Fallout Pen and Paper

2
Průměr: 2 (7 hodnocení)
Postapokalyptická hra založená na stejnojmenné sérii počítačových her
Jason Mical
2000

Fallout se odehrává ve světě po třetí světové válce, kdy zbytky lidské rasy opustily podzemní kryty a pokoušejí se znovuosídlit radioaktivní pustinu. Najdete tu nájezdníky, supermutanty, ozářené lidi se spálenou kůží i mysteriozní Bratrstvo oceli... hra stylově navazuje na 50. léta, kdy paranoia světové války dostoupila vrcholu. Fallout PnP používá, stejně jako počítačová hra, takzvaný systém SPECIAL - ten připomíná GURPS, z nějž ostatně vzešel. Jde o poměrně snadno pochopitelný, leč místy komplikovaný, dovednostní systém s bodovým nákupem vlastností.

K čemu takový systém?

1

Fallout mám rád, hodně rád, ale vážné nevím, proč se ho někdo snažil "tupě" převést na papír. Skutečně celý systém není o ničem jiném než vypsání všech zákonitostí, které jste mohli ve Falloutu najít. Možné je to vhodné jako manuál k PC hrám (Fallout I, II), ale rozhodně ne k hraní. Pokud už Fallout znáte, tak tenhle systém vám mnoho nedá. Pokud Fallout neznáte, tak jste v systému ztraceni. Celá příručka je i pro znalce dostatečně nepřehledně sepsána a hledat v tom nějaké pravidlo byl velký zážitek. Takže pokud budete uvažovat o hraní doporučuji si někde extra opsat/vytisknout všechny zásadní tabulky (nejčastěji jsme hledali tu pro kritické zásahy).

Tvorba postavy připomíná tradiční optimalizační orgie - štěstí na 2 nebo 10, obratnost na 8 nebo 10, ať mám 9/10 ap, charismu buď vysoko nebo nízko, dát si ji někde mezi nemá význam... Bojové postavy mají 2-3 zbraňové dovednosti, ty nebojové aspoň jednu, protože všichni víme, že bez toho se přece nedá hrát. :-)

Je to prostě Fallout, tak jak ho znáte. Nic víc.

Post nukleární legenda.

3

Tři hvězdičky za dobrý popis settingu, které je už dnes naproto legendární. Popis mnoha předmětů, věcí lokací, účinků radiace, ras a podobně. První hvězdičku srazilo málo praktických námětů do hry. Další hvězdičku srazila některá složitá, ale občs i naprosto nesmyslná pravidla.

Hrát Fallout PnP za skvělá zábava do doby, než dojde ke konfliktu, zejména boji. Z pětiminutové přestřelky se stává hodina házení kostkou.

Slušné pro DÚGM jednoduchou hru

3

Fallout Pen and Paper má některé výhody, ale také hodně nevýhod. Mezi výhody bych zařadil především klasický Falloutový setting - tj. v pravidlech najdete vše, co tvořilo tak dobrou atmosféru počítačové hry - parače, supermutanty, roboty i Nuka-Colu. To samé se týká třeba i perků. Myslím, že náš GM z tohoto systému vytěžil dost, ale hodně za cenu toho, že se hodně věcí se řeší podle úvahy GM - pravidla samotná v tomto příliš velkou oporu neskýtají.

Za nevýhody bych označil především fakt, že podrobnější pravidla jsou jen pro boj a i zde řešení trochu pokulhává. Například pokles pravděpodobnosti trefy o konstatní procento za vzdálenost neodpovídá příliš skutečnosti a vede k některým podivným strategiím. Celkově bych řekl, že hra těží daleko více ze settingu než z pravidel jako takových a hráč musí už svět Falloutu znát, jinak to neocení. Pro fanoušky hry je to ale jasná volba.

Počítačová hra na papíře

1

Hrál jsem oba Fallouty a miloval jsem je. Stejný fanoušek byl asi i autor této hry, soudě podle toho, že prostě přepsal obsah počítačové hry na papír a dál to neměnil, snad ze strachu, aby neporušil kánon. Jenomže přepsat obsah počítačové hry na papír ještě nedělá stolní RPG hru a na Fallout PnP je to vidět. Pochopitelně - když převezmete statistiky, dovednosti, perky, atd. z počítačové hry, máte z toho sice krásný komplexní soubojový systém, ale jaksi vám chybí systém pro "to ostatní" protože to se v počítačové hře moc neřeší. Na druhou stranu vám spousta věcí přebývá, hlavně výpočtů. Počítač je na počítání frajer a nevadí mu např., že každý zásah porovnává s procentuální odolností vůči různým typům zranění. Jako hráč bych to ale počítat nechtěl.

Sečteno a podtrženo - jestli chcete hrát Fallout, najděte si systém, který byl napsaný pro stolní RPG, nikoliv počítačovou hru, a naimportujte si do něj reálie Falloutu. Bude to lepší.

Kromě boje prakticky nic neumí

1

Část knihy zabírá popis tvorby postavy, následuje boj, vozidla (na kterých se bojuje), zbraně pro boj, zbroje, pak jeden odstavec smlouvání, jeden pro plížení a jeden pro náhodná setkání, a pak zase seznam perků, nepřátel (určených k tomu, aby byli poraženi v boji), a krátkého návodu pro GM, který bych doporučoval nezkušeným vytrhnout a vůbec nečíst, středně zkušeným znegovat některé podstatné části, třeba kdo a jak vytváří příběh, a zkušení se při čtení těchto rad buď zasmějí nebo budou ušklíbat (nebo cokoliv jiného, těm snad tyhle rady neuškodí).
Komu se líbí prostředí Falloutu, tomu bych doporučoval použít jiná pravidla, a kdo Fallout nezná, může tuhle příručku s klidem obejít, protože pravidla jsou jednostranně zaměřená a složitá natolik, že je autor doporučuje odhadovat a ignorovat, pokud by zdržovala hru.

Fallout

3

Není to hra pro někoho, kdo o Falloutu nikdy neslyšel nebo hraje RPG poprvé (protože zde není příliš mnoho vysvětlujících textů), ale pokud někdo chce pokračovat v hraní příběhů Falloutu, pak nemusí hledat dál, protože našel. Pro Fallout je to velice dobrá kniha a dá se s ní hrát.

Za sebe musím říct, že to s tou složitostí není tak horké. Pokud se ignorují překombinovaná pravidla pro souboje vozidel a další nadstavbová (která jsou dle mého názoru nepoužitelná), pak ostatní komplikované není - tvorba postavy kratší chvilku zabere (když se připočítá, jak se do procent promítnou vlastnosti a traity), ale to taky poslední zásadní počítání, které se ve hře provádí. Střelba a všechny dovednosti jsou na jednotný procentový skill check, který je jednoduše aplikovatelný a přehledný.
Navíc někomu, kdo Fallout dohrál ty pravidla už dávno přešly do krve.

Zbytečně překombinovaný

2

Zbytečně překombinovaný systém.