Draci a Pútnici

Vložil(a) DaP dne 04. 05. 2022, 18:55
2
Průměr: 1.3 (3 hlasů)
2022
Slovenská fantasy RPG hra s užitočnými bonusovými materiálmi

Ponorte sa do sveta drakov, pútnikov, elfov, trpaslíkov, kentaurov a ďalších fantasy bytostí so svojimi kamarátmi alebo rodinou.

Draci a Pútnici je pôvodná slovenská RPG hra, ktorá do tradičného fantasy zasadenia zakomponováva verneovské a steampunkové prvky namiesto okultnej mágie.

Hra má jednoduché pravidlá. Tabuľky pomáhajú rýchlo vytvárať nové prostredia a príbehy vrátane zápletky, zvratov a vyvrcholení. Je určená pre 2 až 7 hráčov a vhodná pre všetky vekové kategórie od 9 rokov. Predáva sa v krabici, ktorá obsahuje:

  • pravidlá
  • set 7 kociek s rôznym počtom stien
  • štyri karty príšer
  • zástenu na zasunutie do otvorenej krabice s užitočnými tipmi pre Pána príbehu
  • denník postáv
  • dve hracie mapy

Samostatne je možné dokupovať doplnky, ako ďalšie karty, figúrky alebo avatary postáv.

Autoři

Externí recenze a shrnutí

1

Celkový dojem z tohoto RPG je takový, že stejně jako když si koupíte postel z Ikey, tak pokud na ní chcete spát, musíte si ji nejdřív sami sestavit, tak pokud byste chtěli hrát podle pravidel DaP, musíte si ta pravidla nejdřív sami dodělat.

Například tam máte seznam Povolání, jako je Bard, Lovec, Klerik, Vzdělanec, atd, u každého z nich máte popis, co je zač, co zhruba umí a to je všechno. Pro žádnou z těch schopností tam nikde není mechanická opora.

Podobně jsou v průběhu textu zmíněny fantaskní bytosti, třeba pterovážky, ale nikde k nim není žádný popis. Což je škoda.

 

Knížka samotná je tenká a v malém formátu, což je určitě plus. Na druhou stranu, písmo uvnitř je příliš malé a na postupně tmavnoucím pozadí je špatně čitelné. Odsazení prvních řádků v odstavci vypadá náhodně, a text tak vypadá chaotičtěji než je. Obrázky jsou povětšinou pěkné a některé jsou i inspirativní. Tabulkám pro náhodné házení chybí čísla, takže je otravné hledat, co vlastně padlo.

 

Hra je silně křesťanky zaměřená a samotný fakt, že má toto zaměření, je za mě naprosto v pořádku. Autor sice tvrdí, že označit hru za „křesťanskou“, je přitažené za vlasy, ale já po přečtení pravidel tento názor nesdílím. Na to je tam příliš mnoho křesťanských pojmů, které v rámci Starosvěta nejsou nijak vysvětlené, tudíž je rozumné předpokládat, že autor má na mysli jejich křesťanský význam.

Hned v úvodu autor zmiňuje, že „ve Starosvětě si lidi pamatovali pravdu a slova zjevená a vyřčená prvním lidem od Stvořitele“. Jakou pravdu? Jaká slova? Nikde v knížce to není popsané. Mám si to vymyslet?

Co je zač ten „Stvořitel“, také není nikde řečeno. Na straně 48 je zmínka, že „Bohem je Trojjediný Bůh Stvořitel“, ale opět, nikde není vysvětleno, co v rámci Starosvěta znamená „trojjediný“, co tento bůh po svých stoupencích vyžaduje, nebo prostě cokoliv, co by bylo užitečné.

Na straně 44 je zmíněno: „Tetování ve Starosvětě mívají zpravidla jen orkové a ohyzdové jako důsledek jejich živočišnějšího životního stylu. Indikuje to u nich určitou psychickou nezralost, nevyrovnanost a potřebu kompenzovat si ignorování duchovních potřeb.“ A proč že je tetování špatné? V pravidlech se to nedočtete. Na to se musíte podívat do Bible (Leviticus 19:28), a i tam se dozvíte jen „nesmíš“. Což o to, ve Starosvětě opravdu může být na tetování nahlíženo s nedůvěrou, ale dá se to popsat výstižněji a bez urážení dvou z nabízených hráčských ras.

A jak se DaP staví k magii? Cituji (str. 48): „Magie se ve hře buď neřeší vůbec, nebo by měla mít místo jako v reálném světě. Tedy, že se jedná o spolupráci s ďáblem.“ Opět, dá se napsat, že magie má ve Starosvětě špatný původ, aniž by bylo potřeba do toho textu tahat JEDEN KONKRÉTNÍ POHLED NA REÁLNÝ SVĚT!

Takže ano, je to křesťanská hra, a navíc jsou tam ty křesťanské prvky špatně popsané.

 

Takže... teď něco k těm součástkám…

 

Rasy

Máme tady Bludičky, Lidi, Elfy, Hobity, Humantyry, Trpaslíky, Ohyzdy a Orky. Každá z těchto ras má 2-4 rody a podle popisu i hodnot herních atributů jsou všichni příslušníci daného rodu stejní. Téměř. Dostanete sice drobnou úpravu podle Povolání a Historie, ale moc to nezmění. Popisy rodů jsou krátké a většinou se omezují na vzhled a pár povahových vlastností. Jsou zde i názvy oblastí (např. Člověk z Winternu, Elf z Leviringu, Taundorští trpaslíci), ale opět, popisy těch míst nikde nejsou. Leviring vypadá, že to je království levitujících hor a plání, což zní naprosto super, ale jak takovéhle království vypadá, si dodělejte sami.

Z nabízených ras jsou zajímaví Humantyrové, což jsou „lidé, jejichž tělo je modifikované geny některého zvířete“. Hmmm... ne, nechci vědět jak.

 

Povolání

Jak už jsem zmínila v úvodu, Povolání jsou popsaná převážně textově a mechanickou nemají. A je tu pár věcí, které stojí za zmínku:

Klerik: má uvedeno, že „poskytuje ochranu před účinkem kletby,“ ale co jsou ve Starosvětě kletby nebo kde se berou a jak fungují, není nikde uvedeno. Ani jak rozsáhlá ta klerikova ochrana je.

Obchodník: „Může se specializovat na výrobu bojových strojů a obchodování s nimi, například katapulty nebo obléhací věže.“ Tenhle popis zní spíš jako cizí postava než hráčská. Navíc obchodování s něčím takovým nedává moc smysl.

Pyronaut: To je někdo, jehož pot je kvůli nemoci změněn a jdou z něj vyrábět různé alchymistické hračičky. Což zní jako celkem dobrý nápad. Co mi v tom popisu chybí, je aspoň nějaké základní info o té nemoci – dá se poznat na první pohled? Jak na ni lidé reagují? Má ještě jiné účinky než ten pot? Jak se přenáší?

Vzdělanec: Proč je Vzdělanec jediný, kdo může mít sklon k touze po moci a slávě? Prý u sebe nosí knihu „dávných moudrostí“, proč dávných? Znamená to, že „dávno“ toho obyvatelé Starosvěta věděli víc než „teď“? Jo a taky může vyrábět teleport, rušení gravitace a elektromagnetický štít – to jsme se najednou přesunuli do sci-fi? Nebo používá magii, ale vydává to za techniku?

 

OK, tak teď Historie postavy

Vyberete si, jestli vaše postava byla Akolyta, Bavič, Řemeslník, atd a podle toho si z tabulek přiřazených každé Historii vyberete charakterové rysy.

Tady se DaP pokouší převzít Rysy, Ideály, Pouta a Vady z D&D 5e a předělat si je podle svého. Tyto čtyři tabulky DaP zmenšilo do dvou, a sice Kladné charakterové rysy a Záporné charakterové rysy. A ne všechny ty nabízené možnosti dávají smysl.

Bavič: „Moje příběhy jsou natolik dojímavé, že rozpláčou každou ženu.“ Proč jen ženy? A jakým způsobem to je charakterový rys?

Hrdina: „Jdou mi po krku tací, kdo mě chtějí zničit.“ Jakým způsobem je toto záporný a charakterový rys?

Námořník: „Nikdy nezapomenu na svoji první plavbu.“ Jakým způsobem je toto kladný a charakterový rys?

 

Rady pro vedení hry a Cíle hry – dobrodružství

Tyhle dvě kapitoly nejsou úplně špatné, ale ani úplně dobré. Je zde pár dobrých tipů – třeba že není třeba připravovat všechno do detailů, nebo, a což je super, že hráči a Pán Příběhu (PP) nejsou proti sobě.

Ale opět to trpí na nedostatek praktických detailů. Třeba je tam zmínka, že při roleplayi je potřeba zohlednit atributy postavy, ale je tam jen co nehrát a nic o tom, co hrát.

K vedení/hraní hry je tam několik obecných rad, ale jsou celkem vágní a praktické informace, co s tím, tam chybí.

Je hezké vědět, že „PP by měl umět improvizovat“, ale když tam nejsou ani stručné tipy, co by s tou improvizací pomohlo, tak je tahle rada celkem k ničemu.

Nebo věta: „Pokud se ti začátky hraní v DaP zdají těžké, nevzdávej to,“ je sice fajn, ale chybí tipy na to, jak ty začátky ulehčit.

Celkově jsou tyhle dvě kapitoly trochu zmatečné a skáčou sem a tam mezi tématy. V jedné chvíli se tam píše, že přidávání DMPC může pomoct, ale o dvě stránky později je napsáno, že víc takových postav je na škodu. Proč až o dvě stránky? Proč to není pohromadě?

 

Rozhodování pomocí kostek a Rady k házení

Jediná existující mechanika ve hře je, že v jakémkoli konfliktu hází protistrany d20 proti sobě. Kdo hodí vyšší číslo, vyhrál. PP může přidělit výhody nebo nevýhody podle toho, jaké mají postavy atributy. (Ale když může, znamená to, že i nemusí? A pokud nemusí, jaký mají atributy smysl?)

Když už jsme u těch atributů... proč je „Inteligence a technika“ jeden atribut, ale „Obratnost“ a „Rychlé ruce“, nebo „Charisma“ a „Přesvědčování jsou zvlášť? A proč zrovna „Inteligence a technika“ a ne „Inteligence a historie“ nebo „Inteligence a teologie“? No, nedozvíte se to, popisy atributů neexistují.

Tyto kapitoly mají u mě dva plusové body, a sice za doporučení neházet, když je potřeba, aby postavy uspěly, a za zmínku, že není dobré fixlovat hody. Ale trochu je to zabité větami typu: „Je dobré, po třech/čtyřech neúspěších, když PP raději danou situaci okecá.“ nebo „PP může situaci zachránit třeba komentářem.“ A zase, žádné tipy k tomu JAK to okecat, aby se to drželo hodů.

 

Postup na vyšší úroveň a Peníze

PP přidělí zkušenosti podle vlastního uvážení. Je v knize něco, co by mu pomohlo? Ne. Při přechodu na vyšší úroveň postavy dostávají další kostky (hážou k20+k4 místo jen k20) a drobné bonusy do vlastností.

V kapitole Peníze se mi líbí zmínka o možnosti placení dračími šupinami. Škoda jen, že je to zabité tím, že jsou to vlastně o 1 stupeň lepší peníze (měděná dračí šupina má hodnotu jednoho stříbrňáku).

 

Boj

No, konečně se dostáváme k boji. Protivníci si hodí k20 a když útočník hodí víc, tak zasáhl. Když hodí víc o hodně, tak zasáhl plnou Útočnou silou, když jen o málo, tak třeba poloviční nebo pětinovou. Je to ponecháno na úvaze PP.

Útočná síla je součet Bojové síly a Bojové obratnosti. Tyto dvě Bojové vlastnosti se nikde nepoužívají zvlášť, pouze sečtené dohromady. Jo a ženy mají k tomuto číslu postih.

Pěkné zpestření je, že když Výdrž klesne pod polovinu, tak klesne i Útočná síla.

Pokud má některá bytost výhodu (např. má Sílu +1), hází 2k20.“ Moment, takže Síla přidává výhodu k Útočné síle? Proč se o tom dozvídáme jen tak mimochodem?

Pokud jede bytost na koni, tak nepoužívá rychlost koně, ale dvojnásobek vlastní rychlosti. Proč ne.

Pokud postava zemře, lze ji do čtyř dnů oživit házením kostek. Co je k tomu potřeba ve fikci, nebo proč zrovna čtyři dny, si domyslete sami.

 

Příběh začíná – Inspirace pro PP

Tato kapitola je úvodní dobrodružství a je tak špatná, že zaslouží vlastní rozbor někdy jindy. Do náhodných tabulek patří to, co se hráčským postavám může stát, ne to, co udělají.

 

Inspirační tabulky

Některé tabulky jsou tu celkem užitečné, například tabulky cílů příběhu, pachů, zvuků, knih. Je fajn mít nějaký takový seznam pro inspiraci.

 

Závěrem

Komu bych tu hru doporučila? Asi nikomu.

Jedna hvězdička za pyronauta, létající hory a pterovážky.

1

Když to vezmu z pohledu hráče JaD a D&D 5e, tak nevidím jakýkoliv důvod přecházet právě na tuto hru i přes to, že hledám aktuálně i jiné hry, které bych si zahrál a získal tak jiné zkušenosti.

Některé možnosti mě zaujaly, kupříkladu Pyronaut, ale není jich mnoho, spíše jich je žalostně málo. A to nejsem nikterak náročný hráč ani PH (DM). Mám však zkrátka rád, když mě hra umí inspirovat i jako hráče, co mohu jako postava dělat.

2

No jak bych začal. Vždycky když má vyjít nový systém v Českých nebo Slovenských hájích vždy mám radost. A to mě překvapilo, že na Slovensku z čistého nebe vyšlo nové RPG. No a jak tedy dopadlo? Zde dáváme zkrácenou textovou verzi, koho zajímá trošku podrobnější rozbor, máme video na kanálu Skoro Hrdinové. Hodnotíme krabicovou verzi.

Plusy

  • Oceňuji člověka co to napsal a vydal na trh. Že to dotáhl do zdárného konce
  • Kosky v balení, to se vždy užije.
  • Musím uznat, že rady pro vypravěče nejsou některé úplně marné například selhání kupředu, možnosti hraní online, pomůcky atd. 
  • Povolání pyrofora. Prostě povolání kde se musí člověk potit aby mu pot vykrystalizovat na kůži na prášek, který pak setře a umíchá z toho kouzlo je prostě boží :D To jsem nikde ještě neviděl :D

 

Neutrální - každý si musí rozhodnout sám

  • Ork je vyjeven jako bestie a negramota a pokud si tuto rasu vyberete, budete mít skoro na vše nevýhodu. Beze srandy
  • Hra je značně křesťansky orientovaná a některé názory můžou být pro určité lidi vyhraněné. Tetování je znak nízkého intelektu, magie je spolčení s ďáblem tudíž ve hře není.
  • Povolání jsou jen načrtnutý nějakým flufem, ale neobsahují žádné schopnosti (kromě toho fluffu že ano). Takže takové trošku OSR.
  • Levlování kromě bonusové kostky k hodu tu žádné není. 
  • Pravidla jsou značně minimalistická neboli hráč a DM hodí D20 a pokud hráč hodí stejné nebo více než DM, tak hráč uspěl. Bonusy kromě výhody jako v DnD tu nic není. Což mi moc nesedí v kontrastu toho, že tady jsou různé atributy jako výdrž, bojová obratnost počítaní bonusu podle zbraní atd.

 

Mínusy

  • Kvalita přibalených map, jednak jsou srolované a jednak jsou... no nejsou dvakrát pěkné viz unboxing
  • Deník postavy je na tom velice podobně. 
  • Hodně ras kromě lidí nemůže používat různé zbraně v tom smyslu že v tom mají nevýhodu a postih. Například trpaslík snad nemůže skoro žádnou střelnou zbraň. Luk, kuše, prak, obouruční meč, na vše zapomeňte. 
  • Text je značně malý (snad nejmenší co jsem viděl v knize) a špatně se čte, zvlášť ke konci stránky kde je pozadí už tmavší. 
  • Bohužel hodně věci i pravidlových si musí DM domyslet. I například kolik postava dá zranění. Což není problém když mu dá hra návod jak na to. Nějaké rady tam jsou ale moc vám to nepomůže. 

 

Jedna hvězdička za snahu a úspěšné vydání a jedna, že konečně po dlouhé době vyšlo něco na Slovenku. Mrzí mě to :/

Unboxing hry: https://www.youtube.com/watch?v=Ux-MfntnrTY&list=PLLG_9bfpHNB675gulxU24pi3B0qlc2CbR&index=7

Celá recenze: https://www.youtube.com/watch?v=E4Z-o7mbzK4&list=PLLG_9bfpHNB675gulxU24pi3B0qlc2CbR&index=12

Mrkew za Skoro Hrdiny