Isle of Dread, the

Vložil(a) Markus dne 28.07.2021, 18:10
3
Průměr: 3 (1 hlas)
1980
Hexcrawl ve ztraceném světě, na ostrově zamořeném dinosaury

„Když příboj konečně povolil, zjistili jsme, že se nacházíme zhruba sedm dní běžné plavební vzdálenosti jižně od Speculara, v souostroví Thanegioth. Doplnili jsme zásoby, opravili loď a zbývající zboží zobchodovali v domorodých vesnicích ležících na březích několika ostrůvků. Někteří vesničané byli přátelští, jiní nevlídní a od pohledu útočili. Obávám se, že ti nepřátelští byli kanibalové...“

X1: Isle of Dread je vůbec první a dnes už legendární dobrodružství odehrávající se v divočině, které nakladatelství TSR pro Dungeons & Dragons vydalo.  Je určené pro postavy na 3. až 7. úrovni a odehrává se na ostrově, který je variací na pulpové téma ztraceného světa: džungle, kanibalové a samozřejmě dinosauři. Jedná se o jeden z historicky prvních hexcrawlů, tedy hexové mapy, po které jsou rozmístěné lokace. Modul je částečně zamýšlený i jako výukový, takže radí s tvorbou dobrodružství v divočině a některé oblasti ostrova nechává zpracované jen lehce, aby si v nich GM vytvořil další dobrodružství.

Dobrodružství poprvé představilo svět Mystara, jeho hexovou mapu a stručné popisy důležitých zemí.

Dobrodružství existuje ve dvou verzích. Původní měla modrou obálku, pozdější dotisky měly červenou obálku – obsah je vesměs identický, kromě změny ilustrací a záměny některých příšer za jiné.

Existuje stejnojmenný remake a rozšíření pro D&D 5e.

Svět
Kategorie produktu
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Dinosaurium obskurních světů Vandalicus a Markus Podcast: The Isle of Dread

Je obsaženo v těchto produktech

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
0
Isle of Dread, the (OAR) 2018 Dobrodružství Remake legendárního hexcrawlu ve ztraceném světě s dinosaury
0
Dungeons & Dragons Set 2: Expert Rules 1983 Základní pravidla Třetí inkarnace základních pravidel Basic D&D, pravidla pro pokročilé úrovně
0
Dungeons & Dragons Expert Set 1981 Základní pravidla Sada pravidel pro vyšší úrovně pro druhou inkarnaci Basic D&D

3

Tohle je jeden z těch produktů, co se hodně blbě hodnotí, protože chápete, o co se snaží, a dělá to celkem dobře... ale samotná věc, o kterou se snaží, vás asi v roce 2021 moc nezajímá.

The Isle of Dread je sandbox v pravém slova smyslu. Je to nejenom „krabice s pískem“ (pískoviště), ale hlavně krabice... krabice nástrojů. Vyšla v roce 1980 jako de facto výukový produkt, který vám měl ukázat, jak tvořit dobrodružství v divočině. Poprvé širšímu publiku představil principy hexcrawlu, jak je známe dnes (byť samotný hexcrawl je starší a pochází z míň známých děl) a naučil ho s tím pracovat. A v tomhle myslím uspěl na plné čáře, protože hexcrawly se hrají dodnes. Ta „krabice“ nástrojů je přitom překvapivě malá. V tenké brožuře dostanete:

  • 8 stran různých map, včetně nějakých generických určených k recyklování (+ další mapy a handouty na předsádkách)
  • 7 stran úvodu vč. tabulky náhodných setkání, celkového ladění a především úžasného zarámování: připlouváte na ztracený ostrov podle mapy zesnulého piráta, potkáváte zdejší domorodce, kteří střeží velkou zeď, za níž se rozléhá džungle plná dinosaurů. Máte tu stručný popis domorodé vesničky a jejich kultury. Vynikající.
  • 5 stran popisu hexů na ostrově – popsáno je jen asi 25 z odhadem 300 hexů a jednotlivá setkání jsou vesměs o ničem. V zásadě jsou to jen rozmístěné příšery, jejich doupata a poklady. Ty příšery jsou samy o sobě zajímavé, ale ty lokace ne. Suchý popis a čísla. Nejslabší část modulu.
  • 5 stran závěrečné dobrodružství s jinou vesničkou a menším dungeonem, obojí je zajímavé a příjemně hratelné.
  • 5 stran bestiář nových tvorů a nějakých námětů na tvorbu NPC nebo dalších zápletek.

Na 30 stran, z toho pouhých 22 stran textu, je to překvapivě hodně obsahu, ale vlastně to není dobrodružství. Je to víceméně prázdná mapa s pěkným úvodem, pěkným finálem... a doprostřed si máte něco vytvořit sami. K tomu vám autoři házejí různé nástroje jako tabulky setkání, bestiář a další náměty.

Musíte si uvědomit kontext roku 1980, kde pracují s minimálním rozsahem (24 stran je na setting o velikosti Moravy fakt málo) a předpokládají, že to může do ruky dostat třeba dítě, kterému rodiče dalšího půl roku nic nekoupí... takže autoři nepotřebují ani tak dát mu hotový spotřební produkt, jako dát mu polotovar a ukázat mu, jak dál pokračovat samo.

Nakolik je The Isle of Dread použitelný v roce 2021? Hrát bez přípravy ho rozhodně nemůžete. Můžete ho ale vzít jako základ pro svoji tvorbu, využít jeho úvod, využít jeho závěr a doprostřed si rozmístit vlastní tvorbu nebo jiná dobrodružství. Za tímhle účelem bych ho asi neváhal použít, byť je to teda dost s odřenýma ušima a s bonusovými bodíky za dobovou pokrokovost...

Za pozornost může stát nový remake pro pátou edici.