Yoon-Suin

Vložil(a) Markus dne 18. 09. 2023, 10:13
5
Průměr: 5 (1 hlas)
2015
Podklady pro kampaň laděnou do orientální fantasy

Yoon-Suin je 320stránková kniha s podklady pro rozsáhlou sandboxovou kampaň v zemi Yoon-Suin, fantasy prostředí připomínající dávnou Indii, kraj prastarých záhad, opiového kouře, nevídaného luxusu i opulentní krutosti. Doplněk je určený pro původní D&D nebo jeho retroklony.

Kniha popisuje před 100 připravených dobrodružných lokací k rozmístění do mapy a spoustu tabulek náhodných setkání. Přináší bestiář unikátních tvorů, jako jsou samomumifikovaní mnichové, tekutí golemové nebo humanoidní svižníci. Rozšiřuje a adaptuje pravidla původního D&D například přidáním subsystémů pro jed, čaj, opium, obchod, božstva atd. Popisuje taky nové povolání krabočlověka.

Kategorie produktu
Autoři
Vydavatel

5

Kristepane, Yoon-suin je vlastně moje naprostá srdcovka. Asi nejevokativnější věc, co jsem kdy četl a použil, která dokáže vás a vaše hráče přenést do tak strašně krásného (nebo děsivého) světa, který je naprosto cizí a zároveň strašně srozumitelný a hratelný. Připravte se na to, že budu mluvit v superlativech, ale na jednu věc musím upozornit: takto "cizí" svět, a tím myslím opravdu nám evropanům cizí, ne divný, ne hororový, ale prostě cizí, vyžaduje velkou dávku buy-inu od hráčů, nechtěl bych to hrát s nikým, kdo ten koncept nebude milovat. Ale opravdu milovat.

Inspirativní čtení/hraní/poslouchání: Three Kingdoms (seriál, knihy, Total War hra). Aspoň pro mě.

Nikdy mě nebavilo procházet procesem tvorby světa, města, NPCs, frakcí, atp., jako v Yoon-Suin. Prošel jsem si tvorbou v Starforged, četl Ironsworn, ale to mi vždy přišlo jako proces. Yoon-Suin je až enormně otevřený kreativitě a hrozně pěkně ji podporuje. Všechno je tak trochu crazy, alespoň z mého evropského pohledu, a zároveň povědomé, protože asijskou kulturu mám rád. Až budu příště tvořit nějaký svět, tak i když bude "evropský" nebo jiný, vezmu do ruky Yoon-Suin a jen to přiblížím kulturním relacím, které chci řešit. Nejlepší na tom všem je, že marketingový claim "no game will be the same" se mi zdá pravdivý.

Nemohu jinak, než zcela vynachválit kreativitu a možnosti generátorů, které Yoon-Suin nabízí. I když vás asijská kultura vůbec nezajímá, stojí za to to číst už jen pro inspiraci. Fakt. Každému vypravěči to vřele doporučuji.

A teď objektivněji hodnotitelné věci - layout. Yoon-Suin je v netradičním horizontálním formátu a skvěle ho využívá. Maximum informací na jedné stránce, tabulky které se dají vytisknout v případě PDF verze na jednu stránku, centralizované informace. Nikdy jsem neměl pocit, že musím po něčem pátrat, něco si domýšlet. Pokud nebyla odpověd na stránce 136, tak byla na 137. Nikdy jsem neměl potřebu přelistovávat. Dané je to samozřejmě i tím, že Yoon-Suin nenabízí systém, "pouze" setting - ale do detailu zpracovaný (resp. volitelné a detailně zpracované části, které můžete ale nemusíte vkladát) a velmi kompatibilní s OSR-like věcmi.

Strašně by se mi líbilo, kdyby to bylo o něco víc grafické a vizuálně evokativní - ale to je možná můj problém, rád pracuji s obrázky. V OpenAI době bych asi některé popisky z knížky přepsal do AI generátoru obrázků, abych to nemusel vymýšlet, ale nějaký umělecky konsistentní artwork by dílu hrozně pomohl.

Opravdu nemohu na Yoon-Suin najít jedinou věc hodnou kritizování. I kdybyste se nechystali hrát hru ve fantasy Asii, tak je to natolik inspirativní, že stojí za to si přečíst alespoň PDF. Pokud mi někdo bude chtít udělat radost na vánoce nebo podobnou tradici, tak mi sežene print. Fantastické dílo, rád bych tomu něco vytknul, ale kromě absence artworku (a není to spíš výhoda?!) nemám co.