[dobrodružné miesto] Lyset

Původně švédská hra Forbidden Lands, v českém překladu Zapovězené země, je retro fantasy RPG s důrazem na survival a dobrodruhování v otevřeném světě.

Moderátor: skaven

Jekyll
Příspěvky: 127
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

[dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od Jekyll »

Obrázek

:arrow? Stáhnout

UPDATE 2: Po playteste nahraná verzia 1.1. Zmeny spočívajú najmä v opravách pár preklepov, Magnus dostal vlastnosť Moja kniha, môj štít a tiež možnosť privolať si na pomoc v boji krkavce. Upravený je aj nástup jedu v jeho hrobke. Pridaná aj legenda vo forme "hand outu".
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UPDATE: Nahral som verziu 1.0, ktorú považujem za finálnu, resp. takú, ktorú chcem svojej/nejakej družine predložiť. Za podnety ďakujem Otovi.
Changelog:
Mapa - stále to nie je top, ale asi najlepšie možné, čo sa mi podarilo vytvoriť s úsilím, s ktorým som bol ochotný do toho investovať :D
Ilustrácie - kresliť neviem, nakupovať hej, tak som podporil autora pár eurami, on mi poskytol licenciu. S výsledkom som spokojný.
Úprava niektorých lokácií:
1. Brána - upravený efekt krvavej hmly v priekope
6. Cintorín - pridaný loot nemŕtvym
7. Rajská záhrada - klarifikovaná strata účinku kúzelnej vody
8. Záhradky - efekty jabĺk: jed zmenený na Nemoc, pridané vízie naznačujúce minulé udalosti (mám tam rajskú záhradu, akoby to bolo, aby tam nebol strom poznania :D)
9. Dom bratov - úprava týkajúca sa tajnej skrýše a pridaný príbehový háčik
NPC:
Magnus - trochu zmiernené útoky, kniha je ťažký predmet
Edgar - miesto tesáka dostal sekerku, a aj jednu jazvu
Udalosti: upravený úvodný text, pridal som tam draka :P
Pripísaná kapitolka: Čo ďalej?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toto dobrodružné miesto vzniklo ako nadstavba počinu, ktorý som spáchal v rámci kuchyne dungeonov. V zásade už pri tom som myslel na to, že to predhodím svojej družine v Zapovězených zemí, ale keďže je lockdown, tak... Chápete.

Tak som to teda aspoň skúsil tak serióznejšie spísať. Oproti dvojstránke z kuchyne som urobil pár zmien, jednak som sa snažil zasadiť do prostredia ZZ, a jednak trochu niektoré veci skonkretizoval, či vyhodil. Ešte to nepovažujem za finálne, pretože:
  • chýba poriadna mapa, kresliť neviem, tak zvažujem, že skúsim dačo vytvoriť cez Inkarnate, alebo proste niečo digitálne. Najradšej by som dačo isometrické, veľmi sa mi páči ich štýl, ale na to skrátka nemám,
  • s tým súvisia aj ilustrácie, asi buď dáke kúpim, alebo niečo licencované využijem, ide hlavne o portréty dvoch NPC a možno dáky filler,
  • chýba legenda ako "handout", tiež chcem dorobiť aj formou kartičiek všetky NPC a netvory, nech to GM nemusí hľadať pri hre v handbooku,
  • musím vyriešiť česko-slovenčinu :D. Herné pojmy som ponechal v CZ, pretože to beriem ako terminus technicus, ale neustále bojujem s "rezavými bratmi". V slovenčine by to doslovne bolo "hrdzaví bratie", boh "Hrdz/a", ale znie to hrozne. Napadol mi derivát od korózie, čiže boh "Kor", "koroví bratia". Najlepšie mi znie však "rysaví bratia", boh "Rys", problém je, že pojem rysavý sa v slovenčine používa len v súvislosti so zafarbením dobytka :D Zatiaľ som ostal pri Rrzovi, ale ak by ste mali nejakú poznámku k tomu, uvítam, špeciálne od skúseného prekladateľa ;-),
  • a hlavne a zásadne, chýba živý test. Skrátka, všetko vyššie uvedené budem riešiť zrejme až potom, čo sa to reálne odohrá a zapracujú veci, čo vyvstanú.
Přílohy
lyset_1_1.pdf
(2.82 MiB) Staženo 93 x
Naposledy upravil(a) Jekyll dne 24. 1. 2022, 16:21, celkem upraveno 13 x.
Som Knihobôľ
Hrám: Forbidden Lands/DnD 5e
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1923
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od smrq »

Náhodou, mně "hrdzaví bratia" nezní špatně.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Uživatelský avatar
Ota
Příspěvky: 250
Registrován: 6. 6. 2007, 16:17
Bydliště: KrPole

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od Ota »

Vidím, že dungeonová kuchyně přinesla první vlaštovku v podobě více rozpracovaného nápadu. Gratuluji.
Uvedu pár poznámek, které mě při prvním čtení napadly. Snad pomůžou.

VZHLED MODULU
Je sympatické, že jsi se snažil využít originálních ZZ fontů, modul hned vypadá tak nějak oficiálněji (v mých pokusech s tím trochu bojuji, ale Tobě se to podařilo). Jenom by podle mého názoru bylo hezčí, kdyby hlava boha na první stránce končila až u stuhy s nápisem Lyset. Ty ji máš divně useknutou ve vzduchu, hned mě to praštilo do očí.
Rozsah osmi stran je bezva. Neodstraší délkou a přitom se tam dá vyřádit podstatně lépe než na těch původních dvou :).
Tvé problémy s portréty NPC celkem chápu, sám používám podivný program na vytváření portrétů ala policejní identifikace a starám se tak o dobrou náladu čtenářů :). Ale mně se to celkem líbí.

BRÁNA
Chápu to správně, že postavy, které spadnou do příkopu, jsou kromě psychického útoku za nějakou chvíli napadeni i Krvesajem, který v přikopu bloumá kolem kláštera?

DOM HOSTÍ
V popisu je napsané "viac ako jednu kuticu akiste neponúka". Ani s překladačem jsem nezjistil, co znamená "kuticu akiste". Je to překlep nebo nějaký slang?

REZOV CHRÁM
Asi překlep ve slově "neborákov", správně tipuji "nebožákov".
Při probuzení Magnuse navrhuji, aby Magnus ihned po procitnutí použil svůj nestvůrný oslepující útok lampou a tak získal čas z hrobky vylézt.

KNIŽNICA
Líbí se mi, jak se zde odráží fakt, že Magnus byl pod vlivem vlastní knihy. Přítomnost výbavy k výrobě uspávacích elixírů prostě dává smysl a čím víc takových věcí modul obsahuje, tím je mi sympatičtější.

CINTORÍN
Jedna věta o vzhledu případných probuzených umrlců - bývalých Rezavých bratrů, by neškoldila. Byli bratři pochováváni v hábitech? Nebo nazí jenom v pytli? A neměli něco u sebe (peníz, amulet)?

RAJSKÁ ZÁHRADA
Je dobře, že počítáš s tím, že se nějaká postava vydá na dno. Žíznivost je hezký trest.
Formulace "liečivú vodu si však nemôže nabrať do čutory" je však podle mě zvláštní. To té postavě brání nějaká neviditelná síla? Spíš bych poznamenal, že v jakékoli nádobě voda svou čarovnou moc ztrácí.

ZÁHRADKY
Krutá jablka! Ještěže jsme v dětství nikdy v cizí zahradě na takové nenarazili. Vždycky nás jen trochu bolelo břicho :). Asi jsme hodili úspěch na Výdrž.

DOM BRATOV
Jak jsem chválil knihovnu, tady mě přítomnost tajné schránky s tajnou truhličkou naopak překvapila. Chápu, že se snažíš tak nějak ozvláštnit jinak obyčejnou ložnici, ale kdo by onu tajnou schránku zrovna v ložnici bratrů vyráběl?

HOSPODÁRSKÉ BUDOVY
Pokud by někde měla být tajná skrýš, tak snad zde (mrk, mrk :)). Na její výrobu by tu měl autor jak nářadí, tak i větší klid.

MAGNUS
Hezké nestvůrné útoky, možná občas dost přesílené (kam se na jeho ránu knihou hrabe boxer Mike Tyson v dobách své největší slávy :)).

UDALOSTI
Vidím, že drak zmizel a podle mě je to dobře.
Jenom jsem si nebyl jistý, zda chápu správně větu: "Vždy, keď družina navštívi novú lokáciu, si rozprávač hodí jednou šesťstennou kockou.". Osobně to chápu tak, že lokace, kterou v minulosti navštívili, už se jako nová nebere. Je to tak? Pokud ano, za celou hru se bude házet jen desetkrát (spíše devětkrát, protože házet při vstupu do lokace BRÁNA moc nedává smysl). Takže v průměru se stanou z náhodných událostí asi dvě, což by vlastně šlo.
Mnich Percival by mohl jednou větou nastínit, co hodlá jeho organizace s klášterem dělat dál.

MAPA
Dost by pomohlo napsat vedle mapy legendu (1 - Brána, 2 - Socha atd.).
A krátký údaj o tom, co na horní mapě znamená jeden čtvereček (5 metrů? víc?, míň?). Ty čtverečky navíc nejsou v levé části mapy vidět, takže buď zviditelnit vše nebo smazat vše, takto to vypadá jako nedotaženost.
Jekyll
Příspěvky: 127
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od Jekyll »

Dík za poznámky, veľmi si to vážim. Sú to inak presne tie veci spadajúce pod "veci, čo vyvstavnú" a som rád, že vyvstali ešte pred playtestom. Niektoré mám chuť zapracovať už teraz, ale musím si na chvíľu od tohto oddýchnuť :).

Na vysvetlenie len ku grafike a mape dodám, že nie sú finálne, hlavu boha v skutočnosti použiť nemôžem, je to oficiálny Fria Ligan art, capol som ju tam už zo zúfalstva ako ilustračku. Btw, používal som ich oficiálnu šablónu a počeštené fonty.

No a k slovám ako "neborák" (synonymum "nešťastníka"), "akiste" (synonymum "asi", "pravdepodobne"), či "kutica" (izbica, nie práve najútulnejšia miestnosť) si dávam mentálny výkričník. Chcem predsa, aby toto čítali a eventuálne hrali aj ľudia, pre ktorých nie je slovenčina rodný jazyk :)
Som Knihobôľ
Hrám: Forbidden Lands/DnD 5e
Uživatelský avatar
Vitus
Příspěvky: 1884
Registrován: 21. 7. 2006, 09:03
Bydliště: Kladno

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od Vitus »

Jekyll píše: 13. 12. 2021, 13:33 ..."kutica" (izbica, nie práve najútulnejšia miestnosť) ...
Úplně mi to zavání tím, že by to mohlo být říznuté z maďarštiny, kde "kutya" (čte se "kuťa") je pes, tedy "kutica" by byl psinec ve smyslu slova jako je to v tom českém "zima jako v psinci". :D

Hezké slovo, musím si zapamatovat.
Jekyll
Příspěvky: 127
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od Jekyll »

Pridaná verzia 1.0. Za podnety ďakujem Otovi. "Kuticu" som sa tam rozhodol nateraz ponechať, azda jej opis napovie, čo je to za "pokoj". :D
Som Knihobôľ
Hrám: Forbidden Lands/DnD 5e
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1923
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od smrq »

Super, těším se na přečtení.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 16608
Registrován: 19. 8. 2001, 00:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od Markus »

Zadal jsem Lyset do databáze. Zároveň jsem si dovolil lehce ti zeditovat úvodní příspěvek kvůli viditelnosti odkazu na stažení. Klidně si to dál upravuj podle sebe. I tu anotaci v databázi můžeš editovat – já to psal, aniž bych to důkladně četl, tak se předem omlouvám, jestli tam jsou nesmysly.
Jekyll
Příspěvky: 127
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od Jekyll »

Ďakujem!
Som Knihobôľ
Hrám: Forbidden Lands/DnD 5e
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1923
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od smrq »

Já teda napíšu nějakou stručnou zpětnou vazbu.
Ta lokace je fajn, není tam toho moc, na jedno odpoledne hraní. Popsané je to dobře. Možná občas až zbytečně moc. Je zvláštní, že až u čtení cizích výtvorů vidím chybu ve zbytečně rozvleklých popisech, což je věc, kterou Markus (ale i jiní) vytýkaly mně. :)

Ať mě ale dobře pochopíš - já si nestěžuju na pečlivě popsané pozadí lokací, to mám rád. Ale popisky psané kurzivou bych radil zkrátit. Při hraní mám totiž pocit, že když je to moc dlouhé a já to jen předčítám, nedám do toho správnou šťávu. Asi je lepší lokaci (osobu, předmět...) popsat stručně v jedné, dvou větách a zbytek ať si vypravěč řekne vlastními slovy (pokud chce) - inspiraci bude mít v dalším textu bez kurzívy.
A rozumím tomu, že se velmi špatně škrtají věty, které sis vymazlil a máš pocit, že by tam být měly. Mám to stejně. Ale je potřeba se to naučit.

Za největší chybu lokace považuji, že se tam defakto nic nestane. Máš tam tabulku náhodných událostí, ta je fajn. Ale marně přemýšlím, co by tam mělo být hlavním tématem. Proč tam hrdinové jdou a co tam zažijí?! Snad mi rozumíš.
Za tento příspěvek děkují uživateli smrq:
Jekyll
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Jekyll
Příspěvky: 127
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od Jekyll »

Ďakujem za poznámky. Vyjadrím sa len k tomu, že sa tam nič nestane (škrtať sa dá samozrejme vždy, takže k skracovaniu nemám čo dodať a pri najbližšej verzii, ak bude, to ešte viac preškrtať :D), pretože to trochu súvisí s filozofiou, ako vnímam dobrodružné miesta v Zapovězených zemích tak vo všeobecnosti. Ak tomu správne rozumiem, chýba Ti tam nejaký príbeh, motivácia, agenda, naratívny leitmotív?

Pri drafte, čo bol dvojstránkový dungeon v rámci RPG kuchyne, v záverečnej debate zaznelo, že tento dungeon vyžaduje proaktívnu družinu. A nejako takto som na to pri jeho tvorbe myslel, nech agendu tomu miestu dodajú dobrodruhovia, nie ja. Snažil som sa roztrúsiť tam nejaké prvky, ktoré možno nájsť a čo s nimi urobia a ako to ovplyvní ich príbeh, je na nich. Iste, ak by ozaj chýbala motivácia, môžu dostať quest od Percivala vyzdvihnúť knihu, od lovcov zachrániť Edgara, môžu to len tak vyčistiť a vybudovať si Tvrz.

Netvrdím, že sa mi to podarilo, popravde tá ľavá strana asi vyznieva pomerne hlucho, ale skrátka, pri tvorbe som to vnímal tak, že ide o opustenú ruinu v postapo fantasy svete (pri vesnici, resp. obývanom mieste by som rozvažoval inak, ale ako svoje prvé ever dobrodružné miesto som nechcel riešiť nejakú politiku, frakcie apod.), ale taká bola ambícia. Iste, hrozí, že tam družina prilezie, prejde valom, poobzerá sa po nádvorí a znudene odíde. Na druhej strane, myslel som na svoju družinu, ktorá rada kade-tade zalieza, skúša veci a teší sa z explorácie samotnej.

Skrátka, je to de facto vyľudnené "miesto" (podľa mňa Zapovězené země tento výraz nepoužívajú náhodou), ihrisko, nie príbeh. Či už je hodné návštevy a zotrvania v ňom, to je na družine. Niekedy o dva týždne to skúsim odohrať s neznámymi ľuďmi, tak uvidíme, ako to dopadne.
Som Knihobôľ
Hrám: Forbidden Lands/DnD 5e
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1923
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od smrq »

Jekyll píše: 8. 1. 2022, 23:16 Ak tomu správne rozumiem, chýba Ti tam nejaký príbeh, motivácia, agenda, naratívny leitmotív?
Ano.
Jekyll píše: 8. 1. 2022, 23:16 Iste, ak by ozaj chýbala motivácia, môžu dostať quest od Percivala vyzdvihnúť knihu, od lovcov zachrániť Edgara, môžu to len tak vyčistiť a vybudovať si Tvrz.
Přesně tohle bych do nějaké události navrhl. Něco jako možné hlavní témata dobrodružného místa. Vyberte si nebo vymyslete svoje.
Vím, že jsi tam pak hodil udičku, co by se mohlo dít dál, ale já bych tam dal něco i TEĎ. Takto z toho mám pocit jako když sleduju epizodu seriálu, ona skonči a já si řeknu: Fajn, hezké to bylo, ale co se v tom díle vlastně dělo? Posunul se příběh někam? A ono ne.

Ale jsem si jist, že i s těmi náhodnými setkáními to může vydat na hutnou hru, kdy se hráči pobaví.
Za tento příspěvek děkují uživateli smrq:
Jekyll
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Jekyll
Příspěvky: 127
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od Jekyll »

Nahraná verzia 1.1 po, dovolím si tvrdiť, že úspešnom, playteste.
Som Knihobôľ
Hrám: Forbidden Lands/DnD 5e
Uživatelský avatar
smrq
Příspěvky: 1923
Registrován: 6. 2. 2006, 10:16
Bydliště: Vsetín

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od smrq »

Nechceš sepsat nějaký herní zápis? Zajímalo by mě, jak vám to probíhalo.
Radim "Smrk" Trčálek
Dnes aktivně hrající Zapovězené země. Hotové a rozpracované dobrodružství:
Vražedné světlo Strach nad Kelpenem Kdo seje vítr
Jekyll
Příspěvky: 127
Registrován: 1. 3. 2019, 19:56

Re: [dobrodružné miesto] Lyset

Příspěvek od Jekyll »

Zápis v spoileri, aby sa potenciálni hráči náhodou nepripravili o prekvapenie:
Spoiler
V krátkosti: zišli sa jeden ľudský kupec, ľudský lovec a škretí čarodej znalý kúziel krvavých. Ako háčik som použil verziu s Rezavým bratom Percivalom, ktorého stretli, keď sa vracal po posily. Percival poprosil družinu, aby získala Magnusove artefakty, počkala ho tam s tým, že do dvoch dní sa stretnú v kláštore. Chcel tak ušetriť čas a urobiť si očko v ráde, sľúbil dáku odmenu. S tým som operoval aj počas dobrodružstva, že keď uznám za vhodné, spustím udalosť s príchodom Rezavých bratov. Nedôverčivý a s nervami v koncoch Edgar sa vďaka náhode nachádzal v Dome bratov. Popritom som občas hádzal na prípadné náhodné stretnutie. Celé sa to odohralo v lete v priebehu prvého štvťdňa, resp. od rána do obeda.

Družina začala pred bránou, dvaja úspešne preskočili priekopu a z verají brány si spravili bezpečný mostík. Potom sa zaoberali mŕtvym Johanom, pomerne hlučne a neúctivo, čo som vo fikcii vyhodnotil tak, že Edgar to nevydržal a od Rezovej sochy na nich mieril lukom a vypytoval sa veci. Sociálny konflikt dopadol úspešne v prospech družiny, Edgar uveril ich čistým úmyslom a od samej úľavy omdlel. Keď sa prebral, bol odzbrojený a škret si z neho robil nepekné žarty, Edgar pochopil, že družina nie sú práve dobrodinci, a tak sa zdekoval. Družina mu to umožnila, Edgar z pomsty hodil kameň do Rezavej sochy, čím prebudil révu.

Dobrodruhovia z boja s ňou utiekli, no tu som dostal nápad, že réva to tak nenechá a bude sa postupne dakam presúvať. Medzičasom sa vtrepali do Domu bratov, kde našli truhličku, škret ju úspešne vypáčil a tešil sa z medailóna. Následne dvaja z nich ochutnali jablká, jeden dostal víziu s Magnusom, druhý s Domom bratov, pričom tento neuspel a ochorel (choroba sa prejaví až na druhý deň, takže z hľadiska oneshotu irelevantné).

Následne pokračovali cez knižnicu do chrámu (dôsledne ju prehľadali aj sa nálezom potešili). V chráme odsunuli dosku a pokračoval encounter s Magnusom samotným. Vyústil do boja (bol to playtest, takže tomu by sa tak či tak nevyhli, ale v tomto prípade to bolo vyústenie organické), Magnusa porazili. Vzali "veškerý loot" spoza obrazu a bočným vchodom vyšli von. Škrtiaca réva sa medzitým presunula a obopla bránu, takže sa rozhodli preliezť val na severnej strane. Uľahčili si to tým, že si naimprovizovali "schodík" zo stolíka z knižnice. Problém bol, že prvý liezol lovec s lampášom, čo prebudilo krkavce.

No a tu sme to už pre nedostatok času ukončili, v zásade po encounteri s krkavcami som mal v pláne spustiť udalosť alebo s Rezavými bratmi (ktorým by museli vysvetľovať, kam sa tak ponáhľajú s ich knihou), alebo s lovcami (ktorým by zase museli vysvetľovať, prečo ne/zabili Johana a čo je s Edgarom. Eventuálne som sa pohrával s tým, že Edgar by lovcov stretol cestou a hnal by sa za nimi sa pomstiť).
Som Knihobôľ
Hrám: Forbidden Lands/DnD 5e
Odpovědět

Zpět na „Zapovězené země“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů