Horror Within, The

Vložil(a) Markus dne 29. 06. 2022, 12:30
3
Průměr: 3 (3 hlasů)
2020
Minidungeon v městské opeře, ze které se návštěvníci nevracejí

Městské divadlo uvedlo novou hru od slavného dramatika. Plakáty hlásají: „Její shlédnutí vám zcela změní pohled na život a donutí vás uvědomit si, co je v životě skutečně důležité“. Davy šílí.

The Horror Within je dobrodružství pro čtyři až pět postav na 8. úrovni v D&D 5e. Jde o netradiční dobrodružství, které se celé odehrává v divadle několik dní po premiéře hry. Je na hráčských postavách zjistit, proč se vrátila jen část diváků a proč ti, kdo se vrátili, nejsou jako dřív. Jde v zásadě o minidungeon o 11 popsaných lokacích.

Kategorie produktu
Autoři
Vydavatel

Externí recenze a shrnutí

4

V podstatě plně souhlasím se Sirienovým hodnocením. Je to moc pěkně napsané a zpracované, ideální na one shot. Obsahuje poměrně hrubou kostru pěkného kratšího dobrodružství, všechny klíčové informace a podklady. Nic komplikovaného, ale to ani nebyl očividně záměr.

V základu jde o trochu lineární zápletku bez větší pozornosti na širší škálu možných přístupů, takže pokud byste chtěli dát hráčům trochu více možností, je třeba jej trochu dopracovat (prostoru je pro to ale dost). Stejně tak by se hodilo trochu víc atmosférických a žánrových popostrčění. Jak již uvedl i Sirien, asi nejslabším momentem je závěr, kterému by určitě prospěl větší odklon od klasického DnD BBEG Boss fightu a něco trochu jiným více žánru věrným směrem. 

V zásadě je to ale velmi pěkně udělané dobrodružství, zejména dobře zpracované a jde pěkně hrát jak as written, tak jej použít jako odrazový můstek a trochu si s ním pohrát. Není to žádný vrchol autorského umu, ale to ani být nemá. Na 4 hvězdy z 5 myslím přiměřené. 

Dodám jen, že překlad je udělaný velice dobře. Ten samotný by si 5/5 zasloužil.

PS: Nemůžu si odpustit závěrem trochu reagovat i na předchozí Jersonovu "recenzi". Aniž bych to na tomto místě rozepisoval, tak zůstanu pouze u doporučení, aby si každý, kdo si přečte jeho rozbor (protože o recenzi skutečně nejde), si zároveň přečetl i navazující diskuzi a reakce na něj, ať si o věci udělá kompletní obrázek. 

1

Napřed jsem tohle dobrodružství hrál, pak jsem si přečetl překlad a divil jsem se, že nás GM - autor překladu - z toho dokázal vydupat víc než mizernou hru. 

Jedna scéna je rozepsaná na jedné stránce, ale informace nestačí na její odehrání. Původní příběh není ani popsán, jen naznačen, obestavěn kukisami a když se hráči nebudou ptát na nic, co není v modulu napsáno, tak to možná i projde.

Pokud by vás náhodou napadlo hrát tenhle modul bez předchozího přečtení, nedělejte to. Naopak si ho přečtěte, pak si přečtěte recenzi, opravte nejhorší chyby, a zkuste to odehrát. Bohužel hrát Cthulhu horor v DnD je dost těžké, když postavy nejsou běžní lidé, ale hrdinové, kterých se najednou na 8. úrovni začne zmocňovat šílenství při pohledu na mrtvolu. A když mají k ruce kouzla. A když je samotné divadlo strašně nudné, přestože zabírá téměř celou hru. 

To že na konci vás vás čeká hrůza z kosmické prázdnoty, kterou musíte ubít zbraněmi a kouzly, protože modul neobsahuje žádnou jinou metodu odstranění, je už jen taková perlička na závěr.

Překlad sám o sobě je dobrý a jeho zpracování také, ale prázdnotu originálu nemůže zachránit. 

4

Zaprvé - jednoznačně ++ za formu zápisu; tohle by měl být zlatý standard one-shot příběhů - stručně, jasně a přitom výstižně a k věci, ve formátu který je velmi přehledný a sám o sobě pomáhá vedení hry. Technika vystižení pointy scény otázkou jejíž zodpovězení scénu uzavře je v tomhle zejména pro začínající GMy excelentní prvek. Fakt, že každá scéna je popsaná na právě jedné A4 a to tak, že jde příběh teoreticky odehrát za studena bez předchozího přečtení je už třešnička na dortu.

Zadruhé, k samotnému příběhu: Je to pěkný one-shot, dá se hrát sám o sobě i zasadit do probíhající kroniky. Fakt že to není pro první level (nebo tři) je v tomhle taky plus. Příběh samotný je dost přímočarý, což je ale pro tenhle formát typické a až tak moc to nevadí.

  • Co mi vadí trošku víc je, že to obsahuje jen menší množství voleb nebo taktických možností - ne, že by to neobsahovalo žádné, ale většina scén není zrovna vnitřně rozmanitá.
  • Co mi vadí středně je, že i když příběh samotný je nabitý potenciálem pro atmosféru a klidně až hororovou hru, tak zápis jeho zápis a předání to moc nepodporují. Pro zkušeného GMa a/nebo znalce Mythosu či milovníka hororu žádný problém, ale ostatní to moc nepodpoří.
  • Co mi vadí už citelně víc je, že zejména druhá půlka dobrodružství fakticky ztrácí Mythos feeling a mění se v trochu tupou "DnD řezačku" - finále tím vysloveně trpí (stylově ok minioni tam jsou vlastně naprázdno a jediné zajímavé je že to jima začne strašně přetékat, takže se z toho stane bezduchá HP umlacovačka).

 

Maelik odvedl s překladem super práci, kdy mimo jiné vzal původní dost trapný systém pro šílenství (v podstatě druhotná HPčka) a překlopil ho do mnohem vhodnějších JaD pravidel (fungujících na principu Stavů). Větší část problémů a jejich možných řešení je/bude nejspíš rozebíraná v diskusi k překladu, takže zájemce odkážu tam.

Celkově... námět a koncept by byly za 4*, ty problémy tomu určitě minimálně 1* srážej, ale ten způsob zápisu a podání a "cold take&play" možnost tomu zase minimálně 1 vrací, takže zůstávám u 4*.