Hot War: Zápis ze hry

Tento zápis ze hry navazuje na Bifiho recenzi Hot War, která je v tomto čísle Drakkaru. Hra se odehrála koncem letních prázdnin v Brně a shodou okolností byl Vypravěčem právě Bifi. Hráli pak Conlai, Bubák, oba Ecthelioni a Erric. Před hrou jsme měli o Hot War jen mlhavé povědomí, proto se ztratilo dost času vysvětlováním pravidel a diskuzí o nich, ale podařilo se nám hru připravit a odehrát několik velice dobrých a emotivních scén. Za nás hodnotíme tento test velice pozitivně a ještě bychom zpětně Bifimu rádi poděkovali za úžasné vedení hry.

Úkolem článku je doplnit Bifiho recenzi a pohled na tuto hru v praxi. Cílem tohoto textu není přesný zápis hry, ale snažili jsme se o rámcové představení mechanik, kterými se hra při svém vytváření řídí, a ukázat také možný pohled na hru. Může také sloužit jako inspirace pro vaše vlastní příběhy, ať již se budou odehrávat v jakémkoli prostředí. Hot War má velice zajímavé mechaniky, které se dají použít i při hraní jiných her.

Příprava

Společně se vyplňuje formulář, kde jsou základní informace a otázky, které dále určí děj. Nejprve jsme se dohodli na nějakém základním tónu hry (vážná, akční nebo podobně) a základních poznámkách o hře (co by kdo v ní rád viděl a jak by měla vypadat):

Hra by se měla odehrávat v časové tísni, kdy agent, který se vrátil z kontinentu, zanechal zprávu v mrtvé schránce. Bohužel ve čtvrti, kde vypukla nebezpečná nákaza a na kterou vláda uvrhla karanténu. Je obklíčena ze všech stran a nikdo nesmí dovnitř ani ven - jediný přístup je most přes řeku. Ve čtvrti se mezitím vlády chopila anarchistická CDA (Civil Defence Army), která bojuje proti vládě. Časová tíseň spočívá v tom, že za určitý čas bude čtvrť srovnána se zemí, aby se předešlo šíření nákazy.

Základní úkol by nás (postavy) měl dostat do problémů. Shodli jsme se, že akci bychom ve hře chtěli a hra by neměla stavět jen na vnitřních vztazích, ale potřebuje i vnější děj. Ve hře by mělo být odhalování tajemství a měli bychom mít i vliv na nějaký širší obraz světa (ale jen jako pěšáci ve velké hře). Nadpřirozeno by se do hry mělo dostávat postupně a chtěli jsme ve hře morální dilemata propojená s příběhy postav.

Pak se rozhodne o antagonistech příběhu.

CDA ví o tom, že agent zanechal zprávu a chce ji využít pro sebe. Agenta pronásleduje ještě někdo, proto zprávu schoval v mrtvé schránce.

Další otázkou je, kdo další je do příběhu zapojen. Ne všechny nehráčské postavy se pak využijí, mají být hlavně vodítkem pro tvorbu postav a jejich vztahů. V našem případě:

  • Velící důstojník, který rozhoduje o tom, kolik mají postavy času (před zničením čtvrti)
  • Thomas Atkins - poručík velící hlídce na mostě
  • agent sám
  • doktor William Able, který ošetřuje lidi ve čtvrti i vojáky CDA
  • jeho zdravotní zdravotní sestra - Mary Atkinsonová
  • presbyterián/duchovní
  • Jane York, plukovnice, která velí místní frakci CDA
  • Francis Black - odborář a stavebník
  • sestra Allison Burnside
  • detektiv superintendant J. Warley
  • James Farrell, voják CDA, velitel oddílu
  • vojenský přidělenec
  • vysoká úřednice, které jde o přežití lidí ze čtvrti především
  • Elisabeth Knightley

Následuje část, kde se určí, jaké scény bychom ve hře chtěli vidět - a to tak, že hráči popíší černobílé fotografie, které byly ze scény jakoby pořízeny. Tato část byla velice atmosférická.

  • checkpoint na mostě, poručík, který velí patrole právě střílí a klečící civilista před ním se hroutí
  • tmavá místnost, na stole je otevřená schránka s papíry, dva muži stojí naproti sobě přes stůl a míří na sebe zbraněmi
  • zasněžená cesta v lese, na sněhu leží mrtvá žena a před ní pouzdro
  • starý kostel přeměněný na lazaret, uličkou jde skupinka ozbrojenců CDA s černými páskami na rukách a někoho vytahují z postele a vlečou ho s sebou
  • fotografie z výšky - pohled na čtvrť ze vzduchu - nad ní jsou bombardéry shazující napalm
  • zdravotní sestřička, bruneta, se s hrůzou dívá na vlastní ruce
  • Atkins klečí na mostě, vedle něj je převrácený džíp, rozházené papíry a on zvedá pistoli k vlastní hlav
  • skupina civilistů s kufry na polní cestě
  • lidská tvář pod ledem

Tvorba postav

V této fázi jsme vytvářeli postavy, které vytvořily tým SSG, který poté měl vyrazit pro dokumenty. Tým není jednotný - každá postava je do něj delegována za nějakou politickou frakci (armáda, odbory, atp.), která má vlastní agendu a zájem na misi. Stejně tak vlastní cíl (osobní) pro misi mají i jednotliví agenti.

Danny Able (Conlai)

Civilní pozorovatel za BERB, úředník, kterého ostatní podceňují. Conlaiovým konceptem postavy byl "arogantní zmetek" (ve skutečnosti Conlai použil trošku ostřejší slovo, než "zmetek"), kterého pak ve hře úplně excelentně hrál.

Cíl frakce: Zjisti původ nákazy, a pokud ukazuje na vládu nebo BERB, pak doporučit eliminaci celé oblasti. Osobní cíl: Přesvědčit otce, aby odešel z postižené čtvrti (přičemž mu nešlo o otce, ale o sebe).

Patrick Maloney (Bubák)

Ir, před válkou taxikář, dnes slouží jako průvodce týmů SSG (vyzná se ve městě) a v týmu byl za odbory. Bubák chtěl postavu, která nebude moc akční a do skupiny moce nezapadne. Tvořil ji s tím, že se dřív nebo později musí dostat do konfliktu s ostatními (snažil se dosáhnout opaku toho co zbytek postav), bohužel se nehrálo tak dlouho, aby se to projevilo.

Cíl frakce: Dostat ze čtvrti odborářského předáka. Osobní cíl: Zachránit lidi ve čtvrti.

John "Cheltenhamský řezník" Doe (Ecthelion)

Postava byla vojákem, na kterém byly prováděny vědecké experimenty ve snaze vytvořit vraždící stroj. Díky tomu je téměř nadlidsky rychlý a zuřivý, ale také je závislý na morfiu a je duševně nestabilní, paranoidní a mívá noční můry. Úmyslně byl hrán jako totální magor.

Cíl frakce: Zabít plukovnici CDA. Osobní cíl: Z nemocnice ukrást morfium.

William Burnside (Ecthelion)

Dřív detektiv konstábl, velitel oddílu. Žil ochranou lidí, než přišla válka. Je přirozenou autoritou. Neunesl ale ztrátu starého světa a začal pít - je z něj alkoholik a začínají se mu už třást ruce. Snaží se to zakrýt a vystupovat autoritativně.

Cíl frakce: Agenta zatknout a živého dostat zpět. Osobní cíl: Zničit dokumenty (nepřinesly by nic dobrého pro nikoho).

Peter Archer (Erric)

Vojenský medik a přidělenec. Syn Bajovy postavy (kterou hrál v Cold city) a dobrý voják. Další podrobnosti o postavě se za ten čas bohužel ztratily.

 

Každá z postav pak před začátkem hry odehraje jednu scénu (jakýsi flashback), která ji dále určí (postava na základě úspěchu nebo neúspěchu získá negativní nebo pozitivní trait) a která dále obohatí hru. Flashback by se měl odehrávat za války a měl by přinést alespoň jeden fakt o válce (který si samozřejmě vymyslíme - a tím jej do hry vložíme).

Scéna Johna Doea se odehrávala za války v civilním špitále, kde sovětští výsadkáři chtěli nechat ošetřit svého zraněného plukovníka. John v čele oddílu vtrhl dovnitř a za namířených zbraní se dohadovali o tom, kdo složí zbraně. Ani jedna strana samozřejmě neuměla jazyk těch druhých a scéna se vyostřila. Proběhl konflikt, který John prohrál, ujely mu nervy a přestože Sověti v poslední chvíli zvedli ruce (a chtěli se vzdát), všechny je postřílel (včetně zraněného plukovníka). Získal tak trait "Cheltenhamský řezník" a rozešla se s ním jeho dívka, která se o tom doslechla. Odtud jeho pověst zabijáckého monstra.

V ostatních scénách se Danny Able snažil přesvědčit svého otce, aby odešel; Patrick Maloney se snažil dovézt do nemocnice ve svém taxíku zraněné z pouličních bojů, v čemž mu bránil poručík Atkins; William Burnside se pokusil s několika policisty evakuovat z ministerstva úředníky před útokem Spetsnaz (a neuspěl); a Archer se jako medik pokusil zachránit svého bratra, kterého postřelil odstřelovač.

Teď nastala chvíli přestávka, během které si Bifi dal dohromady některé věci a připravil si trochu děj (zatímco my ostatní jsme tlachali o všem možném) a pak už přišla na řadu…

Hra samotná

Projeli jsme po mostě do zakázané zóny v neoznačeném pick-upu (kontrolu nad čtvrtí měla CDA, která zrovna vládní agenty nemá v lásce). Poručík na mostě se chvíli zlobil a dělal problémy, ale nakonec jsme projeli. Brzy jsme narazili na ulici, kterou téměř zatarasily trosky. V jediné dráze ležela dvě lidská těla. Zastavili jsme a prozkoumali těla. Zjistili jsme, že ti lidé stále žijí, ale byli nakažení tou chorobou a nereagovali. Danny Able trval na tom, že těla musíme vzít s sebou, ale Burnside odpověděl, že jestli je chce nakládat, ať si je naloží sám. Able se o to pokusil, ale nemocní ožili a pokusili se ho pokousat (a tím rozšířit nákazu).

Hot War využívá konfliktového řešení mechanik a na vypjatou scénu tak pohlíží jako na celek - hází se pro jeho vyřešení jen jednou, ale do tohoto hodu se zapojí bonusy a postihy za jednotlivé okolnosti konfliktu, cíle postav a frakcí, stejně jako vztahy postav. Výsledkem konfliktu je jediný hod, který jej vyřeší a výsledek je pak závazný jak pro hráče, tak pro Vypravěče.

S Burnsidovou pomocí se podařilo nakonec útok odrazit a oba doběhli k vozu, kam nastoupili.

V té chvíli se na ulici objevili ozbrojenci CDA. John Doe zahájil bez řečí palbu ze svých pistolí a taxikář šlápl na plyn.

Burnside rozkázal, aby přejel ty nemocné lidi v cestě, ale on se jim pokusil vyhnout a auto převrátil na bok. Doe si zlomil nohu, taxikář utrpěl otřes mozku a všichni jsme byli pořezaní a pohmoždění.

Po konfliktu si strana, která ho vyhrála, sama určí, jak své vítězství promění. Většinou se to podepíše tak, že pozmění rysy nebo vlastnosti postavy, která prohrála. Pozitivní rysy se tak velmi rychle mohou změnit v rysy negativní - to se ve výše zmíněném případě stalo Doeovi a Maloneymu. Doeův pozitivní rys "rychlý" se změnil v negativní - výše zmíněná zlomená noha, Maloney získal dočasný rys "problémy s prostorovou orientací".

Společnými silami se nám podařilo palbou donutit ozbrojence CDA, aby se kryli, a pak jsme se stáhli skrz nějaký dům pryč.

V opuštěném domě jsme si chvíli odpočinuli (Maloney nebyl s otřesem mozku schopen bez odpočinku pokračovat) a rozhodovali se, co dál. Burnsidova autorita se celkově zhroutila a pohádal se s Archerem o to, co dál dělat. Naše vozidlo bylo rozbité a času málo. Nakonec jsme se dohodli, že budeme pokračovat v misi - a zkrátíme si cestu uzavřeným metrem.

Do metra byl přístup zakázán a dveře byly na zámek, ale dostali jsme se tam a vyrazili tichým tunelem směrem k cíli. Na jedné zastávce jsme si zase odpočinuli a zaslechli hlasy odněkud shora. Burnside trval na tom, že musíme pokračovat a jít za cílem mise, děj se co děj, ale Able a Doe vyrazili nahoru. Zjistili, že jeden z tunelů používají uprchlíci jako úkryt a provizorní špitál. Mezi nemocnými se pohybovala zdravotní sestra Mary Atkinsonová (bývalá Doeova dívka). Doe se pokusil zmocnit morfia a Able jako správný arogantní zemetek chtěl zjistit svérázným způsobem více o nákaze. Zdravotní sestra se jim postavila na odpor (protože léků měli kritický nedostatek) a zvýšené hlasy donutily zbytek týmu, aby se připojil k hádce. Archer se postavil na stranu zdravotní sestry proti Doeovi a Maloney úmyslně vyzradil, že celá oblast bude srovnána se zemí, v čemž ho Doe podpořil (z vlastních důvodů). Burnside potichu pronesl: "Já vás postřílím," ale podařilo se mu alespoň na čas zachránit situaci tím, že naznačil, že oba pánové nejsou při smyslech kvůli svým zraněním.

Výše popsaný konflikt byl velmi emotivní. Nejzajímavější na tom je, že hra v podstatě nutí hráče v zájmu plnění svých osobních agend do silných konfliktních situací. Toto je ještě podtrženo snahou zapojovat do konfliktů ostatní postavy (díky mechanice vztahů přidávají postavy zapojené do konfliktu kostky do poolu - ať jde o pozitivní, nebo o negativní vztah).

Zdravotní sestra nám navrhla, abychom si šli do nemocnice promluvit s doktorem, a tak jsme vyrazili.

Tím hra z časových důvodů bohužel skončila. Měli jsme našlápnuto na nádherný konflikt hrozící rozbitím skupiny (Burnside už mel ruku na pistoli, a pokud by ostatní pokračovali v tom, co viděl jako přímé ohrožení mise, neváhal by zrádce zastřelit - a v budoucnu by tento konflikt určitě ještě gradoval). Navíc nás čekalo děsivé ticho trasy metra před námi … měli jsme divný pocit, jakoby nás odtamtud někdo … nebo něco pozorovalo…