Blades in the Dark

Vložil(a) Aegnor dne 14.07.2020, 11:16
5
Průměr: 4.8 (5 hlasů)
2017
Hra o skupině gangsterů, kteří se snaží vydělat si na živobytí v temném postapo fantasy městě.

Blades in the Dark (BitD) je hra o gangu odvážných darebáků rvoucích se o své místo v temných ulicích post-post-apokalyptického světa, v němž navzdory zničenému Slunci, rozbitým branám Smrti a všudypřítomným přízrakům a démonům vyrostla nová, drsná civilizace. Alchymie a specifická nekromancie se zde potkávají s viktoriánskou technologií a elektřina získávaná z krví démonů lovených na otevřených mořích chrání města před záplavou duchů a přízraků. Výchozím městem plným exotických lokací je Doskvol, město inspirované stejně tak Londýnem, jako Benátkami.

Hra se orientuje na "heist" a "leverage" žánry (loupeže, podvody, troufalé akce), v nichž se hrdinové spoléhají na své dovednosti stejně jako důvtip, aby si vybojovali své místo ve světě ovládaném právem silnějšího. Mechanické rozdělení "zločinů" a "mezidobí" dává hře styl ne nepodobný Shadowrunu, nicméně vyznění světa i postav v něm se značně liší a průběh hry je rychlejší a "plynulejší", s důrazem na příběh a akční dění spíše než na taktiku a kombení.

Systém nazvaný Forged in the Dark (FitD) se stal základem mnoha dalších her. Jeho jádro je kombinací systémů Powered by the Apocalypse s Fate 4.0, ke kterému jsou dále přidány vlastní zajímavé mechaniky, zejména pro plánování a následné provedení i velmi složitých plánů a pro rozvoj gangu jako celku a sledování jeho postavení ve městě a vztahů s ostatními frakcemi.

Pokud stojíte o zajímavé hrdiny, kteří mají odvahu i styl a kteří věnují čas akčním či vychytralým zločinům stejně, jako svým vztahům a životu, Blades tu jsou pro vás.

Designér

Externí recenze a shrnutí

4

Tak po nějakých těch odehraných session už věřím, že jsme nahráli dostatečně aby bylo možné systém zhodnotit.

Setting - seting BitD je fakt fajn. Pravidla dodávají dostatek informací i detailů o všem co je potřeba a nechávají stále dostatek na vypravěči tak aby to nebylo úplně nutné. Celkově dotvářet ten setting a posouvat věci tak aby hra více vyhovovala narativu skupiny je velice snadné a děje se to velmi přirozeně.

Atmosféra - celá atmosféra je mile pochmurná, špinavá a zlá. A to i pokud postavy nenaráží na supernaturální bytosti. V zásadě je ve hře vlastně milý prostor pro gradaci (a hra samotná to podporuje i tím, že postavy mohou nabývat Traumata co je posouvají a dělají z jejich charakteru víc a víc edgy jedince.

Pravidla - samotná pravidla bez ohledu na to jak jsou zapsaná v knize.

Pokud hledáte systém na heisty je tohle jasný vítěz ze všeho co jsem hrál. Chvilku trvá než si na něj jak vypravěč tak hráči zvyknou, ale samotná plynulost děje je fakt milá a storytelling je na prvním místě. Samotný systém umí být i dost nemilosrdný a každý hráč by měl být připraven na to, že když bude mít smůlu tak to bude bolet. Ale i fail má v případě Blades zvláštní kouzlo a posouvá příběh dál.

Oproti standardním TTRPG je tady z pohledu vypravěče potřeba si zvyknout, že jacíkoliv protivníci v zásadě reagují na akce nepřátel. Zřídkakdy mají vlastní akce (v příkladu, hráč se pokouší plížit, selže, je odhalen a protivníci reagují (jeho pozicie se zhoršila a musí reagovat), pokusí se uskočit do bezpečí a opět selže (protivníci vytahují pistole a vystřelí jeho směrem několik ran)

Specifická kategorie je resist selhání. Ten dává možnost hráčům negovat to špatné co se jim v rámci akcí děje, ale platí za to stresem, který může vést až k Traumatu - které může v extrému vést k vyřazení postavy (3 traumata - je trauma out a postava už není schopná dál pokračovat v nebezpečném životu a stáhne se pryč z gangu a užívá vydělaných peněz). Ve výsledku to umožňuje hráčům jednat okamžitě a méně se bát následků což je super.

Čímž se dostáváme k další zajímavé vlastnosti hry a to je menší důraz na charaktery. V rámci hry se může snadno stát, že postava není schopná nastoupit do další score a hráč si za ní musí vzít jinou náhradní. V ideálním případě by postavy měly být co nejvíc rovnocenné, ale toto z mého pohledu trochu drhne (ukažte mi hráče co je si neoblíbí charakter co hraje ).

Frakce a vývoj hry - tohle je za mě naprostá libůstka. Dnes jsme si střihli první plnohodnotný faction turn a je to nádherně jednoduché a v zásadě to rovnou generuje nápady. (V našem případě například rozpad jednoho z gangů do dvou frakcí, což vygenerovalo novou herní linii - paráda). Do toho je ke každé frakci popsáno několik zajímavých charakterů, takže jde vlastně vcelku volně reagovat na akce hráčů, popsané charaktery jsou většinou opět dělají hezkou atmosféru a zatím jsem je téměř nemusel upravovat a vklouznout do nich bylo velmi snadné)

A teď zvolna k slabinám.

XP systém- osobně jsem systém pro postavový zisk zkušeností po první hře vyhodil. Ne že by byl přímo špatný, ale rozhodně není stavěný pro jakékoliv zkušenější hráče. Odměňuje za "správné" RP a hraní archetypu. Což je vlastně něco co tak trochu popírá to co by měla být hráčská postava. Ta je totiž přece vždy originál, že jo. (trochu se tahle diskuse teď otevřela i v rámci DnD a Tasha's Cauldron of Everything a myslím, že je velmi správná). Takže XP systém je fajn, jen pro zkušené hráče mi víc sedí fixní odměny za mise plus za extrémní situace.

Editace knihy - tohle je velký vykříčník. Slibuju vám, že i přestože se autoři snažili dát i určité pomůcky pro snažší užití, tak spousta konkrétních informací je v celých pravidlech na jednom konkrétním (často ne přímo smysluplném místě). Připravte se tedy minimálně ze začátku na to, že různí lidé budou objevovat nové věci co nikdo jiný neví a buďte vůči tomu otevření. Postupem času se to zlepšuje. Ale rozhodně buďte shovívaví ke všem.

Celkové shrnutí.

Rozhodně i přes určité výhrady doporučuju. Blades jsou osvěžující a zábavné, ale je potřeba si dát čas na poskládání pravidel a ta místa co tahají si upravit dle sebe (což je ale mimochodem i zmíněno v pravidlech stejně jako pár návrhů). Celkově je potřeba nebrat tato pravidla jako zeď a stanovit příběh a plynulost a zábavu na to první místo a pak to funguje dobře.

5

Funkční a provázaný systém, který extrémně usnadňuje práci vypravěče. 

Jediná zásadní (ne)výhoda je silná vazba na setting. Kdo nechce hrát zloděje, Doskvol a/nebo duchařský steampunk, bude muset pracně hackovat.