In the Shadow of the City-God / Ve stínu Božského města

Vložil(a) Markus dne
5
Průměr: 5 (1 hlas)
2020
Renesanční městský modul plný intrik a znesvářených rodů + výprava do ztraceného údolí

Bohatství Muru vyrostlo na slzné soli. Dnes sem kvůli tomuto léčivému elixíru cestují kupci i ze vzdálených koutů světa. Ve městě se nacházejí dvě zřídla slzné soli, přičemž každé je v držení jiného ze dvou znesvářených rodů Falconiů a Capullů. Neuplyne měsíc, kdy by intrikám a dýkám ve stínech nepodlehla nová oběť, a když nedávno zmizela mladá manželka Ercola Falconiho, přerostl rozkol mezi mezi oběma rodinami v bezmála otevřenou válku. Čas se nachyluje a jedině skupina odvážných cizinců dokáže spory vyřešit a odhalit skutečného pachatele… pod bedlivým dohledem Božského města.

In the Shadow of the City-God (česky vyšlo jako Ve stínu božského města) je 32stránkový modul pro postavy na 3. až 4. úrovni. Originál je určený pro první edici AD&D, český překlad vyšel zkonvertovaný pro použití s Old-School Essentials.

Jde o dobrodružství plné městských intrik, záludné akce i prolézání dungeonů. Odehrává se ve městě laděném do shakespearovské renesance, které je svými obyvateli uctíváno jako bůh. Modul obsahuje popis města (12 lokací, frakce, náhodná setkání) a tří menších dungeonů ve sklepeních pod městem (každý necelých 20 lokací). Dobrodruzi se zapletou do intrik mezi městskými rody – musejí odhalit, kdo unesl dceru důležitého měšťana a kdo vypálil městskou knihovnu, než věci naberou směr ke katastrofě.

Sešit obsahuje i druhé, menší dobrodružství The Valley of the Skull, odehrávající se ve ztraceném údolí, které šílenému císařovi sloužilo jako aréna. Jde o pointcrawl s 10 popsanými lokacemi a jedním minidungeonem.

Kategorie produktu
Vydavatel

Překlad

Přeložený název Přeloženo Seřadit vzestupně Překladatel Vydavatel Jazyk překladu
Ve stínu Božského města 2024 Jiří „Markus“ Petrů Mytago Čeština Odkaz

Externí recenze a shrnutí

5

Pro města mám slabost, protože městská dobrodružství – myšleno ne jako „město jako settingová kniha“, ale fakt „město jako dobrodružství“ – jsou celkem vzácná. O to víc mě těší, když najdu nějaké dobré a zároveň modulární, které můžu fláknout do svojí mapy. Mur je právě takový: zůstává dost relativně generický na to, aby se dal převzít, a zároveň má osobitou atmosféru. A hlavně je to prostě hotové, připravené dobrodružství.

Obyvatelé sotva dvoutisícového Muru uctívají svoje městečko jako boha. Budovy jsou jeho tělem, takže se v Muru nikdy nic neboří, ale staví se výš a výš. Když někdo zemře (nebo spáchá hrůzný zločin), je zazděn jako potrava pro boha. Městu vládnou šlechtické rody se soukromými bojůvkami. Dvě nejdůležitější rodiny ovládají hlavní zdroj bohatství Muru – podzemní zřídla „slzné soli“, jakéhosi slabšího léčivého lektvaru, který vyvěrá v podzemí z neznámého zdroje (sudímu bude zdroj prozrazen – stojí to za to) a je hlavním zdejším obchodním artiklem. Přes den pochodují po ulicích družiníci v barvách jednotlivých rodů, po nocích se ale stahují do opevněných komplexů, protože do ulic z podzemí vystupují nemrtví.

Městečko je malé jak počtem obyvatel (asi dva tisíce), tak na počet stránek a herní rozsah – je tu toho tak akorát na to, aby Mur působil jako svébytné místo. Jsou tu tři zápletky a několik městských lokací a zvěstí, které s nimi pracují. Každá zápletka obnáší trochu jednoduchého chození a sbírání informací po městě, ale rychle vede do dungeonů v městském podzemí. Potřebné informace jsou „umístěné do mapy“, takže to prostě stačí vzít a hrát a hráči se na některou zápletku určitě chytnou. Jinak je nadzemní část města vlastně dost jednoduchá – pár zajímavých lokací, osob a frakcí, ale celkově spíš v minimalistickém duchu (takhle by to mohlo vypadat, kdyby Quentin někdy napsal víc než dvě stránky :p). Jádro dobrodružství jsou ty tři dungeony.

A ty jsou prostě dobré. Krátké, ale nelineární, pestré, dobrá směs soubojů, mluvení, haptického problem-solvingu i divných hejblátek. Zajímavé je, že přestože velkou část obyvatel tvoří nemrtví, tak bývají inteligentní, mají charakter, něco dělají a často jsou i ochotní mluvit – takže to není tupá vyvražďovačka zombíků. Atmosféra je lehce divadelní, groteskní: nemrtví šaškové, dudáci, tanečnice, šílený sochař, mluvící sloupy pošklíbající se dobrodruhům. Je to fajn.

V závěru sešitu možná překvapí, že obsahuje ještě druhé minidobrodružství! Je to jen čtyřstránkový poincrawl v horském údolí, které vypadá trochu jako kráter sopky. Jakýsi dávný císař si tam vybudoval loviště a arénu, takže do něj nastěhoval divné tvory, ale po stovkách let to leží ladem, zbývají jen opuštěné tribuny, pasti, fauna jako ze ztraceného světa a kmen divochů. Údolí lebky žádné ceny sbírat nebude, ale je to prostě dobře udělaná lokace do zasazení třeba do hexcrawlu, opět s unikátní atmosférou a příjemnými nápady.

To je asi tak hlavní, co si z tohohle modulu odnáším – je to běžná, standardní, vanilková fantasy, ale dokáže být divná a fantastická! Překvapuje, vzbuzuje údiv a radost z objevování, míchá dobrodružství s akcí a humorem. Takhle vypadá lehká braková fantastika a vůbec skvělá ukázka toho, jak mají vypadat materiály určené pro styl hry, ve kterém jde hlavně o radost z objevování a zažívání fantastických míst.

Je to taková nenápadná kvalita. Na první pohled nic světaborného, ale řemeslně dobře udělané. Přestože ho neřadím mezi úplnou špičku, pořád k ní má hodně blízko. K dokonalosti mu chybí vyšší komplexita vzájemných vazeb, trochu složitější, dynamičtější prostředí. Ale v jednoduchém systému pěti hvězdiček mi to pořád, byť s odřenýma ušima, vychází na maximum.

Víc v recenzi na mém blogu.