Tvorba a  príprava NPC pre hru

V tomto článku by som chcel popísať, ako pristupujem k tvorbe NPC (non-player characters, nehráčske postavy) pri príprave na hru.

V prvom rade si zadefinujme, čo chápeme pod NPC. NPC je akákoľvek inteligentná entita, ktorú nehrá žiadny z hráčov, ale Pán Hry (GM). Napríklad elfí kráľ, goblinní šaman, android, umelá inteligencia, mimozemšťan, rozhnevaný dav, skupina žoldnierov, policajný SWAT tím a podobne.


 

Aký je zmysel NPC v hre?


Toto by mala byť prvá otázka pred tvorbou NPC pre hru. Akú úlohu hrá NPC v príbehu, čo od nej môžu postavy chcieť (získať) alebo naopak, čo môže NPC chcieť od postáv? NPC môžu byť hlavní antagonisti príbehu, priatelia, rodina, spolužiaci, spolubojovníci z jednotky, väzni, dôležité osoby v mestskej hierarchii, mafiáni, obchodníci na čiernom trhu atď. 


Je treba rozpracovať každú NPC podrobne? Netreba! Ja pri tvorbe delím NPC na tri skupiny:


  1. Hlavné NPC – hlavní protivníci a spojenci, významné osoby, s ktorými sa postavy budú často stretávať. Tieto NPC vypracujem do detailov tak, ako keby to boli hráčske postavy, pretože majú na príbeh a hru veľký vplyv. Pri hlavnej NPC mám poznámok asi na jednu A4, niekedy viac, plus kompletne vyplnený denník postavy. Výzor (najlepšie aj nejaký obrázok, napríklad z www.deviantart.com alebo www.conceptart.org), 
charakteristické rysy spozorovateľné pri stretnutí s NPC – prízvuk, jazvy, tetovania, postoj a držanie tela, vyjadrovanie, spôsob komunikácie, vôňu alebo zápach a podobne. Zoznam predmetov, ktoré NPC vlastní alebo ku ktorým má prístup, význam pre hru, informácie, ktoré má, kontakty a vzťahy. Typické názory a reakcie na určité situácie (viera v boha, morálne hodnoty a podobne). Lokácie, kde postavy môžu túto NPC nájsť. Snažte sa vytvoriť zaujímavú postavu, ktorá sa vám podľa poznámok ľahko zahrá a vždy budete schopný verne a rovnako zahrať tú istú NPC.

  2. Vedľajšie NPC – menej významné postavy, s ktorými sa postavy občas stretnú alebo ktoré majú na príbeh menší vplyv. Pre tieto NPC si poznačím len hlavné rysy a pár poznámok, nezdržujem sa vypĺňaním denníku.

  3. Nepodstatné NPC – náhodné stretnutia, tzv. „cannon fodder“, postavy, ktoré majú minimálny alebo žiadny vplyv na príbeh. Na tieto NPC neminiem viac, ako jedno slovné spojenie alebo jednu vetu. Svalnatý mariňák, tlstá krčmárka, šarmantná elfka, zarastený lovec, smradľavý starý žobrák.


 

Nebojte sa zobrať NPC z nižšej kategórie a rozpracovať ju do detailov, ak sa ukáže, že by táto postava mohla byť pre príbeh zaujímavá. Často sa vám môže stať, že NPC, ktorú ste si prepracovali do najmenších detailov, v hre využijete len minimálne alebo že táto NPC nebodaj zomrie. Alebo že postava, ktorá pre vás nebola vôbec významná, má veľký význam pre hráčov a vy o nej neviete nič. Osud je krutý, ale hlavy hore, ďalej si ukážeme, čo sa s tým dá robiť.


 

Aké NPC mám vytvoriť?


Začnite s NPC, ktoré majú nejakú úlohu v príbehu – elfský kráľ, vodca vzbúrených androidov v banskej kolónii, starosta mesta. Pri ich tvorbe sa vám automaticky nazbierajú ďalšie NPC, ktoré sú v nejakom vzťahu k hlavnej NPC, ktorú ste práve vytvorili. Sú to ich poddaní, zamestnanci, spojenci a nepriatelia, otroci a velitelia.


Ďalším dobrým (a nezanedbateľným) zdrojom nápadov sú hráči, stačí si pozrieť ich denníky, čo majú napísané pri kolónke „Kontakty“ alebo sa ich opýtať, koho ich postava pozná, koho by chceli stretnúť a podobne.


Dobrý trik, ktorý používam a ktorý ma neraz zachráni, je napísať si pred hrou dva zoznamy:


  • I. Potenciálne lokácie, kam môžu postavy zavítať, pričom ku každej si napíšem zoznam NPC, ktoré sa v tejto lokácii typicky vyskytujú.


Príklad: Zapadnutá krčma v okrajovej štvrti. Krčmár Tom, veterán Neharijánskej invázie, zjazvená tvár, postava vojaka, ktorý už niekoľko rokov necvičil, brucho mu preteká cez opasok, pozná každého priekupníka v meste a napriek absencii tréningu dokáže vytasiť revolver alebo rozbiť nos každému, kto robí bordel v jeho krčme. Vyhadzovač, chodiaca skriňa. Zlodejíček, zakrslý blonďák. Prostitútka, vie rôzne klebety a variť drogy. Feťák, za pár drobných na fet sa dá nahovoriť na rôzne svinstvo. Dve čašníčky, svoje najlepšie roky už majú za sebou. Pripitý mladík s kamarátmi. Partia miestnych robotníkov.


 

  • II. Tematický zoznam NPC – povstalci, vojaci, zločinci, kurtizány, úradníci a podobne. Ku každej skupine si napíšte jednu hlavnú NPC, dve – tri vedľajšie NPC a päť až desať nepodstatných NPC.


Príklad: Vojaci: plukovník, major, kapitán, seržant, desiatnik, strelec, zved, ostreľovač, pyrotechnik, medik, pilot, šofér, mechanik.


 

Vytvárajte NPC, ktoré 
využijete viac krát


Snažte sa vytvárať znovupoužiteľnú NPC, hlavne v druhej a tretej kategórii. Vyhadzovač z príkladu vyššie môže byť černoch, beloch, android, elf, trpaslík alebo ork. To pre jeho funkciu nie je podstatné, hlavné je, že ho môžete použiť v scifi, fantasy aj cyberpunk príbehu. Snažte sa NPC popísať všeobecne, aby sa dala použiť v rôznych hrách, chýbajúce charakteristické črty pre dané prostredie si určite ľahko domyslíte. 


Ak si k NPC nenapíšete mená, čo je hlavne prípad nepodstatných NPC, pripravte si pred hrou zoznam mien typických pre tú ktorú skupinu NPC. 


Ak sa vám nechce vymýšľať alebo s tým máte problém, môžete skúsiť nájsť na internete zoznamy mien. Nižšie je niekoľko príkladov.


 

Ak sa vám stane, že detailne rozpracovanú NPC postihne zlý osud alebo postavy túto NPC nestretnú, zoberte si tie informácie, ktoré sa vám hodia a priraďte ich inej NPC, aby ste zbytočne nemrhali energiou na niečo, čo nevyužijete. Postupom času si vytvoríte množstvo NPC, ktoré budete môcť opakovane použiť v hre a nebudete musieť stráviť prípravou dlhé hodiny.