„Když příboj konečně povolil, zjistili jsme, že se nacházíme zhruba sedm dní běžné plavební vzdálenosti jižně od Speculara, v souostroví Thanegioth. Doplnili jsme zásoby, opravili loď a zbývající zboží zobchodovali v domorodých vesnicích ležících na březích několika ostrůvků. Někteří vesničané byli přátelští, jiní nevlídní a od pohledu útočili. Obávám se, že ti nepřátelští byli kanibalové…“
X1: Isle of Dread je dobrodružství pro postavy na 3. až 7. úrovni v Basic Dungeons & Dragons (1981). Jde o první oficiální dobrodružství pro jakoukoli verzi Dungeons & Dragons odehrávající se v divočině – bylo totiž přiložené jako ukázkové ke krabici „expertních“ pravidel Dungeons & Dragons Expert Set (1981) a později ke krabici Dungeons & Dragons Set 2: Expert Rules (1983), a proto se snaží na praktickém příkladu demonstrovat nová pravidla pro hraní v divočině.
Děj se odehrává na tropickém ostrově, který je variací na pulpové téma ztraceného světa: džungle, kanibalové a samozřejmě dinosauři. Ostrov je zpracovaný formou hexcrawlu, tedy jednotlivých připravených lokací (domorodá vesnice, doupata nestvůr a jiné dobrodružné lokace) rozmístěných do hexové mapy, to vše doprovázeno sadou náhodných setkání – hráči při pohybu mapou spouštějí náhodná setkání a postupně odhalují připravené lokace. Modul je částečně zamýšlený i jako výukový, takže radí s tvorbou dobrodružství v divočině a některé oblasti ostrova nechává zpracované jen lehce, aby si v nich GM vytvořil další dobrodružství.
Právě v tomto dobrodružství byl poprvé představen svět Mystara, byť zatím jen velmi stručně ve formě jedné hexové mapy s krátkými popisy jednotlivých zemí.
Dobrodružství existuje ve dvou verzích. Původní měla modrou obálku, pozdější dotisky měly červenou obálku – změna je především kosmetická, spočívá v nové sazbě a ilustracích. Obsah je prakticky identický, kromě změny některých příšer za jiné.
Pro pátou edici Dungeons & Dragons (2014) vyšel remake a rozšíření Original Adventures Reincarnated 2: The Isle of Dread (2018).
Poznámka: Datum vydání se někdy udává jako 1980, což je způsobeno tím, že obálka dobrodružství uvádí právě rok 1980. Naopak tiráž uvádí 1981. Reálně se na trh dostalo až v lednu 1981 spolu s krabicí Expert Set (1981), proto ho datujeme stejně jako samotnou krabici.
Externí recenze a shrnutí
| Zpátky do dungeonu | Markus | Recenze: Original Adventures Recincarnated – The Isle of Dread; sandboxování na ostrově domorodců a dinosaurů |
| Dinosaurium obskurních světů | Vandalicus a Markus | Podcast: The Isle of Dread |
Je obsaženo v těchto produktech
| Průměrné hodnocení | Název | Vydáno | Kategorie | Jazyk | ||
|---|---|---|---|---|---|---|
| |
Hodnota
80.00
|
The Isle of Dread (OAR) | 2018 | Dobrodružství | Remake legendárního hexcrawlu ve ztraceném světě s dinosaury | |
| |
Dungeons & Dragons Set 2: Expert Rules | 1983 | Základní pravidla | Třetí inkarnace základních pravidel Basic D&D, pravidla pro pokročilé úrovně | ||
| |
Dungeons & Dragons Expert Set | 1981 | Základní pravidla | Sada pravidel pro vyšší úrovně pro druhou inkarnaci Basic D&D |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
S přimhouřenýma očima...
Tohle je jeden z těch produktů, co se hodně blbě hodnotí, protože chápete, o co se snaží, a dělá to celkem dobře... ale samotná věc, o kterou se snaží, vás asi v roce 2021 moc nezajímá.
The Isle of Dread je sandbox v pravém slova smyslu. Je to nejenom „krabice s pískem“ (pískoviště), ale hlavně krabice... krabice nástrojů. Vyšla v roce 1980 jako de facto výukový produkt, který vám měl ukázat, jak tvořit dobrodružství v divočině. Poprvé širšímu publiku představil principy hexcrawlu, jak je známe dnes (byť samotný hexcrawl je starší a pochází z míň známých děl) a naučil ho s tím pracovat. A v tomhle myslím uspěl na plné čáře, protože hexcrawly se hrají dodnes. Ta „krabice“ nástrojů je přitom překvapivě malá. V tenké brožuře dostanete:
Na 30 stran, z toho pouhých 22 stran textu, je to překvapivě hodně obsahu, ale vlastně to není dobrodružství. Je to víceméně prázdná mapa s pěkným úvodem, pěkným finálem... a doprostřed si máte něco vytvořit sami. K tomu vám autoři házejí různé nástroje jako tabulky setkání, bestiář a další náměty.
Musíte si uvědomit kontext roku 1980, kde pracují s minimálním rozsahem (24 stran je na setting o velikosti Moravy fakt málo) a předpokládají, že to může do ruky dostat třeba dítě, kterému rodiče dalšího půl roku nic nekoupí... takže autoři nepotřebují ani tak dát mu hotový spotřební produkt, jako dát mu polotovar a ukázat mu, jak dál pokračovat samo.
Nakolik je The Isle of Dread použitelný v roce 2021? Hrát bez přípravy ho rozhodně nemůžete. Můžete ho ale vzít jako základ pro svoji tvorbu, využít jeho úvod, využít jeho závěr a doprostřed si rozmístit vlastní tvorbu nebo jiná dobrodružství. Je to víc polotovarový svět než dobrodružství. Za tímhle účelem bych ho asi neváhal použít, byť je to teda dost s odřenýma ušima a s bonusovými bodíky za dobovou pokrokovost...
Za pozornost může stát nový remake pro pátou edici.