Everway

Vložil(a) Iam Passingby dne 13. 05. 2022, 17:18
0
Zatím nehodnoceno
1995
Bezkostková vyprávěcí hra s kartami z fantastického mnohovesmíru

Everway, celým názvem Everway Visionary Roleplaying, je bezkostková vyprávěcí hra odehrávající se v mnohovesmíru složeném z mnoha, v základu podobných sfér existence. Je pojmenovaná podle města Everway, multikulturní křižovatky mezi sférami. Mocní lidé dovedou mezi sférami přecházet a jejich obyvatelé o sobě často i vědí a mezi jednotlivými sférami cestují a obchodují. Prostředí upozaďuje tradiční evropské a tolkienovské fantasy a hodně čerpá z afrických, asijských a amerických mytologií a etnografie.

Hráči tvoří postavy společně a během tvorby postav si navzájem odpovídají na otázky, které pomáhají propracovat jejich osobnost a zapojit postavy do herního světa. Potom si z balíčku osudu pro svou postavu vyberou Ctnost (Virtue), Kaz (Fault) a Osud (Fortune). Protože se postavy během hry můžou vyvíjet, tyto karty se můžou měnit.

Mechanická tvorba postavy je jednoduchá, hráč si podle svého výběru rozdělí 20 bodů mezi vlastnosti, zvláštní schopnosti a případně i magické schopnosti. Vlastnosti postav jsou vzletně pojmenované podle čtyř prvků – oheň, voda, vzduch, země –, ale každý prvek představuje skupinu vlastností a rysů, např. voda znamená pocity, tichou moudrost, vnímavost, intuici a přizpůsobivost. Zvláštní schopnosti (Powers) si hráč může vybrat z příkladů nebo si je může po dohodě s vypravěčem vytvořit podle svého. Schopnosti stojí 0 až 3 body, podle toho, jestli jsou časté, zásadní nebo víceúčelové (nebo nějaká kombinace). Kouzelnické schopnosti taky nemají pevná pravidla a vytvářejí se dohodou mezi hráčem a vypravěčem, a začínajícím hráčům je doporučeno hrát bez nich. Mocné vybavení se reprezentuje jako zvláštní schopnost, obyčejné se řeší zjednodušeně a abstraktně.

Při vyhodnocování se vypravěč řídí vždy jedním ze tří pravidel – Law of Karma (Pravidlo důsledku; výsledek akce je určený vlastnostmi a schopnostmi postavy), Law of Drama (Pravidlo příběhu; výsledek akce je určený dějovou linií) a Law of Fortune (Pravidlo štěstěny; výsledek akce je určený kartou z balíčku osudu). Názvy těchto pravidel se později dostaly do RPG teorie jako obecné rozdělení vyhodnocovacích mechanik na Karma/Drama/Fortune.

Ve hře se používají dva balíčky karet a několik doplňkových karet. Balíček osudu (Fortune deck) se používá při tvorbě postavy a při vyhodnocování akcí během hry a balíček vizí (Vision deck) slouží pro vykreslení světa a jako inspirace pro začínající hráče a ke hře se používat nemusí.

Krabice s původním vydáním hry z roku 1995 obsahovala:

  • Playing Guide (162s)
  • Gamemastering Guide (64s)
  • Guide to the Fortune Deck (14s)
  • 90 karet vizí
  • 36 karet osudu
  • 4 karty zdrojů
  • 6 karet úkolů
  • 24 barevných deníků postav
  • 2 mapy

Po vydání práva na hru koupili Rubicon Games, kteří k ní v 90. letech vydali několik doplňků. V roce 2021 vyšla aktualizovaná luxusní verze Everway Silver Anniversary Edition. Jako úvod ke aktualizované verzi je k zdarma dispozici brožurka Everway Gateway Book.

Autoři