Warhammer Fantasy Roleplay (1e)

Vložil(a) Markus dne 25.09.2020, 15:22
4
Průměr: 4 (1 hlas)
1986
Původní vydání špinavé a drsné hry ve světě Warhammeru

Adaptace Warhammeru pro stolní RPG se v mnohém liší od taktické wargame, která tento svět proslavila - je totiž o poznání temnější, drsnější a přízemnější. Přenese vás do prostředí Říše připomínající renesanční Svatou říši římskou, ve které dřímají kulty a zhoubné vlivy Chaosu. Hra se orientuje na temnější podobu fantasy, klade důraz na špínu, korupci, znetvoření, mutace...

První edice Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP) ustanovila mnohé prvky, které se staly typickým znakem série. Postavy nejsou žádní dobrodruzi. Jsou to běžní lidé, trpaslíci, elfové a půlčíci, kteří jsou definovaní běžnou civilní „kariérou“ – žebráci, pašeráci, bylinkáři, jen příležitostně zabijáci trollů nebo mágovi učni. K mocnějším kariérám je nutné se propracovat získáním zkušeností v těch počátečních. K vyhodnocování slouží procentuální pravděpodobnosti a hody k100, ale jinak se používá celá škála obvyklých kostek.

Jelikož tahle edice byla po dlouhých 19 let jedinou edicí WFRP, existuje pro ní se srovnání s těmi pozdějšími nejvíc oficiálního i neoficiálního materiálu. Vyhlášená je především vlajková kampaň The Enemy Within, která posunula hru od sandboxového hexcrawlu, předpokládaného základní příručkou, k hororově-investigativnímu žánru, kterým je WFRP známý dnes.

V době vydání nebyl svět Warhammeru příliš definovaný. Některé prvky světa zavedené ve WFRP 1e byly později zrevidovány nebo úplně vypuštěny, i kvůli potřebám figurkové wargame. Ve WFRP 1e je tak svět Warhammeru nejrůznorodější, vyznačuje se i (místy bláznivou) satirou a má silný společensko-kritický náboj.

V roce 2005 vyšla druhá edice WFRP, která hru jednak mechanicky učesává a vyvažuje, jednak ji víc přibližuje kánonu figurového Warhammeru.

Vydavatel

4

Túto hru pre mňa ťažko hodnotiť. Môj prvý kontakt nastal s prekvapivou poľskou edíciou ešte v polovici 90. rokoch 20. storočia - hral som trpaslíka zabíjača trolov (!), ale absolútne som nerozumel, ako systém funguje. Na začiatku nultých rokov som mástroval skvelú kampaň The Enemy Within. Neskôr som prešiel na mechanicky vyváženejšiu druhú edíciu.

Posledných niekoľko mesiacov pripravujem návrat ku kampani The Enemy Within. Impulzom mi bolo vydanie 4. edície a Director's Cut verzie The Enemy Within, ktorú britskí Cubicle 7 začali vydávať. Avšak negatívne recenzie nového systému, ktoré sa len potvrdili playtestovaním, systémom spôsobili, že som začal hľadať v starších verziách, ako aj v "susediacich" hrách - mechanicky sterilný Zweihänder, na šasi B/X DnD postavený vtipný minisystém Small but Vicious Dog, PbtA-style minimalizmus Streets of Marienburg, francúzsky zoštíhlený Brigandyne alebo nostalgický britský Warlock. Dokonca som začal vyvíjať rozsiahle vlastné úpravy systému. Veeeeeľkým oblúkom som sa nakoniec vrátil k 1. edícii, lebo je ľahko houserulovateľná a štíhlejšia ako neskoršie verzie a tiež sa mi najviac páči práve táto verzia settingu. Systém má niekoľko geniálnych prvkov, medziiným že skilly sú poväčšinou binárne a modifikujú hody na vlastnosti v kontexte konkrétnych "Testov". Oddelenie zručností a Testov umožňuje napr. zavedenie moves z Apocalypse World. Viaceré inovácie z neskorších edícií (sociálny konflikt, downtime, systém sociálneho statusu, nejakú jednoduchú verziu Advantage) či dokonca z iných hier je možné do tohto systému relatívne ľahko integrovať.

Mechanicky má systém zopár nedostatkov. Niektoré kariéry sú nevybalansované, postavy s vysokou Toughness sú skoro nezraniteľné ("naked dwarf syndrome"), pri skúsených bojovníkoch sa v jednom kole boja často nič nestane a mágia je extrémne drahá a nijak zvlášť zaujímavá (ani chaotická). Tento posledný nedostatok trocha naprádza Realms of Sorcery, ktoré už ale čiastočne zavádzajú aj osem farieb mágie (spektrum ostatných škôl je ale zachované). Systém sa pokúšal aj o možnosť konverzie medzi RPG a wargame Fantasy Battles.

Atmosféra z tejto hry len kvapká. Hráčovi, ktorý s WFRP ešte nemá skúsenosť, by som skôr odporučil 2. edíciu. Ale ak si grognard, fanúšik OSR alebo experimentátor, viac vykrešeš z tejto mechanicky quirky a settingovo satirickej a bombastickej verzie.