Echoes From Fomalhaut #02: Gont, Nest of Spies

Vložil(a) Markus dne
5
Průměr: 5 (2 hlasů)
2018
Zine s úvodem do světa Erillion, jedním městem a dvěma menšími scénáři pro OSRIC

Druhé číslo fanzinu Echoes from Fomalhaut. Představuje dobrodružství a jiné herní materiály pro AD&D 1. edice a přeneseně i jiné oldschoolové retroklony. Má 44 stránek a obsahuje:

  • The Four Wives of XantunStručný scénář z Lovecraftova světa Dreamlands – co straší v městském státe Hlanith?
  • A Guide to Erillion: Úvod do „vanilkového“ herního minisvěta Isle of Erillion. Popisuje jeho obecný charakter, zvláštnosti a božský pantheon. (Pokračuje v dalších dílech zinu.)
  • Eldritch Experiments: Pravidla pro experimentování se sloučeninami v alchymistických laboratořích.
  • Does Energy Drain Suck?: Alternativní pravidla pro sání energie bez sání úrovní.
  • Gont, Nest of Spies: Popis pašeráckého přístavního města Gont ze světa ErillionObsahuje háčky na dobrodružství, 21 popsaných lokací ve městě (včetně nehráčských postav a vzájemných vazeb) a spoustu možností, jak se dostat do průšvihu. Součástí je i Down the Smuggler's Walk, dungeon o 40 popsaných lokacích zasazený do starých sklepení pod městem.
  • The Swine LordDrobný scénář v divočině světa Erillion, odehrávající se v údolí s nepěknou reputací. 11 popsaných lokací.
  • Rozkládací hráčská mapa světa The Isle of Erillion a mapa města Gont.
Vydavatel

Komentáře

5

Strávili jsme v Gontu zatím kolem pěti sezení a několik dalších v jeho nejbližším okolí a už teď můžu hrdě prohlásit: Já jsem Gonťan. Je to město trochu špinavé, prolezlé asasíny a pašeráky, ani jeho nejvýstavnější hostince nejsou nic moc a na každém rohu šlápnete na stopy zašlé slávy. Je to nakonec stejná jemně nostalgická linka, která se táhne celým Erillionem: lépe už bylo, současnost je zašlá a trochu ušmudlaná, přízemní a lidská. A zpod toho všeho prosakují vzpomínky na nemrtvou královnu, elfská města, druidské obřady a bardská klání.

Hraje se to skvěle. V podzemí najdete téměř klasický dungeoncrawl, na povrchu městský sandbox s mnoha vazbami na podzemí, město i svět za jeho hradbami. Materiál se dá využít jak pro pečlivě a do detailů naplánovaná sezení, tak pro improvizovaný proud setkání a nahodilých událostí.

Chyběly mi tabulky náhodných setkání nejen pro podzemí, ale i pro město – ovšem to je jen drobná vada, dobře se dají použít například baklinské nebo Nocturnal table. Vynikající městský materiál! (Zápisy z našich sezení odehrávajících se v Gontu můžete najít např. zde, zde, zde, zde a zde.)

The Swine Lord je pointcrawl v čarovném lese asi sto mil od Gontu s trochou bojů, vyjednávání a hádanek. Potíž lesa je, že v něm není moc co dělat. Dobrodruhy do něj přivede buď problém s orky a jejich vězni, nebo čarovná cesta s hádankami v průběhu a portálem na konci, přičemž řešení obojího je na můj vkus příliš nevariabilní a zároveň obtížně dostupné. Určitě doporučuji připravit si dopředu pro les specifická náhodná setkání. Autor doporučuje použít defaultní z ADnD (konkrétně sylvian wood), mně se ale osvědčilo dopředu si jich cca 10 vytvořit a tím les ještě víc provázat a zaplnit. (Zápis z našich sezení můžete najít zde.)

A Guide to Erillion je vynikající základní seznámení se sandboxovým Erillionem. Bohové (velmi dobře využitelní pro své přívržence), stručná historie (opět s praktickým využitím), zvěsti. Pro hraní ve světě jsou ale nezbytné ještě Echoes #03 a #04 s popisy hexů. (Zápisy z naší erillionské kampaně můžete najít zde.)

Zbytek modulu jsou také dobře použitelné drobničky.

5

Pokud existuje nějaký autor, který mě nikdy nezklamal, tak je to Gábor „Melan“ Lux. Jestli máte zájem o staré D&D (Melan píše obvykle pro AD&D 1e) a oldschoolový sandbox, můžete jednoduše skoupit všechno z jeho ediční řady E.M.D.T. a máte kvalitní materiály na roky hraní. Hlavně díky Melanově tvorbě mi konečně docvaklo, jak má sandbox vypadat. Ono je pěkné číst teoretické články, ale ten „heuréka moment“ se dostaví, až když doopravdy uvidíte dobře zpracované podklady pro sandboxovou kampaň.

Tohle číslo Echoes konečně začíná představovat materiály k sanboxovému hernímu světu Erillion. Dostaneme jeho stručný popis, ale především popis města Gont a jeho podzemí. Město je popsané zajímavou formou: mapa, konkrétní očíslované domečky a jiné lokace (celkem 22), do nich jsou umístěné nehráčské postavy (včetně statistik a pokladů), ale především hustá změť vzájemných vazeb a dějových háčků. Přijdete do lokace A a dozvíte se, že se děje něco divného v lokaci B anebo že majitel má plán na vykradení lokace C. Podobným způsobem vede spousta háčků do vnějšího světa Erillion – do jiných měst na mapě, hexů, dobrodružství.

Gont působí dojmem, že dobrodruzi navštíví náhodný obchod nebo hostinec a mimoděk se tím zamotají do nikdy nekončící série dobrodružných událostí, která je protáhne celým městem, jeho podzemím i širším světem – kde (předpokládejme) narazí na další místa, co budou stejně nahusto vyplněná jinými háčky. Gont prezentuje představu města jako jakési dobrodružné křižovatky, kam přijdete, do něčeho se namočíte a děj vás samovolně táhne za dalším dobrodružstvím.

Pod městem je pak jeho podzemí zpracované formou dungeonu. měť opuštěných sklepení pod městem, které obsadili pašeráci a propojili ho vlastními cestami. A taky jeskyně napojená na moře, různé nadchody, tajné průchody, schodiště, zamčené i zazděné (ale probouratelné) dveře, zapomenuté sklepy, prázdné komory (40 popsaných lokací). Jednak tu zažijete klasický, snadno uchopitelný dungeon crawl, jednak ale pokračují háčky na nadzemní svět – je tu asi 10 průchodů, můžete lidem prolézt do sklepů, odhalit tajné arény se zápasy mantikor atd.

Mějte mě za fanboye, ale Gont mě fascinuje. Jeho pojetí sandboxového města jako směsi konkrétních míst, postav, zápletek a zároveň podzemí zpracovaného ve formě dungeonu, s četnými vzájemnými vazbami i linkami vedoucími do okolního světa, je unikátní a inspirativní. Chci to hrát! 

Závěrečné dobrodružství The Swine Lord je stručná jednohubka – pointcrawl o 11 lokacích. Je to jednoduché, nic super komplexního, ale má to silnou atmosféru, hratelné situace a pár nečekaných twistů.

Zine doplňuje úvodní námět na Cthulhuoidní dobrodružství (přijímám vlažně), tabulka alchymistických experimentů (super!) a stručná pravidla, jak nahradit (sající) sání úrovní.

Ohromné množství užitečných materiálů na malém rozsahu!

Víc v recenzi na mém blogu.