Tomb of the Iron God (původní)

Vložil(a) Markus dne 08. 04. 2022, 09:00
3
Průměr: 3 (1 hlas)
2008
Začátečnická jeskyně – zničené katakomby řádu, který pohřbíval mrtvé

Už dlouhá staletí přinášejí vesničani své mrtvé do Hrobky železného boha, víceméně zapomenutého nižšího božstva, které střeží duše a těla mrtvých. Komunita mnichů udržuje nad svatými kryptami starodávný chrám, provádí pohřební rituály a pochovává zesnulé. Zhruba před měsícem však oblohu proťaly blesk a několik hodin do chrámu šlehaly, než ho vymazaly z povrchu zemského...

Tomb of the Iron God je oldschoolové dobrodružství pro postavy na 1. až 2. úrovni, koncipované jako dungeon se zhruba 60 popsanými lokacemi. V první části dobrodruzi prozkoumávají podzemí zničeného chrámu boha smrti, toho času obývané gobliny a jinou havětí, ve druhé části sestoupí do katakomb plných nemrtvých. Dobrodružství je koncipované jako začátečnické – obsahuje rady a nástroje pro hráče, kteří ho budou hrát jako svůj první oldschoolový dungeon.

Autor později vydal přepracovanou verzi, Tomb of the Iron God (2018), která uvádí drobné obsahové změny a je dostupná jak pro S&W, tak pro D&D 5e.

Kategorie produktu
Autoři
Vydavatel

3

Tomb of the Iron God je zajímavý pohled na to, jak se posunula OSR scéna za uplynulých 14 let (uch, to je fakt dlouho!). Napsal ho Matt Finch, autor S&W a jeden z tahounů v začátcích OSR, dobrodružství tehdy bylo chváleno jako pěkný úvod do oldschoolového hraní. Doba se změnila, standardy posunuly a Tomb of the Iron God sice vypadá ne špatně, ale určitě omšele.

Je to poctivý, dostatečně velký dvoupatrový dungeon. První patro je podzemí kláštera boha smrti, který byl z neznámých důvodů zničen bouří (boží zloba) a kněží zmizeli. Dungeonové řemeslo je na velmi dobré úrovni: nelineární mapa, chytře poschovávané poklady odměňují nápady hráčů (včetně takových věcí, že tajné chodby se dají odhalit mapováním), celý „příběh“ podzemí se dá postupně poskládat z různě rozmístěných indicií a artefaktů, je tu pár zajímavých setkání (nezranitelná socha střežící zlaté svícny) i netradičně podané odměny (nová kouzla pro kouzelníka... ve formě otevřených knih přeměněných na železo, ve kterých nejde listovat a nedají se snadno přenést), nepřemožitelný nepřítel, na kterého se musí vyzrát jinak atd. Člověk chápe, proč to v roce 2008 sloužila jako ukázka dobře udělaného dungeonu. (Teda až na náhodně rozmístěná propadla – hrozná věc, pryč s nimi!)

Potíž je v tom, kdo vám tu dělá opozici: kostlivci, zombie a obří krysy asi nikoho příliš nevzruší. Hlavní opozice je pak kmen goblinů, kterých je sice příjemně wargamingový počet (pár desítek), ale jinak postrádají jakýkoli popis, charakter, dokonce i taktiku. Jsou to prostě statistiky umístěné do místností a i jejich král je jenom „gobliní král + čísla“, žádný charakter, žádné cíle, žádný háček pro vyjednávání nebo spojenectví s hráči. Tady chápete, že ty goblini jsou tu čistě jako „nestvůra“.

Spodní patro jsou pak rozsáhlé katakomby plné nemrtvých a pokladů. Mapa sice komplexní a plná tajných chodeb, ale repetitivní, jedna místnost jako druhá. Pár zajímavých setkání (obří žába, příliš velká armáda kostlivců...), ale jinak je to pořád dokola ve stylu: „zabít zombíky, vykrást poklady“, „zabít ghúly, vykrást poklady“, „najít tajnou chodbu, vykrást poklady“. Pár zajímavých předmětů a nástrah tuhle fádnost nezachrání. Spodní patro v zásadě funguje, když si hráči chtějí užít bezmyšlenkový dungeoncrawl a nakrást poklady, ale nemá moc jak nadchnout.

Celkově ale dobrodružství naráží na okoukanost: těch 60 místností by se dalo prolézat pěknou řádku sezení, ale setkání s gobliny, kostlivci a obřími krysami vás tak dlouho bavit nebudou. Základ je dobrý, mapa je dobrá, poklady a nástrahy jsou dobré, dílčí situace jsou dobré, ale celku něco chybí. Dobrodružství jsme hráli, bylo „v pohodě“, ale s potřebou nějak ho ozvláštňovat a dávat mu charakter jsem válčil. Tady jsou zápisy.

Pokud potřebujete do kampaně fláknout zničený klášter boha smrti s katakombami plnými nemrtvých, tak se tenhle dungeon hodí jako výplňovka do mapy, která hráče na chvíli zabaví. Jako výplňovka je fajn. Zázraky nečekejte.

Existuje nové vydání z roku 2018, které je skoro totožné, ale má pár změn k horšímu. Jestli máte na výběr, berte tuhle starší verzi. Viz moje hodnocení.