Padlá hvězda

Vložil(a) Markus dne 02. 12. 2021, 21:07
3
Průměr: 2.5 (2 hlasů)
2021
Akční cestovní dobrodružství s trochou tajemna

Družina je najata k ochraně karavany mířící směrem do hor. Cesta trvá jen dva dny a není příliš náročná. Jakmile však postavy dosáhnou městečka Karmakův důl, vše se změní...

Dobrodružství pro Dračí hlídku, napsané původně pro potřeby ukázkového hraní. Je určené pro postavy na 1. úrovni a zabere zhruba 5 hodin. Dobrodruzi dostanou za úkol vypořádat se s útoky koboldů, ale narazí na jiné záhadné bytosti. První část se odehrává na cestě divočině, závěr představuje menší jeskyně.

Určeno po hru
Kategorie produktu

4

Nejsem nijaký velký kritik a vlastně jsem žádné dobrodružství nehrál do puntíku podle předlohy. Takže jsem to projel, vypsal si důležité milníky a zbytek odimprovizoval (na kroužku kde na to máte 2 hodiny a 30 trvá zhruba tvorba příběhu není čas na každý detail). 

Celkově mě, jakožto milovníka wierfictionu a lovecrafta, více zajímala en meteorit a chaotická magie takže jsem celý dobrodružství pojal v nádechu povídky Barva z kosmu. Hráči si to užili a na chaoradiaci neumřeli, koboldi pokřiveni magií jež způsobovala že se jim v očích třpytili malé hvězdičky jako třpytky, jejich těla se rozkládala nezvykle rychle, nevyjímaje úponky které se nich linuly. V utopené vesnici gnómů našli samozřejmě divné nákresy, rytiny a obleky.

No a pak v dole našel klerik dynamit a sedící tlupu zmutovaných koboldů okolo ohně. Z klerika se stal byl islámista, zařval jméno svého boha a mrstknul to tam. Nejrychlejší boj. Ale byla sranda. Následoval útěk před zavalením dolu doprovázený hašením lesního požáru.

Já i hráči jsme si to užili.

1

well, v dobré tradici, maraton mých hodnocení DH dobrodružství pokračuje... tentokrát pro větší strandu jako průběžné zápisky z čtení bez zpětné editace!

 

...a hned z kraje jsem... příjemně překvapen? Cože? Skoro jakoby Tirus četl mé kritiky svých předchozích prací a poučil se z nich (ne, nemyslím si, že to je mnou, ale skoro to tak vypadá). Na začátku je přehledné shrnutí, úvod je na právě 1 A4 a věcný,  bez dříve typické rozkecanosti o zbytečnostech (stylistika by šla ještě poladit, ale žádná trága a budiž odpuštěno). Ok...

 

Klišeoidní horor "alien-thing" trope, ale proč ne, klišé sou klišé protože fungují, samotné zasazení je zajímavé...

Rant o detailech: ...tu mapu by to chtělo na začátek, klidně zmenšenou (nebo aspoň pro forma odkaz "viz mapa v dodatku" nebo tak něco). Drobnost, ale... podobně troška formátování navíc by neuškodila (rámečky sou hezký, ale stylizační text pouhou kurzívou neni úplně 100%...) a ten font těch nadpisů si ten "bold" fakt nezaslouží (přidat místo toho +2 nebo +4 pt by vypadalo o dost líp - a čitelnějc a přehlednějc na pohled). Ale opět, spíš detaiy... (kyž už nitpickuju - ta grafika neni zrovna optimalizovaná pro černobílou - když už ste narvali prachy/úsilí do hezký grafiky, pořiďte si i její solidní BW verzi místo tohodle prznění prvků očividně tvořených pro barvy, tohle mi rve oči a původnímu grafikovi nejspíš i duši...)

...skriptovaný přepad daný jako možnost a ponechaný na úsudku GM podle situace místo railroad deklarace - nice touch.

Chápu, že pro "turnajovku" je lineární skript, ale při přepisu pro veřejnost by si ta pasáž o "pokud postavy X, šéf jim řekne že ne" zasloužila aspoň poznámku o tom jak to hrát dál když družina řekne "jebať šéfa, X!". Tohle je bohužel přetrvávající chyba těhle dobrodružství...

Kapitola 1 - na to kolik se toho reálně stane možná až moc roztahaná - opět, turnajovka s více PJ chápu, ale přepis pro veřejnost by šel proškrtat. Ale pořád snesitelný rozsah... takže dál... (wow, zatim fakt lepší než sem čekal...)

AU! KSAKRU! Tak hezky to až doteď vypadalo!

Začíná detektivní část a ihned je porušen základní princip detektivek v RPG (a že to byla turnajovka je úplně ukradený) - konkrétně klíčové stopy jejichž získání je podmíněné. Jakože vážně? Jak dlouho potrvá než se z tohodle stane standardní common knowledge? :(

WHAT!? "Po boji lze z ostatků zjistit, že zde přebývají dva druhy koboldů a navzájem se požírají." WHAT!? Jak - jak přesně - že autor čeká že tohle "lze zjistit"? He?

ah crap - a ze slibný detektivky s cool hororovejma prvkama defaultujeme na dungeon. Ach jo, fakt.

"V místnosti..." [kterou skriptem nelze minout] "...jsou kompletní zápisky o experimentu" (a všech následcích a všem tajemném dění v okolí) - a celá slíbená detektivka totálně v kelu. A celý tajemství a tím i horor a atmosféra spolu s ní. Jakože k*-sakru vážně? Tohle... tohle neni ani už ani začátečnická chyba, fakt - tohle napsal letitej PJ, autor komerčního RPGčka, designer RPG turnajů/eventů. Ještě před chvíli se mi to fakt líbilo, teď se mi chce zase brečet nebo zoufale smát.

Jasněže je v tý místnosti i návod na lék na všechen horor-stuff z celýho příběhu, proč ne. Divim se že tam rovnou neni BIG RED BUTTON s nápisem PRESS TO WIN. Oh, wait a sec... fuck this.

WOW

Na tohle ještě navazuje kapitola 3 kde se dostaneme k samotné alien-stuff. Nechápu proč, finále už zjevně probě-... finále už bylo PJem hráčům odvyprávěno, tohle je už jen záminka pro další combat encounter :/

WOW - shit intensifies!

Poté co jsme už měli finále a po něm jeden zbytečný boj a druhé pseudo-finále... tak teď proběhne další (nevyhnutelný) boj a zcela skriptovaně tu prostě zraníme dvě postavy které se prostě nakazí alien shitem! WOW. (Že už vědí přesně o co jde a mají na to lék takže to je totálně bez sázek, napětí nebo atmosféry, takže totálně pointless, už asi nemusim řešit, že ne?)

Bohové jak tohle může gradovat ještě hůř?

Nekonečno koboldů prostě zažene postavy... právě tam, kde je chce PJ mít... a odkud skriptovaně nemají úniku takže mají být zoufalé...

Já už nemám... mě už došly i nadávky, tohle je prostě za hranou absurdity.

BOHOVÉ ONO TO JEŠTĚ DÁL GRADUJE DO JEŠTĚ HORŠÍCH KONČIN!

Poté, co už hráči myslí, že tam umřou - BOOOOOM! Hrozná rána! Zlí koboldi jsou vyhozeni do povětří hodnými koboldy, kteří družinu tímto zachránili! WOW A družina s nimi uzavře příměří! (deklarace)

Hezky to hráči hrají, když jen sedí u stolu a poslouchají jak jim PJ říká co jejich postavy dělají a jak nic nemohou a jak je někdo jiný zachraňuje. To je ale panečku turnajový hraní!

Kill me. Somebody just fucking kill me.

Na závěr nějaké generické dobré rady pro začínající PJe. Kdyby celej příběh nebyl tak totálně zprzněnej a celá slibná zápletka a setup nebyly mizerným game designem proměněny v hromadu hnoje, tak bych tu dal nějakou menší pochvalu, ale po tom předchozím to je totálně zbytečný.

Nezbývá, než citovat tradiční závěr všech DH dobrodružství:

Zpracování příběhu do použitelné podoby pro ostatní je velká výzva. Je to tvrdý test mistrovství ve vypravěčství a literárních dovednostech.

A tento DH příběh v tom opět velmi tradičně selhal . A tentokrát tím nejepičtějším, nejúžasnějším a nejfascinujícnějším způsobem, co jsem doposud viděl. Moc se těším na další budoucí skvosty z DH knihovničky a od Tiruse jako autora obzvlášť, trend kvality je vskutku slibný.