Dread

4.666665
Průměr: 4.7 (6 hodnocení)
Hororová hra s unikátnou tvorbou postavy a dramatickým mechanizmom riešenia konfliktov
Epidiah Ravachol
2006

Chcete hrať hru, v ktorej je pocit strachu, neistoty a napätia zabudovaný už v základnej mechanike? Napríklad príbeh turistov uväznených v hoteli snehovou fujavicou, ktorých po jednom vraždí... neznáme zlo, kanibalistický údržbár, alebo možno jeden z nich? Klasický systém, kde je príbeh vymyslený a predložený GMom a v ktorom na konci niektoré z postáv zomrú. Možno všetky. Ak hľadáte atmosférický horor plný neľahkých rozhodnutí a neželaných dôsledkov, tak Dread vám ho pomôže vytvoriť. Vyžaduje síce vyššie nároky na Gma, ale odmení vás zimomriavkami strachu.

 

Vhodné aj pre noobies

5

Dread ma zaujal už keď som videl ako ho pred pol rokom hrala iná skupinka hráčov. Dnes ho už mám odskúšaný aj ja a musím povedať, že sa mi vyšplhal z hier na najvyššiu priečku. No a prečo to tak je.

Prvou vecou je príprava. Tá je len dotazník s desiatimi jednoduchými otázkami. Tie sú ale vždy koncipované tak, že asi po pol dni úvah stvoríme *človeka* naša postava má svoju minulosť svoju súčastnosť a silný dôvod prežiť.
Smrťou je táto hra doslova presiaknutá. Môžete zomrieť rukou šialenej beštie, i na elektrický prúd, keď opravujete zapínač na svetlo. A čím ďalej postúpi dej, tým je smrť bližšie. dotýka sa vás, trasie vám rukami, a postupne sa úplne vnoríte do role svojej postave a centrom pozornosti ostane vysoká drevená veža uprostred stola, ktorá sa koliše zo strany na stranu.
Ako už povedal PK. Veža nepozná žiadne čísla alebo staty. Len tam tak stojí a je len na uvážení a strachu hráča, či bude pokračovať. Ostatne vežu si môže pozrieť, ošahať, ak spadne je to jeho chyba a mal by za ňu pykať. V prípade dreadu je za zhodenie veže cena najvyššia a je pochopiteľné, že nikto nechce zomrieť ak ho napríklad doma čaká manželka ktorú zabijú mafiáni, keď sa on nevráti a nezíska 450K €...

Takže hodnotím ako najúžasnejšiu, najdrsnejšiu a najimerzívnejšiu hru akú som hral.

P.S.: ono to nemusí byť úplný horor aby to bolo napínavé...

P.P.S.: ešte by som rád dodal zážitok po mojej včerajšej hre, hral som to s hráčmi, kde všetci mali len minimálne alebo úplne žiadne skúsenosti s RPG, napriek tomu, aj keď to malo isté chyby sa toho chopili veľmi dobre, systém nikomu nerobil problémy a všetci sa skvele bavili...

Dread = Zazitek

5

Musim rict ze Dread me zaujal uz kdyz jsem ho jen videla hrat jine osoby. Ted uz mam i ja tuto hru odehranou a musim rict ze jsem nadmiru spokojena.

Mechanika tahani z jenga veze je naprosto genialni. Jak hra postupuje, kosticek ubyva a vez se cim dal tim vic kymaci, uvedomujete si, ze vas pristi tah, vase pristi rozhodnuti muze byt to posledni co udelate a to vam dokaze paradne pocuchat nervy. Obcas si rikate jestli by nebylo lepsi netahat a tim si zachranit vlastni krk, ale zjistujete, ze bez toho to opravdu nekdy nejde. Kazdy zvuk nebo dokonce kazdy nadech, ktery si uvedomujete postupem casu cim dal tim vic, vam pripada osudovy. Osudovy pro hru, pro vasi postavu, pro vas..

Dalsi skvelou veci je dotaznik, ktery dostanete pred hrou. Diky deseti jednoduchym otazkam vetsinou vznikne osobnost (ted budu citovat Peekaye) "se kterou byste nikdy nechteli skoncit sami v jedne mistnosti". No a kdyz se takovych osob sejde sest, tak to stoji za to:).

Musim rict ze Dread byla jedna z nejlepsich her jakou jsem kdy hrala a kdyz bude moznost tak nebudu vahat zahrat si ji znovu.

Opravdu inovativne napinava hra

4

Komentar je na zaklade odehrane hry, nemam prectena cela pravidla.
Kdyz jsem poprve uvidel mechaniku jenga veze v recenzich na Dread, prislo mi to naprosto genialni. Ne jen proto ze je to inovativni a originalni, ale hlavne diky dusledkum na hru, ktere jsem v tom spatroval (intenzita napeti, gradace, atd...) Musim rict, ze pri realne hre jsem si to opravdu overil. Funguje to velmi dobre a pritom to hru nijak nerusi ani to nijak ze hry vytrhava. Ac se to nezda, Dread je velmi "imerzivni" hra a jenga vez dokazuje, ze mohou existovat funkcni "meta-imerzivni" mechaniky (je to ukazka teoretickeho konceptu vystraseni hrace pri hre, nicmene podle me v te korektni, funkcni a prijatelne podobe).

Hraci hledajici opravdove napeti pri hre (at jiz jako cil, nebo jako nastroj treba k hororu), by meli tuto hru rozhodne vyzkouset (to klicove na teto hre nelze nikde nacist, pouze opravdu vyzkouset a zazit). Jedine cim si nejsem trochu jisty, je funkcnost pri kampani ( i kdyz jiste, zatim neoverene, moznosti vidim) a efekt vypadnuti hrace ze hry (i kdyz je to z casti reseno mechanikou "doomed"). Tez jsem zvedavy na navody na tvorbu hororu a napeti (tedy Peekeyovo: "takhle mel vypadat Nightmers of Mine)" a dotazniku a dalsi veci co v knize jsou. Proto si nechavam jednu hvezdicku v rezerve.

Bezesporu jedna z nejzajimavejsich a nejoriginalnejsich her jake jsem hral. Jedna z tech her, co vam da facku ohledne toho, jak lze hrat RPG a co to opravdu znamena slovo "inovatnivni". Podobny dojem jsem mel jen u par her (treba po prvnim hrani My life with master nebo Polaris). Rozhodne si ji jeste potrebuji parkrat vyzkouset, ale jiz ted je to adept na muj osobni Top seznam .

Inovatívna a atmosférická hra

4

Dread je inovatívna hra, ktorá do tradičného rozdelenia vyhodnocovania na Drama/Karma/Fortune priniesla úplne novú položku, kde hráčska schopnosť pod tlakom (vyplývajúcim nielen z nestabilnosti veže, ale aj z herného obsahu) úspešne potiahnúť jednu časť z Jenga veže ovplyvňuje výsledok vo fikcií. Osobne mám veľmi rád, keď hra (a hráči) chápu metaherné prvky a využívajú ich na skvalitnenie hry - vystrašiť hráča znamená vždy aj vystrašiť postavu, naopak to však funguje len niekedy. Z tohoto hľadiska ma Dread uchvátil, aj keď netreba zabúdať, že Jenga je len pomôckou a nie náhražkou za atmosféru. Z mojich skúseností vám pomôže len ak horor hrať chcete. V dobrej skupine vám pomôže vybudovať atmosféru, v ideálnej skupine ju prakticky netreba - dokonca by mohla zbytočne rušiť herný "flow".

Pri Dreade však nie je podľa mňa najpodstatnejšia Jenga, ale spôsob tvorby postavy. Hráči dostanú sugestívne otázky, ktoré ich postavy okamžite zbavujú bezpečných zón a generujú zaujímavý obsah. Túto metódu rád používam na conoch, lebo pomáha tvoriť zaujímavé zápletky a osobné príbehy pre postavy, bez toho, aby boli postavy pripravené GMom.

Horor ako sa patrí - a nielen v hre

5

Rozhodne jedna z najzaujímavejších mechaník, s akými som sa stretla - ťahanie z jenga veže sa mi najprv zdalo ako príliš náročné na "údržbu", ale v hre samotnej spôsobuje nevídané napätie, až také, že pri ťahu nie sú ojedinelé ani momenty, kedy doslova celý stôl nedýcha. Aby veža nespadla sa aj hráči okolo stola musia správať opatrne, čo len dodáva a nahráva hernej atmosfére. V Dread-e VY FYZICKY určujete, či sa postava o niečo pokúsi, vy sami zažívate, ako bojuje sama so sebou, a sú to vaše nervy, ktoré idú prasknúť keď zhodnocujete, či veža ešte prežije jeden ťah, a či si vôbec môžete dovoliť oprieť roztrasenú ruku o stôl, a možno tak spôsobiť smrť svojej postavy. Veľmi, veľmi dobré.

Aby nebolo zaujímavostí príliš málo, vytváranie postáv pomocou veľmi sugestívneho dotazníka (ktorý, verím, je pomerne náročný na prípravu) je veľmi efektné, podporuje predstavivosť, a dáva vám veľmi unikátne základné kamene, na ktorých postavu vystaviate. Dovolím si tvrdiť, že postava vypadnuvšia z takto (dobre) urobeného dotazníka nemôže byť obyčajná, priemerná a nezaujímavá, ale je, práve naopak, veľmi jedinečná a vyšperkovaná rôznymi chuťovkami, pochádzajúcimi už z otázok.

V sume je to podľa mňa fantastický kúsok, mimoriadne originálny. Som zvedavá ako sa budú robiť nové dotazníky do nových hier, v čom podľa prečítania vidím možný problém, ale zrejme nič, s čím by si "dobrý GM" nedal rady.

Netradicna, ale velmi atmosfericka hra

5

Nenapadna biela knizocka s minimom ilustracii a uzasnym obsahom. Metoda vyrabania postavy cez zodpovedanie sugestivne naformulovanych otazok a la "Nad roztrhanym telom ktoreho tebe blizkeho cloveka si si prvykrat uvedomil, ze si vlkodlak?" je super, navyse je dobre pouzitelna ked GMite ine hry a hrac ma problem urobit si postavu.

Mechanika vyhodnocovania cez Jenga vezu je vyborna hned tromi vecami:
1) vas psychicky stav (ako hraca) sa odraza na sanciach postavy uspiet
2) pred pokusom velmi prirodzene vidite svoje sance na uspech, bez nutnosti prepocitavania pravdepodobnosti
3) hracsky skill sa premieta do hry priamo, nie iba cez rozlicne metagame triky

Po celej dlzke knihy su na spodku stran vzorove otazky - ked potrebujete inspiraciu, staci otvorit na nahodnej stranke. Uz sa tesim na vyskusanie.

Genialny pocin. Rozhodne nie pre kazdeho (na jazyk sa deru slova "fikcia ako fundament"), ale ak mate radi minimalisticke a atmosfericke systemy, Dread je rozhodne hodny vasej pozornosti.

(styri hviezdicky na zaklade dojmu z precitania a predpokladaneho priebehu hry, po vyskusani sa moze zmenit obidvoma smermi)

edit: Uz som vyskusal a vysledok je jednoznacny - pridavam piatu hviezdicku. O svojom dojme z tejto hry mozem povedat iba "It f*cking works, yo".