Das schwarze Auge 5e

Das schwarze Auge 5e

Vložil(a) Tarfill dne 01.12.2020, 14:51
3
Průměr: 2.5 (2 hlasy)
2015
Jedna z nejznámějších německých RPG her.

Podobně jako je u nás známý pojem Dračí Doupě a v Americe zase Dungeon and Dragons, tak v Německu je známé Das schwarze Auge. 

V překladu jako Černé (nebo taky temné) oko. Čistokrevné fantasy, avšak více hrdinské, než-li epické, s mechanikami, které více simulují realitu, než-li jednoduchost. Je k němu vydané velké množství doplňků a rozšiřujících příruček, včetně vlastních světů.

Systém

2

...a zplodili takový ošklivý děťátko co má špatný vlastnosti obou.

Jakože už jen základní mechanika: hod 3d20, každá kostka přiřazená jedné z 8 vlastností, podhazuju, následně když přehodim můžu rozdělit body z dovednosti mezi všechny tyhle tři vlastnosti a tím hod příslušné kostky "dorovnat". Ne, kromě "realismu" spojení činnosti s více vlastnostmi v tom nic neni - ano, herně složité to je fakt hodně.

Viděl jsem z toho jen část a hrál jsem jednu ukázkovku a docela mi to stačilo - hromada GURPS style detailních oprav a možností, ale souboj nakonec vypadá jako nejhorší DnD "omlacovačka" bez možnosti nějaké nápaditosti nebo improvizace (...v rámci systému). Dávám optimistické 2*, ale pravda je, že kdybych si to nastudoval fakt hodně poctivě, tak by to možná šlo dolu na 1.

3

Na to, v jakém měřítku existuje už dlouhá leta v sousedním Německu, se skoro divím, že u nás v ČR po ní neštěkne ani pes. Nebo spíš neznám nikoho jiného, kdo by DSA hrál / propagoval. A ačkoliv mám z této hry smíšené pocity, nakonec asi vyhrávají ty dobré.

Ano, pravidla jsou poměrně obsáhlá a vlastně i docela složitá. Když si k tomu představím navíc spoustu rozšiřujícího materiálu mimo základní příručky a navíc nic z toho není v češtině, náročnost na pochopení a hraní se ještě zvyšuje. Ale to je vlastně i u mnoha jiných zahraničních RPG.

Každopádně základní mechanika DSA má jedinečné ověření výsledku - hod třemi dvacetistěnnými kostkami! Ano, někdo v tom vidí zbytečné počítání čísel, někdo zase větší odraz v realitě v rámci použití vlastností či dovedností. Jedinečné to ale je.

Základ postavy tvoří 8 atributů a systém je dovednostní, což znamená, že se vám nezvyšuje předem určený level, ale dostáváte body, které investujete kamkoliv, kde se vám to hodí. Čímž vrůstá šance, že každý hrdina bude svými schopnostmi jedinečný. 

Odraz do reality v rámci mechanik je vidět nejen hlavně ve spoustě detailech umožňujících přičíst nebo odečíst +1 / +2 / +3 za jakoukoliv blbost, ale hlavně taky na zotavování se z utržených zranění a obnově zdrojů. Magie, stejně jako body životů, dorůstají dost pomalu. Čímž je logické očekávat, že družina se bude delší dobu připravovat na nějaký střet a pak se delší dobu zotavovat, než kdyby vymetala jeskyně jako na běžícím pásu a za jedinou noc měli dobrodruzi všechny zdroje doplněné, podobně jako je tomu třeba v D&D. Což v rámci jakékoliv kampaně bude hrát zásadní rozdíl. Jinak je DSA čistokrevná fantasy - elfové, trpaslíci, magie, vlci a draci, prostě klasika. 

Pokud jste geekové, od mechaniky ve hrách vyžadujete i jistý odraz do reality, rádi zkoušíte nové hry a ovládáte cizí jazyky, můžu DSA klidně doporučit. Pokud ale nevíte co přesně chcete, upřednostňujete češtinu, nebo ve hře chcete více epičnosti, radši sáhněte po jiném systému jako je třeba D&D, nebo české Dračí Doupě odnože. 

The website encountered an unexpected error. Please try again later.
Error: Call to a member function id() on string in Drupal\statistics_counter\EventSubscriber\StatisticsCounterSubscriber::updateStatistics() (line 41 of modules/statistics_counter/src/EventSubscriber/StatisticsCounterSubscriber.php).