Grimoár

Vložil(a) Markus dne
5
Průměr: 4.3 (4 hlasů)
2020
Minimalistická česká fantasy hra s důrazem na práci s fikcí

Grimoár je minimalistické české fantasy RPG, inspirované hrami vzniklými v hnutí old-school renesance (OSR) i „příběhovými“ hrami ze skupiny Powered by the Apocalypse. Klade důraz na jednoduchost vyhodnocování a svižnou hru, abstrakci a především práci s fikcí. Je vhodný pro lehké dobrodruhování, prolézání jeskyní a rychlou akci. Dohromady má celá hra 15 stránek.

Hra původně vyšla z Kouzlem a mečem, ale výrazně se od něj odchýlila. Postavy nemají prakticky žádné statistiky, povolání ani základní vlastnosti, na všechno se hází jednotně. Postavy si ale vybírají určitý počet „schopností“, které jim zvyšují kostku pro vybrané činnosti nebo dávají jiné výhody, např. přístup k alchymii a magii. Magie je postavená na „grimoárech“, kdy čaroděj může za den seslat určitý počet kouzel z těch, která má fyzicky u sebe v grimoáru.

Produkty pro tuto hru

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
5
Průměr: 4.8 (4 hlasů)
Hodnota
95.00
Skřetí jeskyně 2020 Dobrodružství Minidobrodružství v jeskyni, do které skřeti unesli alchymistu Čeština

4

Grimoár patří do kategorie tzv. "parazitujících RPG". Hřeší na to, že jeho cílová skupina nejsou začátečníci, ale zkušenější hráči, kteří už ví, co je RPG, takže vždy v jednom odstavci předkládá hráči to, na co jiné příručky potřebují tři stránky. A dělá to skvěle - když se orientujete ve hrách a hlavně znáte předlohy, ze kterých Quentin vycházel, tak je radost tu hru číst i hrát. Nejsem si ale jist, nakolik je tenhle formát stravitelný pro úplné začátečníky nebo lidi, kteří nikdy neviděli nic než nějaký mainstreamový systém.

Univerzální vyhodnocovací mechanika je vyprecizovaná a je na ní vidět, že autor velmi dobře rozumí tomu, jak se kostky chovají i co je zábavné s nimi dělat. Chválím rozhodnutí rozvinout systém k Kouzlem a mečem a způsob, jakým je to uděláno. Z téhle elegance trochu vybočuje její aplikace v soubojovém systému. Hře by vyloženě slušelo, kdyby i v soubojáku házel jen hráči proti obtížnosti a vyhodnocoval tak celé výměny a ne jen jednotlivé akce, bohužel tomu tak není a souboják je tak posunutý ke klasické freezetime rubačce na střídačku.  

I na ostatních subsystémech - naložení, zranění, kouzla a zvláštní schopnosti, reputace, vývoj postavy - je vidět, že autor ví co dělá a i když některá rozhodnutí vypadají na první pohled zvláštně (např. power-level druhého stupně schopností), v praktické hře dávají smysl.

A v příručce je zároveň obsaženo i know-how, které - pokud ho dokážete rozluštit a pochopit - vám zajistí moderní zábavnou hru, která ale zároveň drží oldschoolového ducha a je vhodná na hraní klasické DnD-like, případně dračákovské fantasy.

Dávám 4 z 5, přičemž tu jednu hvězdičku strhávám hlavně za ten souboják na střídačku, který mi z celého konceptu trochu vybočuje a trochu taky za to parazitování na šířeji vysvětlujících hrách. Ale pokud vám tyhle dvě věci nevadí nebo je dokonce vyhledáváte, tak si ji klidně přidejte.

4

Další z těch minimalistických systémů, které na mě působí vlatně dost stejně - všechny jsou dX vs DC plus pár pravidel (ideálně s minimem dalších mechanik), většinou posbíraných z jiných her, všechny mají nějaký jeden dva dobré nápady, ale jinak jsou takřka zaměnitelné (skoro by šlo udělat IKEA stavebnici klasických pravidel těhle her s heslem "udělej si vlastní" - IKEA RPG v. Quentin sice nezní tak dobře jako Grimoár, ale popisnost k obsahu je větší...), všechny jsou v podstatě na téma "chceme hrát rules-light/skoro rules-less a tohle je soupis toho jak vlastně vůbec hrajeme". Pravidla se pak míchají s herními postupy a vlastními herními poznámkami (zde např. ceníkem).

Grimoár patří k těm lépe sepsaným. Ke své cti se ani nesnaží tvářit (vyjma jednoho úvodního odstavce), že by byl jakkoliv určený někomu, kdo RPG hraní nezná zleva doprava a zase zpátky.

TLDR verze Grimoáru je "Quentin chtěl hrát DnD, ale nechtěl hrát DnD a mimochodem má moc rád Blades in the Dark."

Jako u všech podobných her tu jsou nějaké dobré nápady (drama hodiny, koncepty magických grimoárů...) a nějaká ta dobrá řemeslná práce (seznamy alchymistických produktů, grimoárů a kouzel...). Fakt, že je jádro derivované z BitD a ne z DnD Xe tomu dává o něco odlišnější feeling a od pohledu nejspíš i zajímavější gameplay, než má většina ostatních podobných (ale zase ne tolik aby ho to od nich příliš odlišilo - resp. je to takový ten rozdíl co se zdá velký, pokud patříte k přímé cílovce, ale co je pro kohokoliv "z venku" minimální až neznatelný).

Těžko se mi to hodnotí... když přijmu všechny (implikované, ale zjevné) předpoklady o cílovce atp., tak to je z těch lepších z téhle kategorie. Ale na 5* mi tam prostě něco chybí. (Jako v podstatě u všech her "téhle kategorie"). Pokud ale nepatříte k hráčům pro které je Grimoár přímo určen, tak to je reálně spíš za 3, možná dokonce jen 2*.

4

Recenzuji verzi 2.3, kterou jsem hrál.

+ Je to česky, to oceňuji (hraji s dětmi).

+ Je to mechanicky konzistentní, jednoduché, nejsou tam (pro mě matoucí) staty (typu moudrost atp.). Jeden centrální hod na vše.

+ Neobsahuje povolání, ale pár jednoduchých schopností s širší platností, které odliší postavy v možnostech tak akorát, ale člověk se nemusí patlat se stovkou přesně popsaných dovedností.

+ Dobře zvládnuté rozdávání zkušeností.

+ Zranění pod kterými si člověk představí co se stalo a projeví se ve hře.

+ Systém řádkového inventáře. Praktický a snadno uchopitelný.

+ Kouzla, alchymie a kněžství. Velmi pěkně zapracováno! (dávám ještě jeden + navíc)

+ Práce s frakcemi, dlouhodobými hrozbami/plány

- Neobsahuje pravidla pro cestování a další dílčí mechaniky (naštěstí se na jednoduché jádro celkem snadno přidají vlastní, nebo nahekují z jiné hry)

- V některých místech příliš stručně/nejasně naspané. (Občas jsem se musel na přesné použití nějakého pravidla zeptat na discordu autora)

- Pracuje s konceptem postavy (to je spíš plus), ale co to je a jak to použít si musí člověk domyslet sám. (to je to mínus)

- Startovní vybavení v balíčcích, tak jak je v této verzi se mi neosvědčilo. Příliš vydefinovalo postavy a mělo moc velký dopad na myšlení hráčů ve smyslu "povolání".



Rezimé:

Super česky psané TTRPG na takovéto oldskúlovější hraní. Mechanicky příjemně jednoduché a konzistentní. Jednoduchý systém schopností ho posouvá nad Knave a jemu podobné, zároveň má stále příjemně snadno použitelný inventář. Trochu dolů ho tlačí místy přílišná strohost textu a z ní plynoucí drobné nejasnosti, stejně jako absence některých okrajových mechanik a procesů (hold si to člověk musí nějak udělat/zimprovizovat sám) což je ale u toho typu her celkem běžné. Povedené a více než dobře hratelné!