Vdova trvá na tom, že v jejím době se ukrývají démoni. Po nocích je slýchá ze sklepa – teď ji prý volají. Je ale stará, roztržitá a mysl ji často šálí. Dva muži zahalení ve velkých, černých kápích, horečnatě kopou v tmavém sklepení. Jejich lopaty se hladově zakusují do země, jáma se prohlubuje. „Tohle těm šťouralům ukáže jejich místo,“ zadýchaně prohodí menší, hubenější ze dvojice. „Ty to nechápeš, co?“ vyštěkne čahoun. „Teď se nás budou bát. Budou se bát o svý životy!“ zachrčí a do jámy shodí objemný předmět zabalený do plachtoviny. Při pádu ze záhybů balíku vyklouzne bezvládná ženská ruka. Kdo je ta žena? Proč její smrt spustí nepokoje a zmatek ve městě Specularum? A ke kterému rodu patří vrazi? Torenescu, Radu, nebo Vorloi? Anebo má vraždu na svědomí kletba všech kleteb, Zahalená společnost?
B6: The Veiled Society je netradiční, 16stránkové dobrodružství pro postavy na 1. až 3. úrovni v Basic Dungeons & Dragon. Je první ze začátečnické série B – Basic, které není dungeon. Odehrává se ve Specularu, hlavním městě knížectví Karameikos ve světě Mystara. Zároveň není „založené na lokacích“ a místo toho se soustředí na události odehrávající se ve městě – například na pouliční bouře nebo festival.
K dobrodružství byla přiložena i vystřihovánka budov, které se měly složit do 3D prostředí. V tom se pak odehrávala honička při jedné z naplánovaných událostí.
Dobrodružství později vyšlo i jako součást sborníku B1–9: In Search of Adventure (1987).
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Vzhledem k věku obstojná vyšetřovačka
Základní kostra tohohle dobrodružství je detektivka kombinovaná s objevováním intrik mezi šlechtickými rody, která by obstála i dnes. Když říkám obstála, tak tím nemyslím, že jde o něco kdoví jak převratného, ale je funkční a prezentuje stopy takovým způsobem, že se k hráčům všechny dostanou, dávají možnost sestavit ucelený obraz a přitom to není nuda. A taková kombinace se jen tak nevidí.
Proč tedy jenom tři hvězdičky?
Jednak protože je to do značné míry railroad. Je obstojně udělaný a staví na nenápadných iluzích, namísto neviditelných zdí a bagrů, takže si toho hráči nemusí nutně všimnout. A v rámci každého dílčího uzlu je zároveň dána dostatečná svoboda se nějak realizovat, dělat morální rozhodnutí, a ta se přenesou dál do situace, z jaké hráči rozehrávají další část příběhu. Jen ten příběh samotný je neměnný a nevyhnutelně vede od prvního seznámení se situací ve městě, přes nalezení mrtvoly až po setkání s vrahem, předem dané sekvenci událostí.
Druhým problémem je tempo příběhu. Aby působil uvěřitelně, jsou události roztahány do několika dní ... a modul nenabízí nic, co by tyto dny vyplnilo. Zároveň ale musí v rámci těch dnů navazovat, aby dávaly smysl ... a to zase neumožňuje použít modul jen jako downtime výplň mezi dobdrodružstvími kdesi v dungeonech. Taková poloha a tempo by mu slušelo mnohem lépe.
Posledním aspektem, který stojí za zmínku je, že se snaží o to uvést do DnD B/X problémy, na které DnD není napsané. Namátkou:
Všechny tyhle věci jsou přítomny a tempo, ve kterém jsou dávkovány, dělají z The Veiled Society zajímavé dobrodružství, kterému ten railroad i odpustíte ... když si ho zahrajete v jiném systému než DnD B/X.
Tohle si vyloženě říká o odehrání ve Fate, DrDII nebo DungeonWorldu. Ale nesourodé a adhoc mechaniky DnD B/X, jakkoliv je jim to dobrodružství napsané přímo na míru, jen velmi s obtížemi pokrývá pestrost aktivit a vyhodnocení, která by se nabízela ve vhodnějším systému.