Hraní podle modulů

Obecné diskuze nezávislé na herním systému či světě. Metody hraní, tvorba příběhů a postav, ale třeba i náhodné nápady pro fantasy a všelijaká jiná obecná témata.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7420
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Bajo » 15. 5. 2020, 09:37

ShadoWWW: Tohle chápu jako věcné a oprávněné připomínky, ale musím říct, že nechápu jak často se kritika modulů (nebo i filmů, knih apod.), točí jen kolem logické konsistence / realističnosti. Není to přece jediné kritérm, které by se mělo vyhodnotit. Jak je na tom level design, úroveň interaktivity a linearity. Kreativita nápadů atmosféra apod.? Nebo co se tam třeba povedlo, nebo alespoň mělo potenciál (ale nepovedl se naplanit, a přoč)?

Každopádně podrobnou recenzi s odstupem si určitě Karak zaslouží a doufám že v ní bude Markus hodnotit různé úrovně designu :)

Edit: Jerson: Třeba rozsáhlost, křivé chodby apod. jsou věci, které můžou negativne působit jen v určitém kontextu preferencí. Pro old school design to může být i pozitivní element, ale samozřejmě záleží na zpracování a využití v kontextu celého dungeonu.
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi! $:)

Uživatelský avatar
Markus
Vrchní krutovládce; Administrátor
Příspěvky: 11072
Registrován: 18. 8. 2001, 23:00
Bydliště: Mnohovesmír! Brno!
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Markus » 15. 5. 2020, 10:43

No já jsem si právě říkal, jestli ta pověst špatné jeskyně nevznikla tím, jak se tehdy hrálo a chápalo DrD, což bylo IMHO:
- Všichni chtěli, aby všechno bylo děsně realistické nebo aspoň uvěřitelné.
- Hrálo se to jako mechanická výzva a vzájemné přechcávání se s PJem. Nešlo ani tak o kreativní nápady jako o aplikaci čísel.
- Příšery v jeskyni pravděpodobně byly jenom od toho, abys je zabil (čistě mechanicky), ne abys s nima nějak interagoval.

Tak jsem si říkal, jestli ten Karak kvůli tomu třeba nezískal špatnou pověst, protože se netrefil do tohohle pojetí hry. Jestli když si to přečtu s „poučenějším“ pohledem (jak „správně“ dělat dungeoncrawl), jestli se to náhodou neukáže být použitelné. Ale to je jen otázka - zatím jsem to právěže nečetl.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17673
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson » 15. 5. 2020, 15:34

Bajo, když ty obrovské křivé chodby nedokážeš skupině nadiktovat, aby si je nakreslila, je to docela blbé - zvlášť když je to přesně zkreslené do čtverečků a v jeskyni se dá celkem snadno ztratit.

V té době se realističnost ještě moc neřešila, ale tahle jeskyně je vyloženě debilní - obléhaná a dobývaná pevnost, do které postavy v pohodě nakráčí. Trpaslíci, kteří kopají nové chodby během obléhání, a boj stylem "osm hodin na barikádě, osm hodin volna, osm hodin spánku".
Mocné NPC, které je úplně na konci a které může probudit jen člověk, protože je stejné rasy. Tedy rozuzlení extrémně debilní (navíc je známé předem, v družině musí být člověk, když by nebyl nebo cestou zemřel, buď se nedá uspět vůbec, nebo PJ musí změnit logiku rozuzlení (za pochodu).

Jsou tam popsané i spory mezi šamanem a jeho zástupcem (nebo co to je), ale to hráči nemají šanci odhalit.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7420
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Bajo » 15. 5. 2020, 15:40

S většinou souhlasím (jen prostě nevím jaký je kontext, jak to tam bylo popsané, jestli je to problém doslovné interpretace textu i když to třeba potenciál pro nějaké vysětlení / uchopení mělo a nebo je bylo fakt dumb). U krivych chodeb je to podle me slozitejší, může to být někdy debilní, ale nevidím to úplně černobíle, že křivé chodby a obtíže při mapovaní jsou vždy jen důslede špatného designu.

Třeba toto je za mě dobrý design, navzdory tomu, že tam jsou křivé chodby a jiné potenciální komlikace při mapování.

Obrázek
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi! $:)

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17673
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson » 15. 5. 2020, 15:43

Musím se na to podívat na počítači, na mobilu ty mapy Karaku pořádně nevidím.

Uživatelský avatar
Bajo
Malý princ; Moderátor
Příspěvky: 7420
Registrován: 23. 10. 2005, 00:38
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Bajo » 15. 5. 2020, 15:55

Možná jsem dal málo extrémní ukázku, je pravda že tam jsou pravidelné místnosti. Podíval jsem se na Karak a musím říct, že čistě layout map mi příjde vzhledem k oldschoolu lepší než bych čekal. Asi tu můžeme diskutovat o smysluplnosti nepravidelných, křivých místností (jakou to má výhodu vůči obtížnosti mapování), ale dejme tomu, že to je jednak věc preferencí a jednak mně se to těžko hodnotí bez znaslosti obsahu místností a celkového pojetí dungeonu (dokážu si to představit smysluplné a i nesmyslné pojetí). Ale dejme tomu, že to lze vnímat různě.

Ale třeba když se na ty mapy podíváš z hlediska linearity x nelinearity, tak to určitě není podprůměr. Jsou tam zřejmé různé možnosti projití (samozřejmě hodnotím bez znalosti obsahu a potenciálně zamčených dveří a podobných omezení). Ale při hodnocení by toto mělo být taky bráno v potaz (a upřímě to beru jako podstatnější faktor k hodnocení) a v tomto ohledu může mít Karak i nějaká pozitiva. Jako třeba moderní dungeony linearitou vyložene trpí, mnohdy (neříkám že vždy).

Ale nechci se tu přít, když jsem ho důkladně nestudoval. Kdysi jsem ho hrál jako hráč. Ale moje vzpomínky jsou matné a navíc vím, že mnoho negativních zkušeností ať už s bílým hradem nebo karakem apod. moduly mohly být i způobeny špatným vedením ze strany DMa. Některé dobré oldschool moduly by taky šly hrát dost WTF, pokud by je člověk hrál vyloženě doslovně.

Každopadně některé ty výtky připouštím že jsou závažné a pokud Markus (nebo někdo v oldschoolu kovaný s motivací se na to podívat novýma očima) nepříjde s nějakým převratním vysvětlením, jak to jestě lze interpretovat, tak nemám problém připustit, že to je prostě shit :-D
Metagame - Blog o stolních RPG: historie, teorie, indies, oldies...
Oblíbené hry: Old DnD/retro clones, Over the Edge, VtM, Střepy snů, Polaris
Hraju: Advanced Dungeons and Dragons 1E, Labyrinth Lord
Hraješ? Napiš recenzi! $:)

Uživatelský avatar
York
Příspěvky: 13081
Registrován: 24. 2. 2012, 17:31

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od York » 15. 5. 2020, 15:57

Jerson píše:
15. 5. 2020, 15:34
když ty obrovské křivé chodby nedokážeš skupině nadiktovat, aby si je nakreslila, je to docela blbé
Diktovat přesný tvary chodeb hráčům bych už dneska nikomu nedoporučil, takže to je celkem fuk.


Udělat hratelnej remake Karaku zní jako zajímavá výzva. Otázka je, jak to je s právama. Asi je bude mít Bouchi.

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17673
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson » 15. 5. 2020, 16:22

Dělat remake Karaku znamená udělat ho úplně znovu od začátku.

Uživatelský avatar
ShadoWWW
Příspěvky: 3254
Registrován: 21. 8. 2007, 10:16
Bydliště: Kostka
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od ShadoWWW » 15. 5. 2020, 16:35

Hratelný remake Karaku už existuje.
Kostka, http://www.d20.cz
- stovky článků (tipy k hraní, recenze, design a teorie, ...) a diskusí, skupinové sekce s rozsáhlou podporou, ...a mnohé další.

Překlady Fate: ONLINE, PDF v grafice; všechny základní knihy, autorské blogy a další; vlastní Star Wars
Překlady Dungeon's & Dragons 5e: ONLINE, PDFka v grafice (všechna pravidla, 10+ kampaní a dobrodružství)
Překlady Shadowrunu: 6. edice v PDF, překlad 5. edice,
Překlady Sawage Worlds: PDF v grafice
Překlad Apocalypse World: ONLINE, PDF v grafice

Uživatelský avatar
Jerson
Inženýr z Ocelového města
Příspěvky: 17673
Registrován: 11. 2. 2003, 16:39
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od Jerson » 15. 5. 2020, 16:48

Abo, je to o něco lepší Karak, ale není to ani RPG, ani až tak dobrá hra.

MarkyParky
Příspěvky: 9719
Registrován: 11. 8. 2011, 01:37

Re: Hraní podle modulů

Příspěvek od MarkyParky » 28. 5. 2020, 13:38


Odpovědět

Zpět na „O hraní obecně“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů