Extraordinary Adventures of Baron Munchausen, The

Vložil(a) Alnag dne
5
Průměr: 4.7 (3 hlasů)
1998
Zábavná vyprávěcí hra určená pro zkrácení chvíle opravdových gentlemanů.

Hráči se chopí role skupinky šlechticů, kteří si nad sklenkou vína krátí čas vyprávěním "nepřikrášlených" příběhů o svým dobrodružstvích zcela v duchu autentického a věrného líčení barona Prášila. Cílem je trumfnout svoje spoluhráče v úchvatnosti příběhu zatímco ti útočí pomocí záludných a dotěrných otázek. Hra může sklouznout i ke výměně vzájemných urázek a vyvrcholit duelem buď na kordy do první krve, nebo pro trasořitky i pomocí hry kámen-nůžky-papír. Nová edice je doplněna zjednodušenými verzemi pro osoby prostého původu a děti - Můj strýc baron a dopisní variantou hry - Baronova pozdější arabská dobrodružství.

Postupně vyšla ve třech mírně rozšířených edicích. První edice je součástí série experimentálních her od nakladatelství Hogshead, do které patří ještě Violence (1999), Puppetland + Powerkill (1999) a Pantheon and Other Roleplaying Games. V revidované a rozšířené edici vyšla v roce 2008 a nakonec ve třetí edici v roce 2016.

Autoři

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Obdivuhodné dobrodružstvá baróna Prášila 2008 Alef0 Slovenština Odkaz

5

...a moc víc není co dodat. Prostě si s kamarády sednete kolem stolu a začnete si vyprávět své neuvěřitelné příběhy. Hra obsahuje jednoduchou mechaniku, která zajistí, že vám ostatní budou moci do vašeho příběhu tak trochu kopat - na což samozřejmě reagujete tím, že ztratíte skromnost a řeknete jim tedy tu skutečnou, ještě neuvěřitelnější verzi! Jako tehdy, když Alnag odmítl věřit mému vyprávění o oné španělské šlechtičně a stroji času - což je ale příběh do uzavřené společnosti, takže někdy jindy.

4

Barón Prášil je ďalší príspevok do čeľade rolových-nerolových hier. Štatistiky žiadne (ba! meno postavy), vyhodnocovanie konfliktov tiež nie. Cieľom každého hráča je ,,z fleku" vyrozprávať krátky (najviac päťminútový) bombastický príbeh. Pasívnejšie povahy však majú našťastie pomoc - ostatní hráči ich prerušujú, aby zavádzali dejové zvraty či inšpirovali rozprávača k posunu historky. Medzi tým kolujú žetóny, ktoré majú hlavne motivačný charakter a bránia prílišnému prerušovaniu. Hra samotná vyplní zábavu medzi druhým a tretím pivom, za dvadsať minút dáte jedno kolo a to stačí. Na rozdiel od Mexického patu však nepotrebujete ani tak obrovskú krátkodobú pamäť, ako skôr kreativitu na vytváranie absurdných historiek. To však nebýva problémom, pretože Barón Prášil exceluje tam, kde tkvie nevýhoda iných voľných hier. Kým zvyčajne je absurdnosť a fraška prejavom stratených hráčov, ktorí nevedia uchopiť zmysluplnú líniu, a vedú príbeh do rozdivočenej zábavy (kde vážni hráči škrípu zubami), v Prášilovi platí, že čím absurdnejšia historka, tým väčšia zábava. Pamätáte si na gilliamovské animované vsuvky v Lietajúcom cirkuse? Presne túto atmosféru podporuje už aj samotný štýl textu i záplava nápadov na historky. (Spomínal som Pythonovcov? ,,Povedzte nám, barón, ako ste zoťali najmocnejší strom v lese pomocou haringa" je jednou z ukážok.) Barón Prášil je jednoducho krátka zdivočelá zábava, ktorú sa oplatí skúsiť.

5

Hra v podstatě bez systému (pominu-li pár politováníhodných prvků, které byly určitě doplněny jen na naléhání nějaké chátry), která je přesto nebo právě proto naprosto dokonalá a s níž lze strávit co hodiny, ba až roky zábavného hraní... což mi připomíná historku, kterak jsem s pomocí této hry, otvíráku na konzervy a svého intelektu unikl z Oblasti 51 v Nevadské poušti s plány UFO... ale to odbíhám, takže zpět ke hře. Hra je velmi jednoduchá a napsaná tak, že ji lze hrát i v podroušeném stavu, což se hodilo, když jsem, jsa abstinent dokázal postupně opít regiment amerických mariňáků ze základny na Okinawě... ach, zase jsem odbočil. No, takže je to prostě super. Skoro tak dobré, jako bych to napsal já. Ale neurozeným šmudlům, jako jste vy to vůbec nepatří na do rukou. Cože? Souboj? S holotou se nebiji...