Válka je Peklo! Švédská armáda je na pochodu. Čarodějnice za pomoci podivných nestvůr ovládly Karlstadt. Kníže-biskup ve Würzburgu vymýšlí, jak své panství udržet pod kontrolou. A přec se sbírají ještě temnější síly… Tisíce – možná desítky tisíc –0zemřou, než tento týden skončí. Může skupina smolařských dobrodruhů změnit běh událostí? Či dokonce profitovat po cestě? Ale jak se zvládnou postavit těm, které si myslí, že jsou lepší než kterýkoli muž?
Better Than Any Man je hororové dobrodružství pro postavy na 1. až 4. úrovni v Lamentations of the Flame Princess, zasazené do okolí německého města Karlstadt za třicetileté války. Město ovládla kabala sedmi čarodějnic a postupující švédská armáda v nejbližších dnech takřka jistě spálí herezi spolu s celým městem na popel. Zvrátí skupina dobrodruhů běh událostí? Nebo se především pokusí obohatit? 96stránková maloformátová kniha popisuje menší regionální sandbox okolo jednoho města, s popsanými lokacemi ve městě, v krajině okolo něj i několika menších dungeonech.
Dobrodružství původně vyšlo zdarma v rámci Free RPG Day 2013, později bylo zpřístupněno v placené podobě.
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Jen na základě přečtení
Po pořádném přečtení upgraduji na 4/5, připadá mi to lépe připravené, než jako změť individuálních dobrých nápadů, které se dají vykrádat pro jiná dobrodružství. Je to mnohem kohezivnější, než jsem Better Than Any Man vnímal. Lepší recenze příjde jednou, snad, až to odehraju.
Tohle neměl být oldschool
Hodnocení zadávám na základě odehrání jedné části příručku - multidungeonu Goblin Hill. Vycházím ale z předpokladu - a letmé prolistování mi to potvrzuje - že zbytek příručky je psán v podobném duchu.
Better than any men prezentuje hráčům nejrůznější bizardnosti a hrůzy hororového prostředí doplněné tu a tam o obnažené ňadro či skvělou tabulku náhodných efektů, aby obratem tuhle kompozici příručka zabila soubojovým systémem na HPčka, dementními instakilly typu "v truhle hlídá had, kousnul tě, save or die" a větičkami jako (volně parafrázuji): "LoFP bohužel nemá žadnou mechaniku, která by nějak podpořila hororový feeling nebo dovolila trackovat příčetnost postav. Zkuste tedy ty hrůzy alespoň popisovat od detailu k celku, to hráče víc zamrazí." Téhle kampani by zkrátka slušel jiný systém, který by dokázal buďto hororové scény nějak žánrově rozvinout či mechanicky zpracovat nebo alespoň neházel klacky pod nohy.
Příručka je záměrně psaná tak, aby se jednotlivé části daly vysekat a udělat z nich sólové hororové lokace, což je docela dobrý nápad, jak ji udělat atraktivní, i když nechcete hrát přímo zmiňovanou kampaň. Je to ale udělané trochu na sílu (např. ve srovnáním s Dungeon of Mad Mage), takže i na stylu mapy i na předělech prostředí jasně vidíte, kde který modul v modulu začíná a končí - a to působí opět rušivě. Co se týká uspořádání informací, je to lepší průměr. Na jednu stranou si autoři dali práci se sazbou i prolinky uvnitř PDFka, takže pro každou místnost na dvoustránce, kde je popsána, najdete i mapu a prolinky na okolí, na druhou stranu samotné popisy jsou nestrukturované bloky textu, které musíte přečíst a nasát do hlavy, při hře už se v nich orientovat nejde. A najdou se i velké chyby, jako např. zcela chybějící tabulka náhodných setkání pro jednu z lokací, i když na ní text lokace odkazuje a její existenci předpokládá.
Celkově si tohle své tři hvězdičky zaslouží. A pokud si dáte tu práci, zahodíte staty všech nestvůr a oldschoolovou mentalitu a vyměníte LoFP za jiný, pro horror vhodnější systém, může to na tu čtvrtou hvězdu dosáhnout, i když velký podíl na tom bude mít právě ona přívětivost technického provedení.
Better Than Any Man
Better Than Any Man má zajímavé nápady a vcelku působivou atmosféru, ale mám k němu pár výhrad. Za prvé je to takový ten starý typ sandboxu, ve kterém je svět zcela statický. Anonymní, nepopsaná a neinteraktivní švédská armáda sice jde vpřed a zničí všechno, co jí stojí v cestě, ale charaktery reálně vystupující ve hře nemají žádné cíle, nevyvíjejí žádnou snahu, nemají žádné zájmy a sedí na zadku. Biskup je na přebalu popsán jako "scheming", ale nedělá vůbec nic. Čarodějnice jsou vyloženě charakterizovány jako naprosto bezradné. Démon, který ohrožuje celou oblast... leží ve své noře. To dost zásadně limituje cesty, které se dá hrát. V podstatě tak zůstává opravdu jen autorem navrhnutá možnost - zabít čarodějnice. Je tady sice celkem dost random encounterů, šest (!) dungeonů, z toho tři velké, a pár popsaných postav s obrázky, nicméně osobně by se mi zamlouvalo, kdybych měl v materiálu větší oporu i když hráči nebudou chtít jen bezcílně bloumat po krajině a vrážet do věcí.
Text k tomu nabádá gamemastery k opatrnosti, aby nerailroadovali přílišným cpaním vodítek, které by hráče směřovaly hlavní linií, ale myslím, že tohle je dost špatně umístěná rada, protože ten problém prostě bude opačný - hráči nemají příliš mnoho šancí zjistit... No, vlastně nic moc. To je má druhá výhrada - hra sice vypráví zajímavý příběh, ale z velké části ho vypráví jen gamemasterovi, a hráči nemají mnoho příležitostí jej odhalit. Ve hře je sice jedna postava, která funguje jako infodump, ale je to podmíněno roleplayováním sexuálních orgií. Což by samo o sobě bylo prostě jen o tom, zda tohle překousnete, jenže mechanicky je to vymyšleno špatně - hráči mohou získat až 17 střípků informací, a sedm z nich je podmíněno popisem sexuální scény. Ještě si dovedu představit, že někoho může bavit to popisovat jednou, ale po sedmé? A je tam napsáno, že když je jednou takový úkol zadán, tak se s vámi informátorka nebaví, odkud ho nesplníte - smlouvat není možno. Eh. No, jinak je dobrodružství docela při zemi - nějaký body horror, ale jediná opravdu edgy věc je tohle.
A třetí výhrada je už o mém subjektivním vkusu, nicméně rozhodně je třeba zmínit, že Raggi prostě rád jebe hráče do ucha (technický termín), a co chvíli se objeví nějaký zákeřný "character dies instantly" efekt - včetně finálního souboje s démonem, který se nedá vyhrát, a postavy jsou změněny na příšery. Tyhle veselosti nejsou nějak telegrafovány a nejdou podle mého ani nějak dobře obejít, protože když budou hráči hrát opatrně, tak nemají šanci ničeho dosáhnout. Pasti k tomu nemají popsáno, jak se dají deaktivovat. A jakkoli beru, že tohle je zkrátka součást Raggiho pojetí OSR, tak pro mě osobně je to přes čáru. I old-schoolové dungeony lákaly hráče nějakou odměnou a vidinou úspěchu - tady mi přijde, že je reálně jediným rozumným postupem utéct.
Takže, můj verdikt - jestli se vám zamlouvá setting třicetileté války, tak to můžete zkusit, byť je podle mého třeba počítat s tím, že je to v některých ohledech polotovar, který je třeba dodělat - nečekejte tak úplně, že ho budete moci hrát rovnou z knihy. Druhé důležité upozornění pak je, že jak je dobrodružství napsáno dává hráčům pramalou šanci na úspěch, a ověřte si tedy radši, že jsou s tímhle všichni ok, protože s chybným očekáváním bude tohle frustrační maraton. Jestli vás (a tím myslím vaše hráče!) ale setting neoslovuje, tak Better Than Any Man doporučit nemůžu. Historické sandboxy je třeba brát trochu opatrně - hráči, co se v dané historické periodě neorientují, s tím mívají potíže, a BTAM jim rozhodně vstříc nevychází. Můžete samozřejmě vytáhnout jednotlivé kousky (dungeony a vládnoucí čarodejnice se nabízejí) a zasadit je jinam - ale mně osobně přijde, že to zajímavé je právě třicetiletá válka, jinak to zas tak originální*, jak jsem podle přebalu čekal, není.
*Abych byl fér, je tam jeden one-page rekurzivní dungeon - nejsem si jistý, nakolik mi přijde hratelný, ale originalitu mu upírat nemůžu.