Caverns of Thracia, the

Vložil(a) Markus dne 07.04.2021, 09:31
4
Průměr: 4 (1 hlas)
1979
Legendární starý dungeon pro D&D, který si uchovává kvality dodnes

Už víc než tisíc let číhají jisté věci pod vodou, choulí se v temnotách, hladově leží v zatuchlých kryptách a trpělivě vyčkávají, zatímco všude kolem nich se sváří lidé a monstra – dostatečně odvážní na to, aby pronikli do hlubin temných jeskyní, ale zároveň natolik ustrašení (či snad moudří), že zapomenutým pokladnicím a skrytým průchodům se vyhýbají.

Ale oni pořád nerušeně čekají. Čekají na vás!

The Caverns of Thracia patří k nejranější RPG tvorbě a díky svým kvalitám si uchovávají popularitu dodnes. Jde o rozsáhlou jeskyni na spodní hranici megadungeonu (lehce přes 100 místností), která představuje podzemní chrám navazující na systém přírodních jeskyní a podzemní říši zvěrolidí. Vyznačuje se spletitou nelineární mapou se spoustou vertikality a důrazem na frakce.

Neplést se stejnojmennými Caverns of Thracia (d20), což je revize a výrazné přepracování původního modulu, vydané v roce 2004.

Kategorie produktu
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

Dinosaurium obskurních světů Vandalicus a Markus Podcast: Caverns of Thracia

4

Caverns doporučuju ke studiu a snad i zahrání každému, koho zajímá dungeon crawl. Je to skoro učebnicový příklad toho, jak poctivý oldschoolový dungeoncrawl vypadal – a na co se dnes mnozí snaží navazovat. Jsou tu prvky, které se v mnohých novějších dungeonech tolik nevidí. Na Thracii je nejlepší její fyzický rozměr, zajímavá mapa, důraz na průzkum – dungeon působí záhadně, skutečně ho objevujete a každá skupina ho nejspíš objeví jinak. S tím souvisí dynamické prostředí a práce s frakcemi.

Samozřejmě se s tím pojí i "zákonitosti" starého D&D (a OSR), konkrétně třeba to, že modul neobsahuje žádný děj ani zápletku – je to prostě prostředí a veškerý děj musí být emergentní. Anebo to, že se počítá s tím, že postavy budou získávat zkušenosti především za vynášení pokladů.

Obsahově je Thracia výborná. Bohužel zastarala po technické stránce. Nemá moc přehledné zpracování. Sazba je neatraktivní, text je psaný dlouhými odstavci bez užitečného zvýrazňování nebo logického řazení – i když tohle zrovna ve skutečnosti není příšerné, řekl bych že mnohá současná dobrodružství jsou v tomhle horší. Co je ale hodně blbé, je absence přehledů, souhrnů a referencí. Všechno je jen v popisech lokací. Může se vám stát, že v popise lokace 79 najdete něco, co je relevantní pro lokaci 3. A takhle je tam spousta vazeb, které odhalíte až při podrobném (a opakovaném čtení). Nadesignované je to skvěle, napsané hůř.

Thracia stojí určitě za přečtení. A pokud vás láká (znovu)poznávání dungeon crawlu, tak i za zahrání. Ale je pracná.

Víc v 9. epizodě podcastu Dinosaurium obskurních světů