Zapomenuté říše ohrožuje prastaré zlo! Začalo to menšími náznaky: loupežníky na cestách, piráty na řekách, nestvůrami v kopcích příliš blízko civilizace. Když zmizela delegace z trpasličího města Mirabar, začali se lidé ptát, jestli za tím nebude hlubší důvod. A skutečně! V Zapomenutých říších začalo skrze své proroky šířit chaos prastaré Oko živlů. Dokážou dobrodruzi zabránit naprostému zničení?
Princes of the Apocalypse je epická kampaň inspirovaná klasickým dobrodružstvím Temple of Elemental Evil (1985), která postavy provede od 1. do 15. úrovně. Dobrodruzi se budou muset vypořádat se čtyřmi živelnými kulty, které zapříčiňují přírodní pohromy a pracují na uvolnění katastrofické mocnosti. V dodatcích kampaně jsou obsažená nová kouzla a nová hráčská rasa „genasi“.
Externí recenze a shrnutí
PJ Craft | Gergon | Videorecenze: Princes of the Apocalypse |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Vyborna kampan s nezvladnutym editem
Tohle je asi nejvic oldschoolova kampan, co vysla pro 5e. A myslim to v tom pozitivnim, co na oldschoolu je - je tady volnost, zajimave mista a NPC a na 5e velmi zajimave dungeony.
Kampan je velmi lehce inspirovana Gygaxovym Temple of Elemental Evil a jejimi inkarnacemi, ale neni to revize stareho modulu typu Curse of Strahd, spis bych to prirovnal k Tomb of Annihilation, berouci si inspiraci a tema. Pribeh Princes of Apocalypse je vcelku klisovity a prosty: dobrodruzi prijizdeji do Dessarinskeho udoli, kde se deji divne veci. Zjistuji, ze se tady odehrava aktivita podivnych kultu a postupne odhaluji jejich konspirace, az se nakonec probojuji do jejich centra - Temple of Elemental evil, kde odhali tajemne pozadi celeho tohoto deni.
Zapletka tedy originalitou zrovna neoplyva, ale to ve vysledku nevadi, protoze je zpracovana fakt dobre. Krome relativne generickych side questu, ktere pusobi jako cista vata, je zbytek velmi fajn. Zajimava, bizarni NPC, vyborna na hrani: vudce jednoho kultu je slechtic nutici ostatni nosit masky, aby byl nejhezci v mistnosti, rad urazi ostatni a maskuje to za vtipy a lehkou konverzaci (ale nesnasi, kdyz to ostatni delaji jemu); nebo elfi slechticna, tvarici se benevolente a moudre, ktera je ale rozmazleny spratek; nebo lich, zijici v zakladne jednoho kultu, byvaly dobrodruh, kteryho pritomnost kultistu vlastne otravuje... a spousta dalsich. Tady palec nahoru - vyrazna, zapamatovatelna a dobre hratelna NPC jsou neco, co potrebuju.
Zapletky a mista jsou taky skvela. Palec nahoru ze vas to nikam nevede na kolejich. Veci se okolo postav zacnou dit a deji se organicky. Kulty sice castecne spolupracuji, ale zaroven se navzajem nesnasi, takze navzajem proti sobe intrikuji, snazi se k postavam vystupovat pratelsky a navzajem je proti sobe postvavaji... zaroven proti nim budou podnikat akce, nebo dokonce proti civilnimu obyvatelstvu jako varovani (!!!)... cela kampan postupne graduje - v tehle kampani nastesti absentuje muj klasicky problem s jinymi 5e kampanemi, kdy svet stoji a ceka, az dobrodruzi neco udelaji - tady se veci okolo nich deji, kulty reaguji na jejich cinnost a vyvijeji aktivitu. Super! Mate stopu do vzdusneho kultu? Prijdete do jejich zakladny, a zjistite, ze je to "klub slechticke mladeze z Waterdeepu", ktery zmatene postavy, cekajici straslive kultisty, pozve na veceri, lov mantikor a pak jim vysvetli, ze "oni jsou ti hodni a pracuji proti zlemu kultu, maskujici se za bandity na rece"! A nez vysetri tyhle bandity, zjisti, ze "ohnivi druidi" mezitim chystaji velkou slavnost s "palenim slamenych panaku"... veci se deji! Ma to opravdu potencial vygradovat z "relativne poklidneho udoli, kde se neco tajemneho deje" az po "apokalypticke silenstvi zachvatilo udoli, lide sili a deji se prirodni katastrofy". Pocit toho, ze postavy musi konat, jinak to skonci spatne, je tady dobre udelany.
Druha polovina je pak velky dungeoncrawl. Je na relativne dobre urovni, neni to cisty hack'n'slash a patri to k tem lepsim crawlum z 5e. Kampan obsahuje i failed outcome - postavy muzou nevyhrat (opet neni uplne samozrejme u novych 5e veci).
Volnost je opravdu volnost - postup neni skriptovany a postavy se klidne muzou svoji chytrosti, upornosti nebo ciste smulou dostat do mist, ktere jsou v tu dobu daleko za hranicemi jejich moznosti.
Tohle bylo k tem dobrym vecem. Ted k tomu spatnemu, coz je hlavne jedna vytka:
Kdo tomu delal rozvrzeni a proc byl po mrtvici? Cetl to vubec nekdo pred vydanim? Rozvrzeni neni silna stranka WoTC veci, to vime, ale tohle nastavuje latku opravdu vysoko: pokud vam to ma davat smysl, tak si to musite precist od zacatku do konce a pak si vypsat poznamkovy aparat a udelat odkazy, pripadne si stahnout nejaky guide, kde to nekdo udelal za vas. Vubec to nedava smysl, a tady si nedelam srandu. Nehodnotim to ani z pohledu vymazlenych malych rpg, ale i z pohledu ostatnich 5e veci je to strasny. Zaciname popisem kultu a udoli, pak je potreba skocit na zaver, kde jsou uvodni questy, pak se vratime na zacatek, abysme se dostali k zakladnam kultu, jejich protiakce jsou nesmyslne jeste predtim... cokoliv vyhledavat je tady peklo. Nebo treba zahackovani pro postavy, takove miniquesty do startu: nektere jsou pomerne zajimave ("najdete a privedte zpet nasi dceru" - jenze ta je ted spokojena kultistka), ale jsou podane takovym zpusobem, ze vam daji jenom nacrtnuti a jejich konkretni zpracovani a hlavne jak je podat hracum musite udelat vy... coz sice neni az takovy problem, ale naprava by autory stala jednu vetu, a me by to usetrilo hledani v knize.
Muj osobni nazor je, ze predevsim tohle stoji za relativnim neuspechem tehle kampane a malym povedomim o ni - ona je fakt dobra, ale vyzaduje extremne narocnou pripravu. Ne proto, ze by tam veci nebyly, ale proto, jak je v knize zamotana a rozhazena. Na prvni (a nejspis i druhe cteni) vam bud nebude davat smysl, nebo si reknete "hm, nic moc vysetrovani a pak dlouhej dungeoncrawl", protoze to vypada, jakoby tvurci umyslne schovavali perly a dobre veci tak, aby byly co nejslozitejsi k objeveni.
Takze zaver: tohle je fakt dobra kampan. Pokud mate cas se venovat te priprave, poradne si to precist, opoznamkovat a idealne si k tomu stahnout nejaky guide, tak rozhodne nezklame. Davam ctyri hvezdicky, protoze je podle meho na urovni Curse of Strahd a Tomb of Annihilation, ma dobry oldschool feel a na 5e je neobycejne volna a zajimava. Ale s tim, ze rozlozeni a zpracovani je tak na 2 hvezdicky maximalne, a nez si to date dohromady, tak si budete trhat vlasy.