Shab-al-Hiri Roach

2.333335
Průměr: 2.3 (3 hodnocení)
Satira na univerzitné intrigy, ktoré ovplyvňuje sumerský chrobák ovládajúci mysle.
Jason Morningstar
2005

Anglická univerzita, rok 1919. Akademické intrigy o vplyv a postavenie sú samozrejmosťou. To všetko úplne prevráti jeden stratený chrobák, ktorý ovládal mysle sumerských vládcov a teraz túži zničiť ľudstvo. Postaví vás pred závažnú dilemu: dokážete ho prehltnúť? Nie? Ani v prípade, že vám predĺži funkčné obdobie? Kompetitívna hra, v ktorej víťazí hráč s najvyšším rešpektom... ale len v prípade, že nie je ovládaný Chrobákom. Jednorazová hra bez prípravy, kociek a rozprávača, ale zato s ťahaním kariet, ktoré vám prikazujú/odporúčajú správanie v scéne, s pevnou štruktúrou scén počas šiestich akademických udalostí, je temnou a absurdnou satirou na univerzitný život.

Brouk v hlave

2

Vice mene souhlasim s Markusem. Sice me osobne je prostredi vysokoskolskych profesoru docela sympaticke (tajne tusim, ze tak nakonec dopadnu :-P) trochu mi na tom nefunguje to, ze kdyby hraci chteli do hry vnest trochu tohoto backgroundu postaveneho na ruznych oborech, tak pokud se v danych oborech ostatni hraci nevyznaji, spousta veci vubec nevyzni (protoze je ostatni treba nepochopi), takze je to jako by si to dany hrac delal jen pro sebe a bez odezvy.
Pamatuji si, ze hra na me misty pusobila trochu nedodelane, nebo tak trochu na rychlo na koleni. Ne kvuli nejakym konkretnim vecem, byl to psis jen subjektivni dojem.
Fraskovitost je u tehle hry bezesporu rizikova a model hrani z fleku to podle me jeste podporuje.
Jinak ale napad s broukem se mi libi, i kdyz na uchopeni to chce velkou fantasii (aby z toho vznikl dobry pribeh) a opravdu zodpovednost a trochu prehled o vysokoskolskem prostredi a jistou davku akademickeho mysleni.

Geniálne myšlienky, svojská téma

3

Š(v)áb al hírí je pre mňa analógiou tých filmov, ktoré priemerný divák nechápe a odmieta. Tí, čo prekonajú všetky prekážky, chytia sa na tému a orientujú sa v nej, ju zrejme vyhlásia za maximálnu kultovku. Film si viete pozrieť aj o samote, túto rolovú hru si však sami nezahráte.

Priebeh hry má netypicky striktnú štruktúru: Presný počet pevne daných scén s jasne danou témou a plejádou ustanovených NPC, ktoré musíte použiť. To všetko je ešte upevnené ťahaním kariet, ktoré vám silne naznačujú, čo máte robiť.

Geniálny je aj dizajn mechaník, ktoré silne tlačia na kompetitívnu stránku a zároveň presne zapadajú do premisy. Nik nechce prehltnúť Chrobáka (žalúdok lieta hore-dole!), lenže kto by nechcel byť tým najrešpektovanejším vedcom? Kto by nechcel bonus +2d12 k hodom? A naozaj, boj o rešpekt sa tiahne hrou, lebo tu naozaj vyhráva ten, kto má najväčší rešpekt... lenže Chrobák, ktorý vám k nemu dopomohol, vás nakoniec odstaví.

V globále je veľkou iróniou, že kým iné hry ponúkajú lákavý setting a inovatívne mechaniky, ale pri samotnom rolovom hraní vás nepodržia, Shab-al-Hiri je ich matematickým komplementom. Podrží vás, dá vám jasne najavo, čo máte robiť... ale settingovo je taký svojský, až je nehrateľný. A čo s hrou, ktorú si zrejme nezahráte?

Za dizajn by si zaslúžila päťku, za potenciálnu hrateľnosť dvojku.

Skvělý koncept, nezáživné téma

2

Četl jsem, hrál jsem, ale je to tak dávno, že se mi jen těžko vybavují nějaké konkrétní reakce.

Sha-al-Hiri má geniální zápletku o sumerském švábovi, který ovládá mozky lidí. Hra má super mechaniku, kdy si před každou scénou vytáhnete kartičku, která popisuje událost nebo švábův příkaz, jež poté do scény musíte zakomponovat. Mám rád náhodné generování prvků, ze kterých mám po tom složit scénu nebo smysluplný příběh, takže jsem asi ideální cílová skupina. Přesto mě k té hře nic netáhne zpět a netoužím si ji zahrát znovu... což je asi veskrze negativní hodnocení, že?

Nevím, nevím... koncept hry je úžasný. Tahání kartiček s příkazy od švába, i samotné provedení pravidel a herních prvků jsou bombastické. Přesto mi to srdce netrhá. Házím vinu na prostředí, které se jice na první pohled cool, ale na druhou stranu je pro mě nepoužitelné až běda. Někde je tam latentně schovaný podklad pro solidní, Lovecraftovský horror, ale z nějakého důvodu se moc neprojevuje. Shab-al-Hiri Roach je totiž nastavený tak, že produkuje spíš příběhy o akademickém boji na půdě univerzity a stoupání v profesním žebříčku. A to mě nechává dosti vlažným. Typická ukázka indie hry, která je tak příliš tématicky specifická, až sama sobě škodí.