2008
Norská příběhová, surrealistická hra z města, které připomíná Evropu 20. a 30. let
Itras By je norská hra, jejíž příběhy se odehrávají ve městě, které připomíná Evropu dvacátých let. Okořeněné trochou surrealismu. Plynové lampy, kabarety, swing. Ale také Ksichti (kterým ztuhl škleb na tváři, když se otočil vítr), ulice, která je jen v pátek, podzemní labyrint s poklady a netvory z dávných časů, Výzkumný ústav člověka, kde se dělají strašlivé pokusy na lidech či pavoučí bohyně. Pravidla jsou jednoduchá, ale přitom podporují příběh a improvizaci. Akce postav se vyhodnocují pomocí karet, na kterých najdeme věci jako Ano ale, Ano a, Ne ale. Výsledek si interpretují sami hráči. Druhý balíček karet pak dodává hře více surreálna.
Itras By vyšlo v roce 2012 v anglickém překladu.
Vydavatel
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Nebojte se surrealismu
Hru jsem zatím nehrál (takže hodnocení berte s rezervou) nicméně jsem z ní nadšený. Něco podobného jsem hledal. Pohádky, sny a surrealismus mě lákají, protože mi v nich nemůže realita nebo pseudorealita zničit příběh. Ze surrealismu netřeba mít strach, používá se tu spíš jako koření, než jako základ. Výtvarně moc povedená knížka obsahuje nádherný setting, který připomíná spíš Slavíčkovy knížky o Paříži se spoustou zajímavých historek o neobyčejných lidech, místech či institucích než suchý faktografický výklad. Je tu tolik různorodých věcí, že si přijdou na své jak milovníci detektivek, politických intrik, městských legend, prolézání dungeonů i dobrodružných výprav. A další věci lze snadno přidávat dle libosti. Mechanika je jednoduchá a podporuje příběh. Akce postav se vyhodnocují pomocí Resolution Cards, které říkají např. Postava uspěje, jen jedna věc se tak úplně nepovedla… nebo Postava uspěla, ale něco jiného se mezitím posralo nebo Postava uspěje, ale musí něco obětovat. Nebo také neuspěje a (ale)... Celkem je jich 8 a všechny příběh posouvají dál. Jejich interpretace je už totiž na hráči. Trochu mi to připomíná AW Engine a jeho částečné úspěchy a faily. Zcela unikátní je druhý balíček karet tzv. Chance cards (24ks), ze kterého si každý hráč může jednou za sezení líznout. Tyto karty dodávají do hry trochu více surreálna, např. CUT SCENE - Skočte dopředu 3 hodiny. Popište v jaké situaci se teď vaše postavy nacházejí. Neřešte, co se stalo mezi tím. NEMESIS! Probudí nepřítele vaší postavy. Nějakým způsobem váš arcinepřítel zasáhne do děje. Jak, to je na vás. Že vaše postava nemá arcinepřítele? Teď už má. WHAT’S IN ITS POCKETS? Postava má něco v kapse, co může užitečné. Co by to mohlo být? MASQUERADE! Pro zbytek scény si všichni hráči vymění postavy. Týká se to i GM! Předej svůj Záznam o postavě hráči na pravici. Velmi pěkně jsou napsané kapitoly o tom jak tvořit zajímavé postavy a jak je hrát, jak hru vést, jak plánovat delší kampaně, jak ve hře používat surrealismus atd. Myslím si, že hra bude vyhovovat hlavně lidem, kteří upřednostňují vyprávění příběhů před taktikou v systému a vylepšování statů a také těm kdo mají rádi hru bez přípravy (nebo s minimální přípravou). Pokud vám totiž pečlivě naplánované dobrodružství nezboří hráči, postarají se o to Chance Cards. Pro ostatní poslouží aspoň jako výborný zdroj inspirace.