2021
Sada zjednodušených pravidel The One Ring a dobrodružství za hobity v Kraji
Krabicová sada pro rychlý start s druhou edicí hry The One Ring / Jeden prsten (2021). Obsahuje zjednodušená pravidla omezená jen možnosti pro postavy hobitů, obsáhlý popis Kraje a pět stručných hobitích dobrodružství, která se v kraji odehrávají. Dobrodruzi budou zverbováni samotným Bilbem Pytlíkem, aby mu pomáhali s různými patáliemi ve všech čtyřech čtvrtkách Kraje... i Rádovsku. Obsah krabice:
- 24stránkový sešit pravidel
- 52stránkový sešit s popisem Kraje
- 31stránkový sešit s dobrodružstvími
- Dvě velké mapy Kraje a Eriadoru, osm deníků s připravenými postavami
- Kartičky vybavení, karty role při cestování, karty bojového postoje
- Dvě k12 šest k6
Materiály ke Kraji původně vydané v tomto produktu vyšly i v konverzi pro pátou edici D&D jako Shire Adventures (2022).
Určeno po hru
Kategorie produktu
Vydavatel
Překlad
Přeložený název | Přeloženo Seřadit vzestupně | Překladatel | Vydavatel | Jazyk překladu | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Jeden Prsten – Úvod do hry | 2023 | Jiří „Markus“ Petrů | Mytago | Odkaz |
Externí recenze a shrnutí
NerdFix | Marek Čabák | Úvod do hry Jeden Prsten aneb jak si jen tak napochodovat do Mordoru |
Gaming Professors | Patrik Klicman | Jeden prsten: Úvod do hry – další legenda s Pytlíkem |
Gergon | Gergon | [videorecenze] Jeden prsten - RPG |
Zpátky do dungeonu | Markus | Recenze: Jeden prsten – Úvod do hry; aneb kterak byla do Kraje zavedena železnice |
Games.cz | Pavel Bareš | The One Ring Starter Set – Recenze vyprávěcího RPG ze světa Pána prstenů |
- Pro vkládání hodnocení se musíte registrovat nebo přihlásit
Ta dobrodružství nejsou tak špatná!
V Jednom prstenu Úvodu do hry najdeme tři brožury a několik herních pomůcek, které se budou hodit pro plnou hru. Za zmínku stojí nádherná oboustranná mapa Kraje a Eriadoru. Dále zde najdeme dva balíčky karet. Jeden s kartami vybavení, druhý s soubojovými postoji a činnostmi při cestování. To sice při hře v Kraji nejspíš nevyužijete, ale rozhodně se to bude hodit k plné hře. Pak je tu ještě sada kostek a osm předpřipravených deníku s postavami jako Drogo Pytlík, Esmeralda Bralová, Lobelie Kšandičková, ale také tu je Bilbo Pytlík a Balin. Vše je nádherně graficky zpracované a využitelné i s plnou hrou. Hlavním obsahem jsou ale brožury a na ty se zaměřím.
Pravidla
Jednoduchá pravidla jsou postavená na dovednostních hodech a přehazování cílových čísel, přičemž za každý bod dovednosti dostanete jednu šestistěnnou kostku ke kostce skutků. Hod pak můžou ovlivnit různé bonusy, postihy, utracené body naděje či inspirace. Pravidla pro boj jsou rychlá a jednoduchá. Pravidlům samostatně dávám čtyři hvězdy.
Kraj
Příručka Kraj je nejobsáhlejší a nejpovedenější ze všech tří brožur. Obsahuje pojednání o Kraji a popisuje každou vesničku ve všech čtyřech čtvrtkách i v Rádovsku. Popisy jsou krátké a obsahují minimu informací nepředatelných hráčům. Postavy se tak můžou vydat prakticky kamkoliv a já nebudu muset vařit z vody. Celé to ještě vylepšuje spousta tabulek náhodných setkání, drbů, popěvků a zápletek. Někdy je zápletka v podstatě minidobrodružství se vším všudy, jindy poutavý námět, který si můžete rozvést atd. Brožuře Kraj dávám pět hvězd protože je skutečně excelentní
Dobrodružství aneb není to tak zlé
Sešit dobrodružství obsahuje pět menších dobrodružstvích, které můžete hrát jako minikampaň nebo samostatně. Dobrodružství ale nemají zrovna dobrou pověst a Markusova nebo Gergonova recenze je nešetří. Každé dobrodružství jsem poctivě odehrál, zde jsou zápisy: https://rpgforum.cz/forum/viewtopic.php?t=18243 a tady je menší shrnutí mých dojmů:
První dobrodružství - Nanejvýš ztřeštěné spiknutí
V dobrodružství se hráči vypraví do Velké Kopaniny, ukrást mapu Starého Brala z Domu Pamětin. Dobrodružstí je především seznamovací a hráči si moc akce neužijí. Obsahuje ale několik pěkných situací (rozhovor s nevrlým výrem, uklidňování hravého teriéra, plížení se kolem pomezných) a nádhernou Tolkienovskou atmosféru. Za mě pohodový úvod do pravidel a Kraje. Tři hvězdy
Druhé dobrodružství - Ostřílení lovci pokladů
Ve druhém se hobiti spolu s Bilbem pokusí najít palici Bučivoje Brala, ztracenou kdesi v Severním vřesovisku. Dobrodružství je rozhodně mnohem dobrodružnější než první a dá se rozšiřovat různými zápletkami z sešitu Kraj. Bohužel místy se musí hráči zachovat určitým způsobem, jinak dobrodružství zboří. Dávám tři hvězdy.
Třetí dobrodružství - Nejvybranější ohňostroj
V dobrodružství máte vypátrat Gandalfovy rachejtle, které zanechal v Kraji. Tady bezvýhradně souhlasím s Markusovou recenzí. Dobrodružství je postavené na dialozích s postavami a zjišťování informací. Případný neúspěch znamená konec dobrodružství, protože se prostě nedozvíte kde ty rachejtle jsou. Celá hra pak vypadá asi takto: Přijdete ke Kšandičkovým, kteří mají mít rachejtle a ti vás pošlou za někým jiným, ten udělá totéž atd. dávám dvě hvězdy za atmosféru a zajímavé postavy.
Čtvrté dobrodružství - Nedobrovolní listonoši
V dobrodružství máte doručit dopis z Velké Kopaniny až do Fazolné na Blatech ve Východní čtvrtce. Paradoxně nejlepší dobrodružství v sešitu. Sice se zde toho moc neděje, ale nejsou tu žádné klíčové body, kdy neúspěch znamená konec dobrodružství a hráči se mohou mezi pěknými předpřipravenými událostmi (Elf v Zálesí, zvědavé veverky) vyblbnout jak uznají za vhodné. Dávám čtyři hvězdy a doufám že poslední dobrodružství bude stejně dobré nebo lepší. A ono bohužel není.
Páté dobrodružství - Zkrocení Zlé šelmy
V posledním dobrodružství se podíváte do Rádovska i do Starého hvozdu při honu na hrozivou spálenou stvůru. Dobrodružství obsahuje pěkný námět, rozřešení a dost zajímavých situací a setkání, dokonce se setkáte se samotným Tomem Bombadilem. Bohužel jsou hráči neustále vedeni z jednoho setkání k druhému a dobrodružství tak nelze nijak rozšířit (Což je škoda, protože pojednání v Kraji o Rádovsku je moc pěkné) a hráči nemají šanci vymyslet žádný svůj vlastní plán na chycení šelmy. Dávám tři hvězdy ze pěkné situace, námět a Bombadila.
Jako celku dávám brožuře dobrodružství tři hvězdičky, obsahuje lepší i horší kusy, ale až na jednoho pukavce z toho vždycky vznikne příjemná a pro milovníky hobitů náramně zábavná hra.
Skvělé i hrozné zároveň
Málokdy se vidí produkt, který je kvalitou takhle rozstřelený.
Faktografická příručka o Kraji je excelentní! Ucelená, přehledná, text je stručný a jde přímo k věci, zaměřuje se na věci, které dokážete snadno rozehrát do atmosférické scény. Nezahltí vás zbytečným „lore“, místo toho se v každé vesničce kraje soustředí na dvě tři zajímavosti a to stačí. Je taky velice precizně nastudovaný, shrnuje tolkienovské poznatky i z knih, které neznáte (protože u nás nevyšly). Je čtivě napsaný (!!!), přečtete to jedním dechem plní inspirace a chuti hrát. Do toho praktické tabulky náhodných situací nebo zvěstí. Prostě bomba. Tohle je můj nový standard toho, jak může vypadat settingová příručka.
No a pak jsou tady otřesná dobrodružství. Mají dobrý nápad – Bilbo vás pozve na sérii pěti práciček, které vás postupně protáhnou celým Krajem, přes všechny čtyři čtvrtky, přes Brandyvínu až do Rádovska, a tím vám dají možnost všechno to tady vidět a osobně zažít. Potkáte Bilba a sedláka Červíčka a zatknou vás pomezní a uvidíte elfa… zkrátka sami si zažijete přesně to, co byste v Kraji chtěli zažít. Paráda.
Bohužel nápad je jedna věc, reálné provedení druhá. A to je mizérie. Dobrodružství jsou lineární sekvence naskriptovaných scén, ve kterých hráči nemůžou o ničem rozhodnout a na ničem, co udělají, nezáleží (ani na hodech, úspěších, neúspěších – je to úplně jedno). Text je užvaněný až běda a totálně nepřehledný – ve hře v něm nic nenajdete. Skript je tak blbě koncipovaný, že nepočítá s neúspěchem. A jakmile se hráči pokusí projevit svobodnou vůli a udělají něco, co skript nepředpokládal (například se rozhodnou pokračovat v cestě i v noci za bouřky, místo aby našli útočiště a přespali do rána), tak se celý skript rozsype a dobrodružství přestane dávat smysl, takže ho můžete zmačkat a zahodit. Jestli tohle budete jako Vypravěč vést, tak převážnou část vaší myšlenkové kapacity budou zabírat starosti s tím, jak dostat nezbedné hráče zpátky tam, kde je potřebujete, „aby vám to vyšlo“ – a jak hasit požáry ve chvíli, kdy vám to nějakou nečekanou akcí totálně rozboří.
Takže: excelentní příručka o Kraji. Prachmizerná dobrodružství. Tak si to nějak přeberte.
Podrobněji jsem se rozepsal v recenzi na blogu.
Skvělé pro začátek
Předpřipravené deník, jednoduché ale zábavné dobrodružství a krásná mapa s kostkami.
Na oneshot a nebo hraní s dětmi je to super.
Ale víc se těším na plnou hru.
Povinnost pro milovníky Tolkiena a hobitů
Je to nejkrásnější tolkienovský "produkt", jaký jsem kdy viděl.
V krabici najdete 6+2 předpřipravených postav. Základní čtyři hobity, jejichž jména si jistě vybavíte z prvních kapitol Společenstva prstenu, a dvě pokročilé: trpaslíka Balina a slavného hobita Bilba. Předpřipravené postavy jsou ideální start do nového herního systému. Nic nemusíte zdlouhavě nahazovat a vytvářet, prostě si jen vyberete hobita nebo hobitku, kteří jsou vašemu srdci nejbližší. Krátké povídání a ilustrace vám pomůžou, podobně jako tomu bylo třeba u předpřipravených postav ze hry na hrdiny Lone Wolf.
Nejvíc mě nadchnula přenádherná složená mapa. V tolkienovském stylu, ale barevná, s bočními ilustracemi nebo zvětšenými výřezy důležitých míst. Na jedné straně je mapa Kraje s podrobně rozkreslenou severní, západní, jižní a východní čtvrtkou, Hobitín je uprostřed. Tak podrobnou mapu Kraje jsem nikdy nikde neviděl. Na této mapě budete zažívat svá dobrodružství v rámci Starter Setu. Na druhé straně mapy je podrobně rozkreslený Eriador, od Šedých přístavů až po Mlžné hory.
Dvacetičtyřstránková pravidla vám nabídnou vše, co potřebujete pro hraní v Kraji. Je v nich ukázka hry, krátké povídání o Dějmistrovi a hráčských postavách, jak funguje struktura dobrodružství a vyhodnocování akcí. Zde se na chvíli zastavím.
Ve hře se hází šestistěnnými a dvanáctistěnnými kostkami. Postava je definována třemi vlastnostmi, přičemž jejich hodnoty představují cílová čísla, proti kterým se hází. Pod každou vlastnost spadá několik dovedností. Každou dovednost definuje, jestli je vaše osobitá (ano/ne) a jak dobře ji umíte (stupeň od 0 do 6). Na začátku hry máte tři osobité dovednosti a 21 bodů rozdělených do stupňů dovedností. Když se pak pokoušíte o nějakou akci, hodíte si jednou nebo dvěma k12 (zpravidla jednou, dvěma jen pokud si házíte na svou osobitou dovednost) a tolika šestistěnkami, kolik je stupeň dané vlastnosti (na začátku většinu 0 až 3). Hod 2k12 (na osobitou vlastnost) funguje jako výhoda v DnD 5E, tedy berete lepší hod. Pokud jste v součtu hodili aspoň tolik, kolik je hodnota přidružené vlastnosti, v hodu jste uspěli a máte jakoby jeden úspěch. Kostky ale mají ještě svá specifika. Za každou hozenou šestku na k6 si přičítáte další úspěch. K12 má čísla od 1 do 10. Místo 12 je Gandalfova runa a místo 11 je runa Sauronova oko. Gandalfova runa znamená automatický úspěch bez ohledu na hozený součet. Sauronovo oko se počítá jako 0. V rozšířených (core) pravidlech pak při hození Sauronova oka začínáte čím dál víc propadat zoufalství. To vám ale v Kraji ve Starter Setu naštěstí nehrozí. :)
Posuňme se v pravidlech dál. Po vysvětlení, co představují jednotlivé vlastnosti a dovednosti, se dostáváme ke zjednodušenému soubojovému systému (ten základní je až v core pravidlech). Pravidla dále vysvětlují, jak fungují herní stavy jako naděje nebo výdrž a nakonec v pravidlech najdeme pravidla pro Dobrodruhování, neboli specifický řád herního sezení při hraní této hry. Tedy že (1) Dějmistr na začátku popíše, v jakém roce a ročním období se bude hra odehrávat, kde se postavy momentálně nachází, co se aktuálně děje a o co hráčským postavám jde. (2) Druhá část je pak sled různých scén, něco jako setkání. (3) Poslední částí je konec sezení, tedy shrnutí, co se stalo a jestli postavy dokončily svoji výpravu úspěšně nebo neúspěšně. Příště se totiž setkají u nového sezení, u nové výpravy. Toto docela ve Starter Setu docela striktní a podstatně se tím liší od core příručky, která sice představuje strukturu – fázi dobrodružství a fázi společenstva –, rozhodně ale není tak striktní, jakože jedna výprava se musí stihnout během sezení. Na tuto specifickou strukturu pak navazuje i sešit dobrodružství.
Sešit dobrodružství je největší slabinou Starter Setu. Jednotlivá dobrodružství jsou railroadová propletená "čtecími odstavci". Vypadá to strašidelně a strašidelné to opravdu je. Podobně jako třeba známé DnD dobrodružství Hlubina: Dračí loupež toto dobrodružství vyžaduje Dějmistra, který se nebude jen slepě držet uvedeného textu, ale bude briskně improvizovat. Dobrodružství jsou hodně založena na dialozích s nehráčskými postavami a překonávání překážek dovednostmi. Dějmistr by se neměl bát improvizovaných rozhovorů a měl by podporovat nápady hráčů, jak překážky překonat víc než jen pouhým hodem na dovednost s výsledkem vyšlo/nevyšlo. Aspoň tak bych to hrál já.
Jak už jste asi pochopili, tento Starter Set není o úžasném předpřipraveném dobrodružství ve stylu Ztraceného dolu, ale v atmosféře Tolkienovy Středozemě přenesené do hry na hrdiny. A tomu velmi pomáhá další sešit v krabici – průvodce Krajem. V něm je velmi podrobně rozpracován svět Kraje a pro každého Dějmistra by to měla být povinná četba, jak do hry dostat tu správnou atmosféru, na které je tato hra založena. Zde je plný kotel inspirace, ze kterého Dějmistr může čerpat při svých improvizacích.
V krabici dále najdeme sadu kostek a balíček karet s předměty. Obojí se nám bude hodit jak u hraní Starter Setu, tak při hraní podle core příručky. V krabici ale najdeme i bojové karty, které ale ve Starter Setu nemají využití a jsou tu jen jako vychytávka pro hraní podle core pravidel. Ostatně krabice má ještě jednu vychytávku: z vnitřní strany víka je souhrn pravidel a z vnitřní strany spodku zmenšenina mapy Kraje. Obě rozložené části krabice pak mohou tvořit i improvizovanou Dějmistrovu zástěnu (i když The One Ring prodává i zástěnu zvlášť).
Co říci závěrem?
Tato hra je hlavně pro milovníky Tolkienových knížek, hlavně Hobita. Pokud máte raději filmového Pána prstenů, šáhněte raději po druhé tolkienovské hře Free League, The Lord of the Rings, která je settingem pro DnD 5E a je akčnější (soudě podle AiME). Pokud nejste milovníky hobitů, sáhněte raději po core příručce The One Ring. Pokud nemáte rádi railroadová dobrodružství, odečtěte si z mého hodnocení tři hvězdičky a nebojte. Ostatní dobrodružství, co mají vycházet pro The One Ring, jsou už podobně sandboxová jako třeba ta pro Zapovězené země. První takové dobrodružství se na nás řítí s názvem Ruins of the Lost Realm.
Pět hvězdiček je pro ty z nás, kteří se na první pohled zamilují do této krabice kvůli vymakaným doplňkům, dobrodružství si v pohodě odimprovizují a doplní a pak, po hobitsky rozmarné sérii dobrodružství v Kraji, se vrhnou na hraní podle core příručky s plným nášupem pořádného sandboxu. Tento Starter Set je jako polévka před steakem (core příručkou). Steak je grunt, ale bez polívky to není ono. Je to jako Hobit před Pánem prstenů. Hobit je jen rozmarná pohádka, která ve srovnání s epickým Pánem prstenů bledne (nebo se spíš červená, kdo znáte vydání z devadesátek :-)). Ale stejně jako k plnému vychutnání Pána prstenů je potřeba si prve přečíst Hobita, tak k plnému vychutnání core přiručky s plnou kampaní je potřeba si prve zahrát tento Starter Set.
Tak to aspoň vidím já.