Dungeon Crawl Classics Lankhmar

Vložil(a) Markus dne 01.11.2020, 11:44
5
Průměr: 5 (1 hlas)
2017
Adaptace DCC na sword & sorcery žánr ve světě podle povídek Fritze Leibera

Rozšíření pro hru DCC, které ji přenáší do světa z povídek Fritze Leibera o Fafhrdovi a jeho Šedém Myšilovovi. Představuje Newhon, svět pro fantastická dobrodružství v žánru sword & sorcery, a podrobněji se zaměřuje na velkoměsto Lankhmar a vedení kampaně v městském prostředí. Vychází jako krabice obsahující několik příruček:

  • Compendium of Secret Knowledge (40 stran) je pravidlová adaptace, která mění mechaniky DCC, aby se víc hodilo pro zvolený žánr. Vyhazuje všechny nelidské rasy a kleriky. Ruší tvorbu postavy úvodním „trychtýřem“ a nahrazuje ji podrobnějším systémem speciálních výhod (požehnání) a nevýhod (kleteb) v závislosti na původu dobrodruha. Výrazně přepracovává mechaniku štěstí a dává jí nová využití, například k léčení.
  • The Judge’s Guide to Nehwon (104) stránek je představení světa Newhonu. Jednotlivá království, říše a zajímavá místa jsou popsaná jen v hrubých rysech, většinu knihy zabírají materiály pro Sudího jako noví patroni, kouzla, příšery a magické předměty. Přináší pár nových soudcovských pravidel, například pro hýření mezi dobrodružstvími nebo získávání patronů i jinými postavami než mágy.
  • Lankhmar: City of the Black Toga (44 stránek) je představení města Lankhmar. Popisuje jednotlivé čtvrti, významné lokace a postavy. Knížečka je koncipovaná především jako seznam háčků a zápletek v různých zákoutích města.
  • No Small Crimes in Lankhmar (12 stránek) je dobrodružství pro 1. úroveň, ve kterém se dobrodruzi zmenší na velikost zvířátek a vydají se do království krys pod městem.

Krabici doplňují velkoformátové mapy světa a města.

Vydavatel

5

DCC miluju takové, jaké je, ale po přečtení DCC Lankhmar bych se k defaultní verzi nevrátil.

Autor DCC Joseph Goodman se nechal slyšet, že nikdy hru nevydá v žádné další edici a nebude k ní vydávat žádné další pravidlové „splatbooky“ – chce, aby základní příručka z roku 2012 byla navěky jediným, co potřebujete. Tohle své omezení pak ale šalamounsky obchází tím, že pro hru vydává nikoli rozšíření, ale adaptace na různé světy a žánry. Kromě DCC Lankhmar se teď mimochodem chystá třeba DCC Dying Earth podle Jacka Vance.

DCC Lankhmar vyhazuje z DCC spoustu prvků tradičního generického fantasy (Tolkienovské rasy, DnDčkvoví klerikové) a posouvá hru víc tam, kde vždycky sama chtěla být - do žánru dobrodružné fantasy před vynálezem DnD. Tohle zbavení se okovů DnDčka hře výrazně svědčí. Rozšíření dělá hru víc „pravidlovou“ a víc „svou“. Nové mechaniky se soustředí na budování žánru a zdůrazňují prvky jako obchodování s nadpřirozenými patrony (oproti původnímu DCC tady může mít patrona každý... a nejenom jednoho) nebo hýření ve městě. Výraznější roli získává metamechanika štěstí, které teď trochu připomíná body osudu z Fate. Bylo zrušeno léčení pomocí magie a nahrazeno léčením pomocí štěstí a alkoholu, což by odteď měla povinně převzít každá fantasy hra! :)

Settingová stránka rozšíření je možná překvapivě spíš odlehčená. Svět je popsaný jen lehce a místo geografické příručky dostáváme spíš herní materiály jako postavy, předměty, příšery a patrony. Hlavně nové patrony! A jejich unikátní kouzla. Podrobněji je popsáno samotné město Lankhmar, autor řeší, jak budovat atmosféru velkoměsta a jak vést městskou kampaň. Ani příručka města ale není pojatá jako zeměpisný atlas. Stručné popisy jednotlivých čtvrtí jsou doprovázané různými herními aplikacemi (náhodná tabulka smogu, tabulka divných postav) a hlavně desítkami zápletek.

DCC Lankhmar mě příjemně překvapil. Paradoxně ani tak ne svým settingem jako spíš aplikací systému DCC a stal se pro mě mým osobním „tím pravým“ DCC.