Thousand Dead Babies, A

Vložil(a) Markus dne 17. 01. 2022, 19:02
4
Průměr: 4 (1 hlas)
2013
Odhalování záhad pohanských rituálů v zapadlé vesnici

Městečko Corroc je nedůležitý zapadákov. Nachází se jednak na kopečku, který byl vyrván bezmeznému hvozdu na severu, a jednak na rozcestí. Zhruba před jednou generací zkonvertovalo na nauku Církve svaté a zřeklo se starých bohů... ale ne tak docela. Nedávno začaly prosakovat zvěsti o uctívání démonů a čarodějnictví. Zdejší mladý a nezkušený kněz začíná panikařit...

Jednoduché dobrodružství pro začínající postavy o pohanech, čarodějnicích a Církvi svaté. Předpokládá fantasy variantu středověké nebo raně novověké Evropy, případně podobné prostředí. Popisuje spletitou situaci v obci, kde je možné přidat se k jedné z několika stran doutnajícího sporu. Kromě sociální části obsahuje pár dobrodružných lokací po okolních lesích a jeden minidungeon. Má lehké prvky body hororu a potenciálně znepokojivé motivy.

Dobrodružství obsahuje dvojí pravidlovou aplikaci, jednak pro Neoclassical Geek Revival, jednak obecně pojatou aplikaci pro staré D&D a kompatibilní OSR hry.

Kategorie produktu

4

Překvapeně nadupané dobrodružství na malém rozsahu (cca 20 stráneček) představuje zapadlé městečko v de facto evropském středověku, ve kterém si místní de facto křesťanský kněz neví rady s přežívajícími pohanskými a satanskými rituály. Přestože jde nominálně o dobrodružství pro OSR hry, laděním to skutečně odpovídá fantasy středověku, kde se postupující civilizace střetává s přežívajícími pohany a magií, v lesích přežívají elfové a kruhy kouzelných kamenů, občas dokonce něco divnějšího, magičtějšího a nebezpečnějšího...

Dobrodružství je především sociální – velká část rozsahu je věnována popisu něco kolem 10 hlavních aktérů, každý dostává jeden dva odstavce. Jsou to barvité osobnosti, které je radost hrát: nadšený patnáctiletý kovář, který má obě ruce levé, ale je ochotný říct cokoli o komkoli, jen aby získal zakázku. Svobodná rusovlasá čtyřicátnice a porodní bába, kterou místní považují za čarodějnici (protože je svobodná a má černou kočku), ale kněz se jí zastává. V lesích žije jeden z posledních pohanských šlechticů: „medvědí rytíř“, který nosí přilbu s jelením parožím a jezdí na staré herce, protože už si nemůže dovolit nového koně. Atmosféricky vynikající.

Pomyslná první část hry se bude zřejmě točit kolem postupného rozkrývání konspirace v městečku. Zjevně tu působí nějaké pohanské kulty a kněz s nimi chce pomoct, jen není tak úplně jasné, kdo za nimi stojí. Rychtář řeší jiný problém. A o knězi se šušká, že... U každé postavy je napsáno, co vám dokáže říct o ostatních i co ostatní říkají o ní, takže se do toho hráči můžou náležitě zamotat. V druhé fázi přijde hra do akce: je tu pár dílčích lokací v lesích, jedna „připravená scéna“ se satanistickým rituálem, jeden minidungeon, jedna vesnice bokem... v zásadě takový malinkatý vesnický sandboxíček.

Prospělo by promyšlenější řazení informací – místy je to trochu nepřehledné (víte, že jste nějakou informaci četli, ale nevíte, kde byla). A hlavně mi chyběly nějaké jasnější pokyny, jak to pojmout. Je to vážně především popis postav a míst, ale rozhýbat to můžete sami. Situace je sice pěkně dynamicky nastražená, ale hodně záleží třeba na tom, v jakém pořadí budou hráči zdejší postavy potkávat a kdy jim předáte jakou informaci. S tím ale text neporadí a je celkem snadné předat informace ve „špatném“ pořadí – respektive tak, že přeskočíte část záhady a prozradíte něco moc brzo.

Naopak kvituju důslednou neutralitu modulu, který nepředpokládá, komu hráči pomůžou, a dává prostor pro volbu libovolné ze stran (ty jsou tu v zásadě tři). Ve stylu Keep on the Borderlands obsahují domečky všech zúčastněných i poklady, kdyby se je náhodou hráči rozhodli okrást, a samozřejmě je možné vloupat se třeba i do relikviáře zdejšího kostela a samozřejmě tam najdete něco zajímavého. Tohle se mi líbí, protože mám připravené materiály bez ohledu na to, jakou cestu si družina zvolí.

Dobrodružství mám odehrané (tady jsou zápisy), pár postřehů pro budoucí GMy, abyste se vyhli mým chybám:

  1. Nejlíp to bude fungovat ve středověku nebo v něčem jako Warhammer, kde je čarodějnictví skutečný problém, je zakázané atd. V mé D&Dčkové fantasy hře to nemělo potřebnou naléhavost, problém nepůsobil tak závažně... a bylo to žánrově trochu jinde.
  2. Je tu jeden (výborný) prokletý předmět, který má ale potenciál dost vykolejit budoucí kampaň a strhnout většinu dění na sebe, protože ho hráči budou muset řešit. Navíc může být celkem temný. Tak zvažte, jestli o to stojíte.
  3. Bohužel se mi podařilo vesměs přeskočit fázi úvodního odhalování čarodějnic, protože jsem příliš brzo předal další informace a moc rychle jsem to rozjel. Konkrétně: hned jak hráči do městečka přišli, kněz i rychtář jim zadali svoje questy a slíbili odměny. To vedlo k tomu, že hráči okamžitě vyrazili v těchhle stopách a dění v městečku moc neřešili. Zpětně by mi přišlo lepší nechat to vesničku chvíli pozvolna doutnat (například ji využít jako bezpečnou základnu pro jiná dobrodružství a postupně seznamovat hráče s postavami). A teprve když by si hráči získali knězovu důvěru, dostali by od něj quest. Příliš rychlým zadáním questu jsme přeskočili počáteční fázi nejistoty a hned se ukázalo, kdo je viník.