Principia Apocrypha

Vložil(a) Markus dne 18. 10. 2021, 10:49
5
Průměr: 4.5 (8 hlasů)
2017
Sborník stručných rad a tipů pro hraní v oldschoolovém stylu

Principia Apocrypha, „aneb pokladnice zásad a pouček o tom, kterak vésti a hráti stolní hry na hrdiny v oldschoolovém stylu, jak je sepsali Ben Milton a Steven Lumpkin, sesbíral a dodatky opatřil David Perry a ilustrovala a ozdobila Evlyn Moreau“ je sborník stručných, heslovitých rad a tipů, které se čtenáři snaží přiblížit zásady oldschoolového herního stylu. Obsahuje tipy jak pro Sudího a vedení hry, tak pro hráče a zacházení s hráčskou postavou.

Dokument je volně dostupný, šiřitelný pod licencí Creative Commons.

Kategorie produktu

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Principia Apocrypha 2021 Jan Kuklínek Čeština Odkaz

3

Principia jsou divnej text, ve kterém forma často převládá nad obsahem a je tam cítit snaha o křiklavou (sebe)prezentaci.

I když autor výslovně cílí na OSR nováčky, pochopit Principie samotné bez předchozího chápání OSR a jeho kontextu bude myslím hodně těžké - a mnohdy zmatečné a zavádějící. Absence konkrétních rad a návodů nebo jasnějších příkladů v tomhle směru hodně bije do očí. I v kombinaci s konkrétními OSR-pozitivními pravidly bude použití Principií problematické a kdyby autor Principie raději zasadil do nějakého celistvějšího textu (jako tomu je v samotném Apokalypse Worldu, k němuž se autor odkazuje jako ke své primární inspiraci), tak by to fungovalo o dost líp - resp. pro nováčky by to možná i fungovalo. To se ale nestalo.

Principia tak působí více jako abstraktní teoretický manifest pro již zasvěcené. V tomto pojetí jim ale zase chybí skutečná údernost a stručnost - mnohá sdělení se opakují, rady jsou naházeny na jednu hromadu bez ideového pospojování nebo nějaké hiearchie vize a implementace. Mnohé rady postrádají skutečné vymezení k "mainstreamu" (nebo libovolné alternativě) a bez tohoto kontrastu je těžké říci, co přesně se jimi myslí - nebo už nemyslí - natož aby se jimi dalo rozumně řídit. Jiné se zase vymezují proti mainstreamu, který spíš neexistuje, což při čtení trochu škrabe oči slámou.

Celou věc dále komplikuje tradiční problém OSR, kdy to co je prezentováno jako "old" je ve skutečnosti přinejlepším cherry-picknuté a vytržené z kontextu, popř (obvykle / navíc) romantizované nebo rovnou zcela moderní a falešně patinované. Reference na "dřívější" postupy tak mohou být až zavádějící.

Principia tak v kontečném důsledku fungují hlavně jako oslavný text pro již existující a zaběhlé OSR nadšence popř. jako teoretický dokument OSR provázející, spíše než jako text pro OSR nováčky nebo jako manifest. Což efektivně znamená, že vlastně nejsou nikomu nijak moc užitečné - i když OSR nadšenci kolem nich samozřejmě tančí oslavné tance. (A protože vyjma nadšenců je bude číst málokdo a protože v oslavném křiku ve kterém jsou i uznané nedostatky Principií malovány na růžovo si kdekdo z těch, co to přesto číst budou, pomyslí, že císař v tom oslavném křiku určitě nemůže být nahý, tak Principia budou nejspíš vždycky přeceňovaná.)

Anyway, abych byl fér, zase to není nějak hrozná záležitost. Pokud už aspoň trochu tušíte, co OSR je, tak si z nich můžete udělat asi i o dost konkrétnější představu. A pokud chcete jít něco hrát, můžou vám pomoct vydat se správným směrem. Samy o sobě vám ale stačit nebudou. Solidní 3* jsou myslím objektivně tak akorát to, co si zaslouží. (EDIT: byť nutkání dát jim 2* čistě pro trochu vyvážení toho hypu tady je značné...)

4

Vše podstatné již bylo k tomuto sešitku napsáno v ostatních hodnoceních.

Ze své pozice laika se přikláním k názoru, že pár konkrétních příkladů aplikace teoretických zásad by pomohlo si tyto zásady představit v praxi a v neposlední řadě i zapamatovat.

Na druhou stranu, je to krátké, tudíž není problém si to přečíst i potřetí :).

4

Tahle malá knížečka (spíš brožurka) vám představí základní principy toho, jak hrát OSR ve formě jednoduchých odstavců. To má své výhody, jsou tam rady zajisté užitečné, ale nekonkrétní. Právě to, že jsou to obecné rady pro několik systémů dělá to, že se konkrétní (hlavně mechanické) příklady hledají těžko a tak dostáváme jen obecné rady. 
Mě jako vyprávěči začínajícího s OSR to představilo nějaké obecné principy a obecně ten herní styl. Na konkrétní rady jak však principy aplikovat do hratelné podoby a uvést do hry musím jinam. 
Je dobrý nápad si to přečíst ? Určitě ano. Pomůže vám to jak konkrétními kroky upravit svůj herní styl aby byl "víc OSR" ? Občas. Zasloužilo by si to rozšíření v podobě konkrétních rad, byť za cenu "ukázání" na nějakém konkrétním systému ? Stoprocentně. 

5

Neříkám, že je to perfektní a naprosto nezbytné, ale zároveň tomu nemám moc co zásadního vytknout - každému, kdo chce hrát OSR, bych investovat těch patnáct minut na pročtení klidně doporučil.

5

Sepsané jednoduše a stručně. Některé rady mají smysl jenom v kontextu starého DnD a jeho retroklonů. Jiné jsou univerzální a můžou se uplatnit skoro kdekoliv. Na pár místech dostala stručnost a snadná zapamatovatelnost přednost před přístupností, takže bez znalosti souvislostí nebo pravidel nemusí být na první pohled jasné, co se zásada snaží vyřešit. A - tak trochu v duchu staré školy - čtenáře nevedou za ručičku a i když mu říkají, čím by se měl při hraní řídit, neříkají jak toho dosáhnout. Ale i tak 5 hvězdiček, lepší přehled k OSR zatím nenajdete.

5

Skvělá kolekce rad a postupů, jejichž používání a respektování vám pomůže vyhnout se těm největším chybám, které lidé dělávají při hraní "staré školy" a přeskočit rovnou k zábavné a funkční hře, která respektuje hráče a zároveň dělá vedení hry zábavným a překvapivým pro Sudího.

Nebál bych se říct, že tahle příručka udělala pro oldschoolové hraní to, co ApocalypseWorld udělal pro hraní příběhové.

5

Principia by se měla přikládat povinně ke každým OSR pravidlům. Je to nejlepší návod k OSR, který jsem zatím našel. Hlavně díky jeho stručnosti a heslovitosti – místo aby vám všechno valil do hlavy v proudu hutného textu, dá vám několik zenových (ovšem velmi přesných) pouček a nechá vás nad nimi meditovat a vstřebat si je sami.  Tím ve skutečnosti sděluje strašně důležitou lekci o old schoolu a jeho důrazu na bastlení a experimentování, kterou vám obsáhlejší, ukecanější instruktáž z definice předat nemůže. Old school se nedá naučit čtením a studiem, dá se naučit hraním a experimentováním. A tahle brožurka to ví a motivuje k tomu.