Dungeon Crawl Classics Lankhmar

Vložil(a) Markus dne
5
Průměr: 5 (3 hlasů)
2017
Adaptace DCC na sword & sorcery žánr ve světě podle povídek Fritze Leibera

Rozšíření pro hru DCC, které ji přenáší do světa Lankhmar/Newhon z povídek Fritze Leibera o Fafhrdovi a jeho Šedém Myšilovovi. Představuje Newhon, svět pro fantastická dobrodružství v žánru sword & sorcery, a podrobněji se zaměřuje na velkoměsto Lankhmar a vedení kampaně v městském prostředí. Vychází jako krabice obsahující několik příruček:

  • Compendium of Secret Knowledge (40 stran) je pravidlová adaptace, která mění mechaniky DCC, aby se víc hodilo pro zvolený žánr. Vyhazuje všechny nelidské rasy a kleriky. Ruší tvorbu postavy úvodním „trychtýřem“ a nahrazuje ji podrobnějším systémem speciálních výhod (požehnání) a nevýhod (kleteb) v závislosti na původu dobrodruha. Výrazně přepracovává mechaniku štěstí a dává jí nová využití, například k léčení.
  • The Judge’s Guide to Nehwon (104) stránek je představení světa Newhonu. Jednotlivá království, říše a zajímavá místa jsou popsaná jen v hrubých rysech, většinu knihy zabírají materiály pro Sudího jako noví patroni, kouzla, příšery a magické předměty. Přináší pár nových soudcovských pravidel, například pro hýření mezi dobrodružstvími nebo získávání patronů i jinými postavami než mágy.
  • Lankhmar: City of the Black Toga (44 stránek) je představení města Lankhmar. Popisuje jednotlivé čtvrti, významné lokace a postavy. Knížečka je koncipovaná především jako seznam háčků a zápletek v různých zákoutích města.
  • No Small Crimes in Lankhmar (12 stránek) je dobrodružství pro 1. úroveň, ve kterém jsou dobrodruzi zmenšeni na velikost zvířátek a musejí uniknout z nebezpečného domu.

Krabici doplňují velkoformátové mapy světa a města.

Série
Vydavatel

Obsahuje tyto produkty

Průměrné hodnocení Název Vydáno Kategorie Jazyk
3
Průměr: 2.7 (3 hlasů)
Hodnota
53.33
No Small Crimes in Lankhmar 2017 Dobrodružství Dobrodružství, ve kterém se zmenšení hrdinové vydávají do království krys

5

Já nevím, možná jsem biased, protože svět Nehwon miluju (sice je to teprve asi půl roku, co jsem se do něj fakticky začetl skrz svazky Meče a ***) a tohle jeho zpracování, spolu s láskou k DCC jako systému, je jednoduše splněný sen. :)

Zatím se vášnivě probírám všemi obsaženými materiály, ale už teď se nemůžu dočkat, až své hráče uvrhnu do města Lankhmaru a případně i jeho širokého okolí ve světě Ydkinu.

PS. Wizardi by se mohli inspirovat takhle skvěle boxovým zpracováním settingu - i když to vlastně už plánují se Spelljammerem (ať už se fakt inspirovali, nebo je podobnost čistě náhodná... :).

5

DCC miluju takové, jaké je, ale po přečtení DCC Lankhmar bych se k defaultní verzi nevrátil.

Autor DCC Joseph Goodman se nechal slyšet, že nikdy hru nevydá v žádné další edici a nebude k ní vydávat žádné další pravidlové „splatbooky“ – chce, aby základní příručka z roku 2012 byla navěky jediným, co potřebujete. Tohle své omezení pak ale šalamounsky obchází tím, že pro hru vydává nikoli rozšíření, ale adaptace na různé světy a žánry. Kromě DCC Lankhmar se teď mimochodem chystá třeba DCC Dying Earth podle Jacka Vance.

DCC Lankhmar vyhazuje z DCC spoustu prvků tradičního generického fantasy (Tolkienovské rasy, DnDčkvoví klerikové) a posouvá hru víc tam, kde vždycky sama chtěla být - do žánru dobrodružné fantasy před vynálezem DnD. Tohle zbavení se okovů DnDčka hře výrazně svědčí. Rozšíření dělá hru víc „pravidlovou“ a víc „svou“. Nové mechaniky se soustředí na budování žánru a zdůrazňují prvky jako obchodování s nadpřirozenými patrony (oproti původnímu DCC tady může mít patrona každý... a nejenom jednoho) nebo hýření ve městě. Výraznější roli získává metamechanika štěstí, které teď trochu připomíná body osudu z Fate. Bylo zrušeno léčení pomocí magie a nahrazeno léčením pomocí štěstí a alkoholu, což by odteď měla povinně převzít každá fantasy hra! :)

Nové tabulky „požehnání“  a „kleteb“ při tvorbě postavy, navázané na jejich domovskou kulturu, jsou geniální a pomáhají tvořit unikátní dobrodruhy plné charakteru. Takhle dobré postavy v DDC předtím nebyly, s tímhle je radost generovat nové. Vykrádám to i do jiných her DCC. Stejně tak nová mechanika přelétavého štěstí je povinnost do každé DCC hry.

Settingová stránka rozšíření je možná překvapivě spíš odlehčená. Svět je popsaný jen lehce a místo geografické příručky dostáváme spíš herní materiály jako postavy, předměty, příšery a patrony. Hlavně nové patrony! A jejich unikátní kouzla. Podrobněji je popsáno samotné město Lankhmar, autor řeší, jak budovat atmosféru velkoměsta a jak vést městskou kampaň. Ani příručka města ale není pojatá jako zeměpisný atlas. Stručné popisy jednotlivých čtvrtí jsou doprovázané různými herními aplikacemi (náhodná tabulka smogu, tabulka divných postav) a desítkami zápletek. Je to asi nejslabší (ale pořád dobrá) součást krabice – materiálu o Lankhmaru je tu spíš málo a spíš obecného. Jsou to prostě náhodné tabulky zápletek a postav. Popsaných lokací je jen pár a výběr je dost nahodilý. Ocenil bych spíš svědomitější popis lokací než nekonečné tabulky zápletek. Ale pořád dobrý.

DCC Lankhmar mě příjemně překvapil. Paradoxně ani tak ne svým settingem jako spíš aplikací systému DCC a stal se pro mě mým osobním „tím pravým“ DCC.