapivě rozevírá do stručného pátrání, které přesto nabízí víc linek vyšetřování i možných vústění. Zabíjí to především extrémně nepřehledný a ukecaný text.

    The Rainbow Mounds je dungeon (!), což je v RQ vzácnost. Pojatý velice „ekologicky“, takže žádný D&D bizár – tohle je prostě přírodní jeskyně s obyvateli, kteří v ní skutečně žijí, a něco málo nástrahami, které se můžou vyskytnout v přírodní jeskyni (z pohledu D&D možná „nuda“, ale je to svým způsobem malebné). Přestože to má 30 popsaných lokací a nelineární terén (!), působí to spíš jako delší jednorázovka. Může být překvapivě sociální, protože hlavní část hry bude tvořit interakce s obyvateli – skupinou tlollů a trollčat + skupinou inteligentních mloků (což není spoiler, víte o nich od začátku). Ve skutečnosti velmi solidní dobrodružství, nejlepší ze všech tří, akorát hrát to podle tohohle textu bude dost náročné.

    Schválně jsem si přečetl i původní Rainbow Mounds. Nová verze se tváří, že staré dobrodružství je „kanonické“ a doopravdy se (před pár desítkami let) odehrálo. Nová verze tak představuje tutéž jeskyni posunutou o X let do budoucna. Zajímavé je, že obsahově je přesto skoro identická – jednotlivé místnosti obsahují přesně to, co obsahovaly předtím, jen někde je poznámka ve stylu (kdysi dávno tahle místnost sloužila k... teď slouží k...). Hlavním twistem je změna hlavního záporáka, což proměňuje dynamiku celé jeskyně, ale jinak je to překvapivě věrný remake. Hlavní rozdíl je pak ten, že jeskyně se při víceméně identickém obsahu rozrostla na dvojnásobný textový rozsah.

    A to je ve stručnosti celý můj problém s těmihle dobrodružstvími: jsou děsně ukecaná a porušují veškeré zásady psaní dobrodružství jakožto „herní pomůcky“. Nedá se v nich vyznat, informace jsou nesmyslně rozházené, nejsou vůbec řazené podle důležitosti atd. Celé je to vlastně povídka, a i když obsah může být zajímavý, prokousat se k němu a udělat si z toho herní pomůcku bude peklo. Zdá se, že autoři prostě neovládají řemeslo psaní dobrodružství (potažmo herních materiálů vůbec – viz nudné budovy a postavy ve městě) – nebo dokonce ani nevědí, že takové řemeslo existuje. Plní mě to strachem z toho, jak budou vypadat další produkty pro RQ (mám jich plnou knihovničku). 

    Celkový dojem ze 4. sešitu je „celkem příjemné herní materiály ve velice mizerném formátu“.

    ===

    Celkově je Starter Set výborný produkt a skvělý úvod do nesmírně komplexní hry RuneQuest a ještě komplexnějšího světa Glorantha. Naprosto doporučuji jako vstupní bránu pro každého, kdo se o RQ zajímá. Zdejší pravidla a připravené postavy budou nepochybně startem veškerého mého hraní RuneQuestu. Zdejší úvod do světa a sólo dobrodružství jsou skvělým zasvěcením pro hráče. Jen ta dobrodružství (a v menší míře popis města) nejsou taková bomba, což znamená, že Starter Set není „must have“ produkt pro každého – pokud jste k RuneQuestu vlažní, zdejší obsah vás nepřesvědčí. A pokud už naopak RuneQuest znáte a stručná pravidla nepotřebujete, tak zdejší dobrodružství můžete asi přeskočit. Byť Jonstown je jako hráčská základna fajn (ale mám dojem, že jiné podobně kvalitní hráčské základny najdete i v jiných sbornících).

    ===

    EDIT: Víte, co? Kašlu na to. Tohle je prostě „must have“ pro RuneQuest. Kašlu na výhrady, dávám pět hvězd.