Drakar och Demoner, 7. edice

4
Průměr: 4 (1 vote)
Švédská fantasy hra na hrdiny silně inspirovaná severskou mytologií.
Dan Slottner, Magnus Malmberg, Theodore Bergquist
2006

Drakar och Demoner je švédské RPG, vycházející již od roku 1982. Původní verze byla v podstatě překladem pravidel Basic Role-Playing od Steve Perrina.

Sedmá edice vydána pod nakladatelstvím Riot Minds, má propracovaný svět silně inspirovaný severskou mytologií a přinesla několik změn v systému i celkovém zpracování příruček (poprvé vydaných v box setu).

Dovednostní systém založený na archetypech také přináší poměrně zajímavý prvek výjimečných atributů, využívá dvaceti stěnné kostky a podhazování cílových čísel, stejně jako poměrně detailně zpracovaného systému udělování zranění.

Hra zatím nebyla přeložena do angličtiny, ačkoliv se o tomto kroku již delší dobu vedou debaty mezi fanoušky.

Nečekaný objev ze Švédska

4

Objev je to především pro české hráče, neb Drakar och Demoner vychází takřka 20 let, ale díky absenci anglického překladu není takřka vůbec rozšířený mimo domovskou zemi.

Co tedy může tato hra oproti zavedené konkurenci evropským hráčům nabídnout?

Na první pohled vás jistě upoutají precizně zpracované příručky se skvělým layoutem a ilustracemi, které zdařile evokují atmosféru tajemné severské země, kde v lesích a horách žijí trollové a další bytosti ze severské mytologie.

Na druhou stranu setting má v sobě stále značnou část klasické generické fantasy, trpaslíky (druhově značně bohaté) i elfy a půl elfy, což na jednu stranu chápu (přeci jen se jedná o ve Švédsku masivně rozšířené RPG, které je orientované na širokou komunitu hráčů fantasy), ale osobně bych uvítal drsnější, low magic, low fantasy svět. Ale znáte to, co si člověk neudělá sám...

Podívejme se nyní ještě na systém. Ten je založený na obecných a specializovaných dovednostech sdružených pod několik klasických archetypů a dává hráči poměrně velkou volnost při vytváření vlastního unikátního charakteru.

Prvek výjimečných atributů, kdy si vyberete dva ve kterých vynikáte a jeden, ve kterém jste na tom hůř, je velmi zajímavý a značně zjednodušuje tvorbu postavy a následný management všech jejích aspektů.

Pro ověřování dovedností a boj se používá dvaceti-stěnná kostka, pomocí které podhazujete cílová čísla. Pro udělení zranění používáte kostky příslušné té které zbrani. Při udílení zranění se ještě rozhoduje i o části těla, kterou zasáhnete, přičemž ta má vždy určitý počet životů. Zranění tak odečítáte jak od hranice pro danou část těla, tak od celkového čísla. Během hraní to na mě nepůsobilo extra složitě a nikterak to nenarušovalo dojem z hraní.

Kolem a kolem je DoD velmi zajímavé a kvalitně zpracované RPG, které by si v případě anglického překladu jistě získalo své příznivce i u nás. Osobně musím vyzdvihnout zejména kvalitní zpracování příruček a některé zajímavé prvky systému.