Čerstvě dočteno: Play Unsafe

Pro toto číslo si Pieta připravil rovnou trojici zajímavých kusů z nekonečné nabídky RPG. (...) Play Unsafe nám nakonec ukáže, že bez zbytečných zábran, které si při hraní často vytváříme, by mohly být naše zážitky zajímavější.

Play Unsafe


Graham Walmsley
Lulu, 2007

 

Play Unsafe by se do češtiny dalo přeložit jako „hrajte nebezpečně,“ ale to by byla chyba. Ono to totiž říká něco úplně jiného, říka to „nehrajte bezpečně“. Většina z nás si asi snadno vybaví situaci, kdy jako vypravěči před hrou připravovali, co by se tam tak mělo stát, a pak ještě navíc, co se stane, pokud se nestane to, co by se mělo stát; nebo z druhé strany barikády situaci, kdy jste jako hráči měli zajímavý nápad, ale bylo vám hloupé se s ním vytáhnout, protože jste nevěděli, jak by to ostatní vzali, nebo jestli to není úplně špatně, anebo jste čekali na vhodnou příležitost tak dlouho, až byl najednou konec. Takhle nějak vypadá bezpečné hraní – pečlivá příprava, čekání na vhodné příležitosti, opatrné zvažování dalšího postupu, pomalá 
a jistá cesta vpřed ve vyjetých kolejích.


Graham Walmsley proti tomu staví
jako alternativu nepřipravovat se, nehledat nejlepší postupy, reagovat podle toho, co vám ve kterém okamžiku přijde přirozeně na mysl, nezavrhovat nápady proto, že by někomu mohly přijít hloupé / moc divoké / trapné / nějaké. Nejde ale o anarchii – to, k čemu Graham směřuje, bych
nejspíš popsal jako volnou spolupráci.


Na spolupráci je tu vůbec hodně kladen důraz. Nutným klíčem k tomu, aby se hráči mohli projevovat volně, je také to, aby takové projevy dostaly ve hře šanci. Něco takového se nestane, pokud vypravěč úmyslně nebo podvědomě brání nápadům, které neočekával, nebo když extrémnější nápady zapadnou proto, že se další hráči nepřidají. Přitom nápady, obzvlášť ty netypické, můžou mít velký potenciál posunout hru směrem, který nikdo nečekal, a vést k zajímavým situacím. A není třeba se do netypických nápadů nějak nutit, jsme od sebe navzájem tolik odlišní, že i když každý hráč jen přidává, co mu v dané chvíli přijde rozumné, dohromady vytvoří něco, co nikdo z nich nečekal.


Slovenský překlad

Kniha Play Unsafe je dostupná i ve slovenském překladu. Ten naleznete zde.

Tedy, tohle všechno jsou poměrně úctyhodné cíle, ale jak toho dosáhnout? Play Unsafe vychází z divadelní improvizace, improvizovaného herectví, přebírá jejich principy a upravuje je pro účely hraní RPG, které je jim v mnoha věcech blízké. Principy to jsou často vlastně hrozně jednoduché, až bych řekl, že
k hlavním přínosům téhle knížky patří, že vám vysvětlí toto: Můžete věci dělat docela jednoduše a bude to fungovat, a je přirozenější a snažší. Není třeba se snažit o dokonalost, protože tudy cesta k dokonalosti nevede; lepší je snažit se o přirozenost, vyrovnat se s nedokonalostí, která tam vždycky bude, a hru si prostě užívat.


Hodně se mi líbí, že je všechno podáváno s náležitou omáčkou, dočtete se, jaký problém se právě řeší, že je řešitelný, jak ho řešit, a proč to funguje. Příručka se neuchyluje k vyjmenovávání postupů, ale dá si práci s vysvětlováním. O to přesvědčivější pak samozřejmě je.


Kdybych měl Play Unsafe něco vytknout, asi by to byl občas až přílišný tlak
na inovaci, na překračování hranic a vlast-
ních omezení, na vnášení citlivých témat
do hry. Graham velmi správně pozname-
nává, že hraní není práce, že není nutné
na něm dřít – ale já bych zase k jeho přístu-
pu poznamenal, že ani improvizace není práce a není nutné na ní dřít, že lépe chutná podávána v menších dávkách, které hráč samotný i skupina stráví líp.


Play Unsafe není úplně vhodná k přečtení a okamžitému použití v celé šířce. Spíš čekám, že některé rady si zařadím do svých možností při hře, a občas se ke knize budu vracet, abych se s její pomocí znovu zamyslel nad tím, jak hraju a jak bych mohl hrát i jinak. Jako hráč, který má s improvizací a herní bezprostředností svoje problémy, ovšem rady z příručky rozhodně oceňuju, i kdybych se k ní už neměl vrátit. Kdybych měl shrnout, co jsem si z ní odnesl, bylo by to „nesnažte se o maximum, nebojte se obyčejnosti, hrajte na ostatní hráče“ – a hromadu návodů a postupů, jak to udělat.