Krysí otázka

Vložil(a) Markus dne 16. 12. 2022, 10:58
1
Průměr: 1 (1 hlas)
2022
Vyšetřování krysí záhady ve vesnici

Z vesnice zaplavené krysami se mnoho obyvatel odstěhovalo. Všude je špína, nemoci a hlavně bezmoc. Poslední, kdo se s krysami pokoušel bojovat, se po neúspěšné výpravě za město vrátil velmi vážně nemocný.

Dobrodružství pro 3–5 postav na 2. úrovni v Dračí Hlídce. Dobrodruzi vyšetřují záhadu ve vesnici, kterou sužují útoky všudypřítomných hlodavců. Dobrodružství je tvořeno stručným vyšetřováním ve vesnici a následně výpravou do minidungeonu s 5 popsanými lokacemi.

Určeno po hru
Kategorie produktu

1

Musí se nechat, že ty titulní ilustrace bejvaj fakt hezký. Anyway.

Krysí otázka je krátká vcelku jednoduchá "jednohubka", jejíž základní a největší problém je její neskutečná ohranost. Z každého řádku na mě křičí "tohle si už desetkrát hrál, stokrát čet..." - počínaje motivem zápletky, samotnou zápletkou, jejím naservírováním, tím, jak všechno nutně směřuje k povinnému finále v dungeonu, možnými závěry dobrodružství... všichni jste tam byli, hráli jste to, tucetkrát a možná i víc. Takže vítejte v "družina dorazí do strádajícího místa kterému hrozí zkáza a které jen ona může zachránit tím když bude chodit okolo, ptát se každého na kdeco aby zjistila neinteraktivní příběh toho co se tu kdysi stalo co jí dovede k dungeonu, který musí vybít." Iterace indigově zelená.

Problém prvního dějiství kde postavy mají zjistit da faq se děje je tradiční oldschool nezvládnutí věci. Na jedné straně tu je nalajnovanost (ne railroad ani lineárnost, fakt "nalajnovanost"), kde je všude možně řečeno co přesně se stane aby se postavy něco dozvěděly jen protože se mihnou okolo, pomalu i když je to nebude zajímat, na straně druhé tu máme klasické shity jako házení na nalezení významných a pro posun příběhu důležitých stop nebo zajímavých informací. A to i v případech, kdy by stopa měla být dost zjevná, zejména někomu kdo se po ní přímo podívá - ale holt moudrost starců je, že házet se musí, takže se házet musí, i kdyby to hru kurvilo (přitom by se to dalo tak strašně snadno fixnout...)

Esteticky mi tu dost vadí klasické vesnicko-fantasijní tropes. High-fantasy působící motiv sešněrovaný do nutně přízemních mantinelů (bohové aby družina snad zachraňovala město! Nene, jen vesnici... co na tom že zápletka vyžaduje, aby tu byl kouzelník... co se živí jako krysař... protože svět zjevně nemá lepší upotřebení pro kouzelníky než venkovské pištectví... ale přitom nemá nikoho kdo by řešil problém stovek lidí... well.), každé jedno klišé co se do podobného příběhu dá narvat (kdo je tajně zamilovaný do koho, kdo je "ve skutečnosti hrozně hodný"... all the usual) a vůbec nenápaditost v podstatě všeho (ne, sorry, čarodějnice co se spustila s permoníkem... je fakt cool back-side-story ve stylu "jednou jsem přivedl osla do bordelu..." - ale to je výjimka) 

Anyway... Obecně je to ukázka toho, že co (nejspíš) funguje (/fungovalo) u domácího herního stolu ve vlastní skupině většinou není dobrý produkt pro ostatní. Nicméně nebylo by to hrozné dobrodružství, asi by šlo i nějak rozumně odehrát, pokud by vám nevadilo že hrajete stopadesáté kolečko už stočtyřicetdevětkrát ohraného - 2* bych tomu i dal, zejména v referenčním rámci obecně hrozně špatných DH příběhů. Kdyby nebylo těch příšernejch rad pro začátečníky.

  • když je zle, řekni hráčům, že jejich postavy zvažují útěk
  • když se to zvrhne, tak uprav cokoliv (nepřátele, situaci...) (ok, fair enough píše se tu že se to týká hlavně hráčů-začátečníků a nemá se to dělat často, ale...)
  • ...a hlavně to šmel tak, aby nikdo nic nepoznal!

Ach jo.