The One Ring Starter Set / Jeden prsten – Úvod do hry

Vložil(a) Markus dne
5
Průměr: 4.3 (4 hlasů)
2021
Sada zjednodušených pravidel The One Ring a dobrodružství za hobity v Kraji

Krabicová sada pro rychlý start s druhou edicí hry The One Ring / Jeden prsten (2021). Obsahuje zjednodušená pravidla omezená jen možnosti pro postavy hobitů, obsáhlý popis Kraje a pět stručných hobitích dobrodružství, která se v kraji odehrávají. Dobrodruzi budou zverbováni samotným Bilbem Pytlíkem, aby mu pomáhali s různými patáliemi ve všech čtyřech čtvrtkách Kraje... i Rádovsku. Obsah krabice:

  • 24stránkový sešit pravidel
  • 52stránkový sešit s popisem Kraje
  • 31stránkový sešit s dobrodružstvími
  • Dvě velké mapy Kraje a Eriadoru, osm deníků s připravenými postavami
  • Kartičky vybavení, karty role při cestování, karty bojového postoje
  • Dvě k12 šest k6

Materiály ke Kraji původně vydané v tomto produktu vyšly i v konverzi pro pátou edici D&D jako Shire Adventures (2022).

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Jeden Prsten – Úvod do hry 2023 Jiří „Markus“ Petrů Mytago Čeština Odkaz

3

Málokdy se vidí produkt, který je kvalitou takhle rozstřelený.

Faktografická příručka o Kraji je excelentní! Ucelená, přehledná, text je stručný a jde přímo k věci, zaměřuje se na věci, které dokážete snadno rozehrát do atmosférické scény. Nezahltí vás zbytečným „lore“, místo toho se v každé vesničce kraje soustředí na dvě tři zajímavosti a to stačí. Je taky velice precizně nastudovaný, shrnuje tolkienovské poznatky i z knih, které neznáte (protože u nás nevyšly). Je čtivě napsaný (!!!), přečtete to jedním dechem plní inspirace a chuti hrát. Do toho praktické tabulky náhodných situací nebo zvěstí. Prostě bomba. Tohle je můj nový standard toho, jak může vypadat settingová příručka.

No a pak jsou tady otřesná dobrodružství. Mají dobrý nápad – Bilbo vás pozve na sérii pěti práciček, které vás postupně protáhnou celým Krajem, přes všechny čtyři čtvrtky, přes Brandyvínu až do Rádovska, a tím vám dají možnost všechno to tady vidět a osobně zažít. Potkáte Bilba a sedláka Červíčka a zatknou vás pomezní a uvidíte elfa… zkrátka sami si zažijete přesně to, co byste v Kraji chtěli zažít. Paráda.

Bohužel nápad je jedna věc, reálné provedení druhá. A to je mizérie. Dobrodružství jsou lineární sekvence naskriptovaných scén, ve kterých hráči nemůžou o ničem rozhodnout a na ničem, co udělají, nezáleží (ani na hodech, úspěších, neúspěších – je to úplně jedno). Text je užvaněný až běda a totálně nepřehledný – ve hře v něm nic nenajdete. Skript je tak blbě koncipovaný, že nepočítá s neúspěchem. A jakmile se hráči pokusí projevit svobodnou vůli a udělají něco, co skript nepředpokládal (například se rozhodnou pokračovat v cestě i v noci za bouřky, místo aby našli útočiště a přespali do rána), tak se celý skript rozsype a dobrodružství přestane dávat smysl, takže ho můžete zmačkat a zahodit. Jestli tohle budete jako Vypravěč vést, tak převážnou část vaší myšlenkové kapacity budou zabírat starosti s tím, jak dostat nezbedné hráče zpátky tam, kde je potřebujete, „aby vám to vyšlo“ – a jak hasit požáry ve chvíli, kdy vám to nějakou nečekanou akcí totálně rozboří.

Takže: excelentní příručka o Kraji. Prachmizerná dobrodružství. Tak si to nějak přeberte.

Podrobněji jsem se rozepsal v recenzi na blogu.

5

Je to nejkrásnější tolkienovský "produkt", jaký jsem kdy viděl.

V krabici najdete 6+2 předpřipravených postav. Základní čtyři hobity, jejichž jména si jistě vybavíte z prvních kapitol Společenstva prstenu, a dvě pokročilé: trpaslíka Balina a slavného hobita Bilba. Předpřipravené postavy jsou ideální start do nového herního systému. Nic nemusíte zdlouhavě nahazovat a vytvářet, prostě si jen vyberete hobita nebo hobitku, kteří jsou vašemu srdci nejbližší. Krátké povídání a ilustrace vám pomůžou, podobně jako tomu bylo třeba u předpřipravených postav ze hry na hrdiny Lone Wolf.

Nejvíc mě nadchnula přenádherná složená mapa. V tolkienovském stylu, ale barevná, s bočními ilustracemi nebo zvětšenými výřezy důležitých míst. Na jedné straně je mapa Kraje s podrobně rozkreslenou severní, západní, jižní a východní čtvrtkou, Hobitín je uprostřed. Tak podrobnou mapu Kraje jsem nikdy nikde neviděl. Na této mapě budete zažívat svá dobrodružství v rámci Starter Setu. Na druhé straně mapy je podrobně rozkreslený Eriador, od Šedých přístavů až po Mlžné hory.

Dvacetičtyřstránková pravidla vám nabídnou vše, co potřebujete pro hraní v Kraji. Je v nich ukázka hry, krátké povídání o Dějmistrovi a hráčských postavách, jak funguje struktura dobrodružství a vyhodnocování akcí. Zde se na chvíli zastavím.

Ve hře se hází šestistěnnými a dvanáctistěnnými kostkami. Postava je definována třemi vlastnostmi, přičemž jejich hodnoty představují cílová čísla, proti kterým se hází. Pod každou vlastnost spadá několik dovedností. Každou dovednost definuje, jestli je vaše osobitá (ano/ne) a jak dobře ji umíte (stupeň od 0 do 6). Na začátku hry máte tři osobité dovednosti a 21 bodů rozdělených do stupňů dovedností. Když se pak pokoušíte o nějakou akci, hodíte si jednou nebo dvěma k12 (zpravidla jednou, dvěma jen pokud si házíte na svou osobitou dovednost) a tolika šestistěnkami, kolik je stupeň dané vlastnosti (na začátku většinu 0 až 3). Hod 2k12 (na osobitou vlastnost) funguje jako výhoda v DnD 5E, tedy berete lepší hod. Pokud jste v součtu hodili aspoň tolik, kolik je hodnota přidružené vlastnosti, v hodu jste uspěli a máte jakoby jeden úspěch. Kostky ale mají ještě svá specifika. Za každou hozenou šestku na k6 si přičítáte další úspěch. K12 má čísla od 1 do 10. Místo 12 je Gandalfova runa a místo 11 je runa Sauronova oko. Gandalfova runa znamená automatický úspěch bez ohledu na hozený součet. Sauronovo oko se počítá jako 0. V rozšířených (core) pravidlech pak při hození Sauronova oka začínáte čím dál víc propadat zoufalství. To vám ale v Kraji ve Starter Setu naštěstí nehrozí. :)

Posuňme se v pravidlech dál. Po vysvětlení, co představují jednotlivé vlastnosti a dovednosti, se dostáváme ke zjednodušenému soubojovému systému (ten základní je až v core pravidlech). Pravidla dále vysvětlují, jak fungují herní stavy jako naděje nebo výdrž a nakonec v pravidlech najdeme pravidla pro Dobrodruhování, neboli specifický řád herního sezení při hraní této hry. Tedy že (1) Dějmistr na začátku popíše, v jakém roce a ročním období se bude hra odehrávat, kde se postavy momentálně nachází, co se aktuálně děje a o co hráčským postavám jde. (2) Druhá část je pak sled různých scén, něco jako setkání. (3) Poslední částí je konec sezení, tedy shrnutí, co se stalo a jestli postavy dokončily svoji výpravu úspěšně nebo neúspěšně. Příště se totiž setkají u nového sezení, u nové výpravy. Toto docela ve Starter Setu docela striktní a podstatně se tím liší od core příručky, která sice představuje strukturu – fázi dobrodružství a fázi společenstva –, rozhodně ale není tak striktní, jakože jedna výprava se musí stihnout během sezení. Na tuto specifickou strukturu pak navazuje i sešit dobrodružství.

Sešit dobrodružství je největší slabinou Starter Setu. Jednotlivá dobrodružství jsou railroadová propletená "čtecími odstavci". Vypadá to strašidelně a strašidelné to opravdu je. Podobně jako třeba známé DnD dobrodružství Hlubina: Dračí loupež toto dobrodružství vyžaduje Dějmistra, který se nebude jen slepě držet uvedeného textu, ale bude briskně improvizovat. Dobrodružství jsou hodně založena na dialozích s nehráčskými postavami a překonávání překážek dovednostmi. Dějmistr by se neměl bát improvizovaných rozhovorů a měl by podporovat nápady hráčů, jak překážky překonat víc než jen pouhým hodem na dovednost s výsledkem vyšlo/nevyšlo. Aspoň tak bych to hrál já.

Jak už jste asi pochopili, tento Starter Set není o úžasném předpřipraveném dobrodružství ve stylu Ztraceného dolu, ale v atmosféře Tolkienovy Středozemě přenesené do hry na hrdiny. A tomu velmi pomáhá další sešit v krabici – průvodce Krajem. V něm je velmi podrobně rozpracován svět Kraje a pro každého Dějmistra by to měla být povinná četba, jak do hry dostat tu správnou atmosféru, na které je tato hra založena. Zde je plný kotel inspirace, ze kterého Dějmistr může čerpat při svých improvizacích.

V krabici dále najdeme sadu kostek a balíček karet s předměty. Obojí se nám bude hodit jak u hraní Starter Setu, tak při hraní podle core příručky. V krabici ale najdeme i bojové karty, které ale ve Starter Setu nemají využití a jsou tu jen jako vychytávka pro hraní podle core pravidel. Ostatně krabice má ještě jednu vychytávku: z vnitřní strany víka je souhrn pravidel a z vnitřní strany spodku zmenšenina mapy Kraje. Obě rozložené části krabice pak mohou tvořit i improvizovanou Dějmistrovu zástěnu (i když The One Ring prodává i zástěnu zvlášť).

Co říci závěrem?

Tato hra je hlavně pro milovníky Tolkienových knížek, hlavně Hobita. Pokud máte raději filmového Pána prstenů, šáhněte raději po druhé tolkienovské hře Free League, The Lord of the Rings, která je settingem pro DnD 5E a je akčnější (soudě podle AiME). Pokud nejste milovníky hobitů, sáhněte raději po core příručce The One Ring. Pokud nemáte rádi railroadová dobrodružství, odečtěte si z mého hodnocení tři hvězdičky a nebojte. Ostatní dobrodružství, co mají vycházet pro The One Ring, jsou už podobně sandboxová jako třeba ta pro Zapovězené země. První takové dobrodružství se na nás řítí s názvem Ruins of the Lost Realm.

Pět hvězdiček je pro ty z nás, kteří se na první pohled zamilují do této krabice kvůli vymakaným doplňkům, dobrodružství si v pohodě odimprovizují a doplní a pak, po hobitsky rozmarné sérii dobrodružství v Kraji, se vrhnou na hraní podle core příručky s plným nášupem pořádného sandboxu. Tento Starter Set je jako polévka před steakem (core příručkou). Steak je grunt, ale bez polívky to není ono. Je to jako Hobit před Pánem prstenů. Hobit je jen rozmarná pohádka, která ve srovnání s epickým Pánem prstenů bledne (nebo se spíš červená, kdo znáte vydání z devadesátek :-)). Ale stejně jako k plnému vychutnání Pána prstenů je potřeba si prve přečíst Hobita, tak k plnému vychutnání core přiručky s plnou kampaní je potřeba si prve zahrát tento Starter Set.

Tak to aspoň vidím já.