Hero System – Champions a další hry

Diskuzní sekce věnovaná konkrétním RPG hrám, příručkám a produktům.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21457
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Hero System – Champions a další hry

Příspěvek od Markus »

Ještě než byl GURPS, existoval Hero System. (Text je starší od Passingby)

ObrázekObrázekObrázekObrázek

:arrow? Hero System
Hero System od Hero Games, navržený zejména pro hraní v superhrdinských komiksech, byl ve své době prvním herním systémem, který nahradil náhodné generování vlastností postav zděděné z D&D jejich nakupováním za body. Hráč si tak mohl postavu v rámci pravidel vytvořit a přizpůsobit podle své představy. Stejně jako v později obvyklých podobných systémech se za body mohou zlepšovat základní atributy postavy, nakupovat dovednosti, superschopnosti a další vlastnosti a případně vyvážit postavu nějakými negativními rysy nebo nevýhodami...
Velmi neúplné...

Samostatně hratelné varianty Hero Enginu:
:arrow? Hero System (4e) (1990)
:arrow? Hero System (5e) (2002)

Systém pochází ze superhrdinských her Champions:
:arrow? Champions (1e, 2e) (1981, 1982)
:arrow? Champions (3e) (1984)
:arrow? Champions (4e) (1980)

Další hry postavené na Hero Systemu:
:arrow? Espionage! (1983) - Špionážní hra za časů studené války
:arrow? Justice Inc. (1984) - Pulpová dobrodružství
:arrow? Danger International (1985) - Špioni, agenti a moderní věci obecně
:arrow? Fantasy Hero (3e) (1985) - Klasická vysoká fantasy
:arrow? Robot Warriors (1986) - Mecha roboti
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1789
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: [série článků] Historie RPG

Příspěvek od Passingby »

K Champions: V kampaních prý ty nevýhody mívaly trochu jiný rozměr a větší význam, protože se postavy často setkávaly s tím stejným protivníkem (jako v komiksech) a součástí hry bylo objevovat jeho slabosti a nevýhody. A podobně záporáci mohli odhalovat nevýhody postav a potom je použít proti nim (něco jako Superman a Kryptonit a podobně).

Narazil jsem na to kdysi kdesi v hlubinách internetu a link na zdroj už nemám, tak je to jenom takové snadno postradatelné a nesnadno ověřitelné random "info" dne. $D

EDIT Ah, zapomněl jsem k tomu přihodit odkaz na Nejtěžší otázku pro Lexe Friedmana, která shodou okolností s tématem souvisí :doh:
Za tento příspěvek děkují uživateli Passingby:
Bifi
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21457
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hero System – Champions a další hry

Příspěvek od Markus »

Tak já teda ten Hero Engine oddělím do samostatného vlákna, i když to bude spíš pro dokumentační účely. Akorát je teď vidět, jak je ten přehled strašně neúplný. No... práce na jindy. :)

Ty ses, Passingby, o ten Hero System nějak zajímat? Od tebe jsem od něj slyšel poprvé.
Uživatelský avatar
Passingby
Příspěvky: 1789
Registrován: 13. 10. 2021, 16:41

Re: Hero System – Champions a další hry

Příspěvek od Passingby »

V podstatě ne, narazil jsem na to náhodou. Jenom mi to přišlo zajímavý jako příběhotvorný prvek, protože jsem "často" slyšel/četl, že nevýhody v GURPS (který z Hero/Champions částečně vycházejí) jenom dělají z postav kriply a jsou k ničemu.

Plus mám pocit, že jsem zadával Hero 6e (pamatuju si to podle té modré obálky), teď to v RPGDB nemůžu najít (nejspíš jsi z toho udělal obecnou anotaci systému).
Markus píše: 17. 6. 2022, 09:13 Ještě než byl GURPS, existoval Hero System. (Text je starší od Passingby)
Verify you are a human.
It's just an overreaction. In a few months, nobody will remember the drama.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21457
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hero System – Champions a další hry

Příspěvek od Markus »

Takže, Hero System...

V osmdesátých letech je pár uchazečů o titul prvního univerzálního systému. Tím skutečně prvním v tom smyslu, jak ho chápeme dnes, byl GURPS (1986): generický systém umožňující hrát v různých žánrech. Ale už před ním existovaly pseudo-univerzální systémy, kdy to či ono nakladatelství vymyslelo systém a ten postupně aplikovalo v různých hrách, takže nakonec v něm šlo hrát leccos... ale pro všechno byla jiná hra s vlastní žánrovou adaptací.

Chaoisum takhle mělo sešitek Basic-Roleplaying (1980) a především World of Wonder (1982), no a pak přišly Hero Games a jejich „Hero System“. Ten původně vznikl pro potřeby superhrdinské hry Champions (1981) – její hlavní inovací je bodový nákup všeho + koncept nevýhod, kdy si můžete dobrovolně nějak zhoršit postavu, abyste dostali body navíc (zdravíme GURPS!).


Obrázek

:arrow? Champions (1e, 2e) (1981, 1982)
Champions je jedna z prvních superhrdinských her – tedy her, které se snaží napodobovat žánr a styl komiksových superhrdinských příběhů. Je to taky první z nich, která dosáhla širokého úspěchu a dočkala se mnoha dalších doplňků, rozšíření i edic.

Hra získala oblibu i díky mnoha pravidlovým inovacím. Tou hlavní z nich je tvorba postavy založená na bodovém nákupu, představená původně ve hře The Fantasy Trip (1980). Hráči si své hrdiny tvoří nakupováním jednotlivých vlastností a především sestavováním speciálních schopností, které se dají volně nakombinovat z různých obecných účinků. Spolu s tím zavedla hra ideu „nevýhod“, kdy hráč může získat dodatečné body tím, že v jiné oblasti svoji postavu dobrovolně znevýhodní.

Systém představený ve hře potom posloužil jako základ dalších her od stejného vydavatele a nakonec byl zobecněn do univerzálního enginu Hero System.

Tato varianta hry existuje ve dvou iteracích. Původní základní příručka (1981), označovaná za „první edici“, byla záhy nahrazena revidovanou základní krabicí (1982), označovanou za „druhou edici“. Název „edice“ je v tomto případě spíš zavádějící, proběhly jen drobné změny, například navýšení výchozího počtu bodů pro tvorbu postavy. Jinak jde především o změnu fyzického formátu a přidání dalších doplňků k základním pravidlům. S většími změnami přišla až třetí edice Champions (1984).

Autoři pak zjistili, že skoro nezamýšleně vymysleli de facto univerzální systém – jelikož hru od základu vytvořili tak, aby bylo možné bodovým nákupem vytvářet „vyvážené“ superschopnosti, šel by tenhle princip vlastně aplikovat i na jiné typy schopností postav. A začali hru adaptovat do jiných žánrů:

:arrow? Espionage!
Espionage! The Secret Agent Role Playing Game je špionážní hra zasazená do časů studené války. Přináší pravidla pro tvorbu postavy, dovednosti, boj, vozidla, automobilové honičky a špionážní organizace typu CIA. Vychází ze hry Champions (1981) a používá její systém Hero System, postavený na bodovém nákupu žádaných výhod a dovedností, přičemž hráči si můžou dobrovolně brát nevýhody a tím získávat víc bodů.

Hra je historicky zajímavá tím, že je o první relativně generické a univerzální RPG. Zatímco Champions byli ještě velice orientovaní na superhrdinský žánr, Espionage! adaptovala jejich systém na „realistické“ prostředí a přinesla pravidla např. pro běžné zbraně a vozidla, čímž zpřístupnila hraní v mnoha dalších prostředích. Další hry založené na Hero Systemu pak přinášely nové (a vzájemně kompatibilní) dovednosti, výhody a nevýhody z jiných prostředí, např. fantasy, a postupně budovaly jednu velkou univerzální rodinu.

Hero System dlouho neexistoval samostatně. Jeho nová verze byla vždy představena v nové verzi Champions. Takže když se řekne třeba „druhá edice Hero Systemu“, znamená to ve skutečnosti „pravidla převzatá z druhé edice Champions“ – to je případ zrovna toho Espionage! výše.

Pak teda přichází třetí edice...


Obrázek

:arrow? Champions (3e)
Champions je svého času velice populární hra v klasickém žánru superhrdinů, kteří bojují proti superpadouchům. Tato třetí edice je první výraznější revizí po první a druhé edici Champions (1981, 1982).

Hra je založená na bodovém nákupu při tvorbě postav, kdy hráči tvoří svoje hrdiny nakupováním jednotlivých vlastností a především sestavováním speciálních schopností, které se dají volně nakombinovat z různých obecných účinků. Dobrovolným pořizováním nevýhod, které postavu nějak omezují, získává hráč body navíc. Třetí edice je iterativním vylepšením předchozích verzí hry – pravidla v základu zůstávají stejná, ale změnily se různé dílčí hodnoty, nabídka schopností, jejich vyvážení atd. Přibyla některá vylepšení vyvinutá pro potřeby hry Espionage! (1983), například pravidla palných zbraní. Z této verze se pak odvíjí „třetí edice“ enginu Hero System, použitá i v jiných hrách.

Další verzí hry je čtvrtá edice Champions (1989).

A spolu s ní hry postavené na třetí edici Champions, tedy třetí edici Hero Systemu:


Obrázek

:arrow? Justice Inc. (1984)
Justice Inc. s podtitulem The Role Playing Game Of The 20’s & 30’s je hra napodobující žánr pulpových dobrodružných příběhů z dvacátých a třicátých let dvacátého století.

Hra je postavená na třetí verzi enginu Hero System, převzaté ze třetí edice Champions (1984). Základem je volná tvorba postav využívající bodový nákup, kdy si hráči za určitý obnos bodů nakupují základní vlastnosti postav, jejich dovednosti a další schopnosti, zatímco za volitelné pořižování nevýhod dostávají body navíc. Oproti superhrdinským Champions je větší důraz kladen na běžné dovednosti a místo superschopností mají postavy tzv. „talenty“, které reprezentují věci jako paranormální schopnosti.

Hra vyšla v krabicové sadě obsahující samotná pravidla (96 stran) a knihu pro Vypravěče (79 stran) s popisem dobových reálií a žánrů, radami pro vedení hry a několika připravenými scénáři. Nevyšlo pro ni moc doplňků, jen dobrodružství Trail of the Gold Spike (1984) a žánrová příručka Lands of Mystery (1985).
Budu pokračovat.
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21457
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hero System – Champions a další hry

Příspěvek od Markus »

Pokračujeme v historické exkurzi.

Když už jednou máte herní engine, byla by škoda nevyužít ho v co nejvíc různých hrách! Jen stručné anotace... o těchhle historických margináliích jednak není snadné dohledat podrobnosti, ale hlavně to vlastně ani nebývá tak zajímavé. Má to nějaké základní vlastnosti, nějaké dovednosti, nějaké schopnosti, nějaké kostky a všelijaká simulační pravidla, hlavně pro boj. Po určité chvíli vám většina osmdesátkových her začne připadat stejná...


Obrázek

:arrow? Danger International (1985)
Danger International je hra pro zažívání akčních dobrodružství v rolích špionů, kriminalistů, žoldáků, tajných agentů, soukromých detektivů a vůbec jakýchkoli jiných příběhů z (tehdejší) současnosti. Jde o adaptaci třetí „edice“ enginu Hero System, představeného v třetí edici Champions (1984), pro potřeby hraní běžných lidí. Hra je de facto duchovním nástupcem hry Espionage! (1983), která do stejného prostředí adaptovala starší verzi Hero Enginu, ale na rozdíl od ní se nezabývá jen špionážní, ale veškerými moderními žánry obecně.

Základem tvorby postavy je bodový nákup, kdy hráči investují body do jednotlivých základních vlastností, dovedností a zvláštních schopností („talentů“). Dobrovolným pořizováním různých nevýhod můžou dostat body navíc. Pravidla jsou orientovaná na simulaci – hra nabízí například pravidla pro skrývání, souboje vozidel, moderní výzbroj a výstroj, politické prostředí. Má dva soubojové systémy, jeden rychlý zjednodušený, druhý pokročilý s větším množstvím výpočtů.

Hra se nicméně příliš neujala, vyšlo pro ni jen pár doplňků.

A samozřejmě – konečně – expandoval Hero System i do žánru generické fantasy, protože každý přece musí mít vlastní generickou fantasy hru.


Obrázek

:arrow? Fantasy Hero (3e) (1985)
Fantasy Hero je hra v žánru klasických fantasy dobrodružství. Jde o adaptaci enginu Hero System do žánru fantasy, od čehož se odvíjí hlavní charakteristika hry – skutečnost, že je postavená na bodovém nákupu, kdy si hráči při tvorbě postavy volně pořizují a kombinují schopnosti.

Přestože nese označení „třetí edice“, jde ve skutečnosti o první verzi her z rodiny Fantasy Hero – číslování odkazuje na skutečnost, že je postavená na „třetí edici“ Hero Systemu, představené v třetí edici Champions (1984). Postavy mají klasické základní vlastnosti, dovednosti a speciální schopnosti. Výrazným rysem je magický systém, ve kterém si hráči můžou bodovým nákupem sestavovat vlastní kouzla.

Další verzí je „čtvrtá“ edice Fantasy Hero (1990).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21457
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hero System – Champions a další hry

Příspěvek od Markus »

Pokračujme v průzkumu historických kuriozit! „The poor man's Battletech“...


Obrázek

:arrow? Robot Warriors (1986)
Robot Warriors je hra, ve které se hráči stanou piloty obřích mecha robotů a vrhnou se s nimi do boje.

Jde o adaptaci „třetí edice“ enginu Hero Systemu, představeného v třetí edici Champions (1984). Základem pravidel je tedy bodový nákup při tvorbě postavy, kdy si hráči investováním přiděleného množství bodů postaví vlastního robota – kupují při tom různé vlastnosti, palubní systémy, zbraně i třeba rozměry těla. Volitelným pořizováním konstrukčních vad a nevýhod (například omezená schopnost otáčení) získávají hráči body navíc. Kromě robota si každý hráč vytvoří i postavu pilota, kterému přidělí různé dovednosti. Další pravidla se věnují především podrobným bojům.

Na trhu, jemuž v žánru mecha robotů začínala dominovat wargame Battletech (1984) a její RPG adaptace MechWarrior (1986), se hra neuchytila a rychle zapadla. Vyšel pro ni jediný doplněk, scénář Robot Gladiators (1987).

A stejně neúspěšné generické sci-fi:


Obrázek

Star Hero (3e) (1989)
Star Hero je generická sci-fi hra postavená na bodovém nákupu, adaptace enginu Hero System do žánru sci-fi. Vydala ji v partnerství nakladatelství Hero Games (držitel značky) a Iron Crown Enterprises (reálný vývoj a vydání).

Přestože nese označení „třetí edice“, jde ve skutečnosti o první verzi Star Hero – číslování odkazuje na skutečnost, že je postavená na „třetí edici“ Hero Systemu, představené v třetí edici Champions (1984). Postavy mají klasické základní vlastnosti, dovednosti a speciální schopnosti, které si hráči při tvorbě postavy kupují za přidělené množství bodů. Dobrovolným pořízením různých nevýhod můžou získat body navíc. Hra obsahuje např. pravidla pro mezihvězdné cestování, souboje vesmírných lodí, tvorbu mimozemských ras a civilizací nebo mimozeská zařízení.

Na trhu, který už začínal být přeplněný jinými – a věhlasnějšími – sci-fi hrami byla hra odsouzená k neúspěchu. Nevyšlo pro ni žádné další rozšíření, ale později vznikla „pátá edice“ Star Hero (2002) jako rozšíření pro univerzální pátou edici Hero Systemu (2002).
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 21457
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hero System – Champions a další hry

Příspěvek od Markus »

Historie pokračuje...

V polovině odmdesátých let se Hero Games dostali do provozních problémů. Částečně měli problém s financemi, částečně s tím, že jejich hlavní tvůrci a zakladatelé chtěli spíš tvořit než vést nakladatelství... a taky se postupně nechávali zaměstnávat v nově vzkvétajících videoherních studiích, takže už nebyl moc, kdo by ten Hero System vedl.

A tak se stalo, že licence na všechny hry získalo nakladatelství Iron Crown Enterprises (tvůrci MERP). ICE pak v naprosto šílené smršti produktů chrlili desítky knížek pro MERP a jeho všelijaké odnože, a navíc stíhali chrlit další a další knížky i pro Hero System. (Ten se do Hero Games časem ještě vrátí, ale tam zatím nejsme.)

Každopádně ICE se podívali na to, že od Hero Games dostali několik samostatných her, sice postavených na společném systému, ale furt samostatných... ICE nejdřív vydali pár dalších her (předchozí příspěvek), ale pak zakroutili hlavou, řekli „takhle to dál nejde“, a pověřili nového designéra/editora tím, aby to všechno reorganizoval tím stylem, že bude jedna generická univerzální hra nazvaná Hero System a všechno ostatní bude jen její rozšíření. De facto tím vznikl druhý GURPS.

Nejdřív teda vyšla ještě čtvrtá edice Champions, tedy žánrová a samostatná hra – nejspíš proto, že Champions byli výrazně úspěšní a tu samostatnost si dokázali obhájit. Už v nic byl ale vidět ten univerzální Hero System...


Obrázek

:arrow? Champions (4e) (1989)
Čtvrtá edice Champions je výrazná revize herní rodiny Champions, hry v klasickém žánru superhrdinů, ve které se hráči stanou ochránci pořádku a bojovníky proti superpadouchům.

Jádrem hry je tradičně bodový nákup, kdy hráči tvoří svoje hrdiny nakupováním jednotlivých vlastností a především sestavováním speciálních schopností, které se dají volně nakombinovat z různých obecných účinků. Dobrovolným pořizováním nevýhod, které postavu nějak omezují, získává hráč body navíc.

Čtvrtá edice, nově vydaná v licenci nakladatelstvím Iron Crown Enterprises, nahrazuje předchozí třetí edici (1984) a jiné verze od nakladatelství Hero Games. Při té příležitosti provádí konsolidaci doposud vydaných pravidel. Nový designér prošel předchozí verze Champions, jiných her založených na enginu Hero System i jejich rozšíření, sesbíral zpětnou vazbu od desítek herních skupin a seskupil často nesourodá pravidla vydaná za 10 let existence hry do jedné ucelené podoby.

Změny v jednotlivých pravidlech jsou rozsáhlé, ale tou nejpodstatnější je, že základní pravidla byla nově rozdělena na dvě části. První část knihy, nazvaná Hero System Rulebook, prezentovala Hero System jako univerzální pravidla pro jakýkoli žánr. Teprve druhá část knihy, Champions Sourcebook, popisuje, jak tato pravidla adaptovat do superhrdinského žánru. De facto tak jde o dvě hry v jedné: univerzální Hero System a jeho superhrdinskou nadstavbu Champions. Hero System poprvé získal skutečně univerzální podobu. Hned příštím roce vyšla zdejší univerzální pravidla samostatně jako čtvrtá edice Hero Systemu (1990).

Všimněte ti, že přímo v Champions byl de facto generický systém. Ten pak jen stačilo vydat samostatně a nová univerzální hra byla na světě. Je to matoucně nazvané „čtvrtá edice“, přestože předtím žádná jiná edice nebyla. (Lepší slovo by možná bylo „generace“, protože prostě navázali na číslování předchozích iterací stejného enginu, přítomného v žánrových hrách.)



Obrázek

:arrow? Hero System (4e)
Hero System je generická univerzální hra pro hraní v libovolném žánru. Jejím základem je bodový nákup, při kterém si hráči tvoří postavu pořizováním jejích číselných vlastností, dovedností a speciálních schopností za body z omezeného rozpočtu. Dobrovolným pořízením negativních rysů nebo nevýhod přitom hráči můžou získat body navíc navíc. Hra je zhruba srovnatelná se svým soudobým konkurentem GURPS, ale oproti němu je „filmovější“. Zatímco GURPS se soustředí spíš na realistickou simulaci a přízemnější žánry, Hero System je vhodnější pro hraní nadlidských hrdinů.

Přestože nese označení „čtvrtá edice“, jde ve skutečnosti o první samostatně hratelné vydání herního enginu Hero System. (Ten byl předtím použit už v jiných, žánrově specifických hrách, od kterých se odvíjí číslování „edic“.) Novou verzi vydalo v licenci nakladatelství Iron Crown Enterprises. Při té příležitosti provedlo konsolidaci doposud vydaných pravidel. Nový designér prošel předchozí verze her založených na enginu Hero System i jejich rozšíření, sesbíral zpětnou vazbu od desítek herních skupin a seskupil často nesourodá pravidla do jedné ucelené podoby.

Základní příručka se jmenuje Hero System Rulesbook (1990). V ní obsažená pravidla se poprvé objevila už v roce 1989, protože byla součástí základní příručky superhrdinské hry Champions (čtvrtá edice, 1989). O rok později je vydavatel vyčlenil a vydal vydal zvlášť, čímž vznikla skutečně samostatná hra.

Následující revizí je „pátá edice“ Hero Systemu (2002).

No a druhá edice Fantasy Hero, velice přehledně nazvaná „čtvrtou edicí“, pak už nebyla samostatná hra, ale prostě jen žánrový doplněk k univerzálnímu Hero Systemu. Tímhle způsobem pak pod Hero Systemem vyšlo leccos.


Obrázek

:arrow? Fantasy Hero (4e)
„Čtvrtá edice“ Fantasy Hero je rozšiřující žánrová příručka pro „čtvrtou edici“ univerzální generické hry Hero System (1990) věnovaná specificky žánru fantasy. Na rozdíl od „třetí edice“ Fantasy Hero, 1985, což byla samostatná hra, nepopisuje tato kniha základní pravidla hry a jde skutečně jen o rozšíření ke generickému Hero Systemu. Přibližuje tvorbu fantasy herních světů a postav, radí s vedením fantasy bojů a přináší spousty kouzel, kouzelných předmětů, zbraní a nestvůr, ukázkové scénáře, příklady postav a jiné herní materiály.

Příručka se stala základem širší řady doplňků Fantasy Hero.

Jen bych rád řekl, že Hero Games sice nejsou nejzmatečnější nakladatel, jakého jsem kdy viděl, ale rozhodně budou na prvních příčkách, protože vyznat se v tom, kolik vlastně mají her a kolik ty hry mají různých edic (tj. verzí), není zrovna jednoduché. Fakt děkuji nakladatelstvím, která používají stejný název pro herní engine používaný v žánrových hrách i pro jeho samostatnou verzi (zdravíme Chaosium a jeho BRP, což je totéž v bledě modrém). A teda nápad říkat „edice“ věcem, co zjevně nejsou edice, nebo začínat číslování herních řad od třetí edice, je taky lahůdka.
Odpovědět

Zpět na „Hry, systémy, světy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti